تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آداب و رسوم استان البرز چیست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

منطقه‌ای که از سال ۸۹ استان البرز نام گرفت و به سرعت پیشرفت کرد. البرز را ایران کوچک می‌نامند چرا که از هر قومیتی به این استان مهاجرت کرده‌اند.
با توجه به قرار گرفتن شهر کرج و طالقان در این استان، پیشینه تاریخی و فرهنگی ارزشمندی برای البرز رقم خورده است. فرهنگ استان البرز را می‌توان به دو بخش فرهنگ محلی و مهاجر تقسیم کرد و این بدان دلیل است که مهاجران با فرهنگ‌های متفاوت بر فرهنگ بومی البرز تاثیر گذاشتند.
البرزی‌ها مسلمان و شیعه مذهب‌‌اند، اقلیت‌های مذهبی هم در این منطقه زندگی می‌کنند.
زبان ساکنین البرز فارسی است البته با توجه به تنوع قومیت‌ها در این استان زبان ترکی، قزوینی، تاتی و مازندرانی نیز از زبان‌های رایج در البرز است.
آداب و رسوم ملی ایران که نمادی از فرهنگ و اصالت ایران زمین است در البرز نیز همانند دیگر استان‌ها برگزار می‌شود؛ عید باستانی نوروز، شب چله که نمادی از شور و نشاط و عشق به زندگی و خانواده است، چهارشنبه سوری و … . همچنین در البرز مراسم و آداب مذهبی چون؛ اعیاد، سوگواری ماه محرم و صفر، آداب ماه رمضان با شکوه و برگرفته از رسوم گذشتگان انجام می‌شود. یکی از مراسم کهن در این استان مراسم تعزیه‌خوانی است که نمایشی آیینی و مذهبی است و در بزرگداشت مقام و جایگاه بزرگان دین اسلام اجرا می‌شود.
علاوه بر آیین‌ها و آداب هر استان، صنایع دستی نیز از آثار فرهنگی و هنری هر خطه به شمار می‌رود که در استان البرز این بخش با هنرهایی چون؛ گلیم‌ بافی ، منبت کاری ، مجسمه‌سازی، شیشه گری و سنگ تراشی خودنمایی می‌کند.
البرز هم بی‌نصیب از سفره غذاهای محلی نیست، اگر میهمان این استان شدید مرجو خورش، حلیم با گوشت گوسفند، یوان آش، ترشی آش و خوراک لوبیا پیله را امتحان کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.