تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

غذای محلی استان ایلام چیست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

آبگوشت بامیه
آبگوشت، یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که در تمام مناطق کشور، به‌دلیل مواد مغذی و طعم خوشمزه آن، طرفداران بسیاری دارد و بیشتر خانواده‌ها، این غذا را در برنامه غذایی خود می‌گنجانند. آبگوشت بامیه از جمله غذاهای محلی و اصیل ایلامی است که با بامیه، گوجه‌فرنگی رنده‌ شده، گوشت گوسفند، پیاز، رب گوجه‌فرنگی، نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه تهیه می‌شود. این نسخه از آبگوشت شهرت چندانی در دیگر شهرهای ایران ندارد؛ در حالی که بسیار مقوی و لذیذ است و کافی است تنها یک‌ بار آن را امتحان کنید تا متوجه شوید که این غذا پتانسیل قرار گرفتن در برنامه غذایی ماهانه شما را دارد.
آبگوشت بامیه مانند آبگوشت‌های دیگر، غذایی آبکی است و همراه با نان تازه، سبزی خوردن و انواع ترشی سرو می‌شود. این غذا را معمولا در دو بخش به سر میز می‌آورند؛ به این طریق که آبگوشت را در کاسه می‌ریزند و گوشت و بامیه را در بشقاب می‌کشند و کنار آن می‌گذارند. بامیه یا «بمب خاصیت»، یکی از مواد غذایی بسیار مفید و مقوی است که به درمان دیابت و دیگر بیماری‌ها کمک شایانی می‌کند. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، طرز تهیه آبگوشت بامیه را مشاهده کنید و یک غذای محلی و جدید بپزید.
ترخینه
ترخینه، یکی از غذاهای مقوی ایلامی است که در فصل زمستان و به‌دلیل شیوع سرماخوردگی طبخ و خورده می‌شود. البته ترخینه را به‌عنوان غذای محلی دیگر استان‌های غربی کشور از جمله کرمانشاه، لرستان و کردستان نیز می‌شناسند.
آش مغذی ترخینه، متشکل از ترخینه جامد، حبوباتی چون عدس، لوبیا و نخود، سبزیجات معطر، پیاز، فلفل و زردچوبه است. ترخینه جامد به دو طریق تهیه می‌شود و از مواد تشکیل‌دهنده آن می‌توان به یک نوع سبزی محلی به نام شلم، گوجه‌فرنگی، آب انار، ترخون، نعنا، پیاز، فلفل، زردچوبه، مایه خمیر، گندم، دوغ و پونه کوهی اشاره کرد. البته به‌دلیل در دسترس نبودن برخی از مواد لازم آش ترخینه در فصل زمستان، مردم ایلام از یک ماه قبل از شروع سرما، شروع به تهیه این مواد کرده و در زمستان، این غذای محلی و مقوی و مفید را درست می‌کنند. به همین علت مدت زمان کمی برای طبخ آن‌ مورد نیاز است.
شما می‌توانید ترخینه جامد را در خانه تهیه یا به‌صورت آماده از عطاری‌ها خریداری کنید. در نظر داشته باشید که درست کردن ترخینه جامد، حدود هفت روز زمان می‌برد. در ادامه با مراجعه به مجموعه غذاهای محلی کجارو، این آش ایلامی مقوی را در خانه بپزید و از سرماخوردگی و آنفلونزا دوری کنید.
ماسوا
ماسوا یا آش دوغ ایلام، یکی از غذاهای لذیذ ایلامی است که با برنج، دوغ، پیاز، پونه، روغن حیوانی، نمک و زردچوبه درست می‌شود. این غذا سرشار از کلسیم است و غذایی مفید برای پیشگیری از پوکی استخوان در سنین بالا و رشد استخوان در کودکان به شمار می‌آید.
آش ماسوا در استان‌های خوزستان و لرستان نیز طبخ می‌شود و بیشتر به آش رشته شباهت دارد. این آش خوشمزه در این استان‌ها با نخود، بلغور گندم، پیاز، کشک سابیده غلیظ، ماست یا دوغ، سبزی (اسفناج، گشنیز، تره، جعفری)، روغن، نمک، فلفل قرمز و زردچوبه درست شده و معمولا با نعنا داغ یا پونه خشک تزئین می‌شود. «ماسوا» در زبان محلی به معنی «ماست با» است و «با» در اینجا به‌معنای «آش» است و از آنجا که در گویش کردی و لری، حرف «ب» در بیشتر مواقع «و» تلفظ می‌شود، این واژه از «ماست با» تبدیل به «ماست وا» شده است. حرف «ت» نیز به مرور زمان حذف شده است و در نتیجه نام این آش به «ماسوا» تبدیل شد.
در ادامه می‌توانید طرز تهیه آش ماسوا لری یا دزفولی را در مجموعه غذاهای محلی کجارو مشاهده کنید و همچنین طرز تهیه آش ماسوا ایلامی را یاد بگیرید.
شله امیری
شله امیری، یکی از غذا‌های محلی لذیذ ایلام است که با ترکیب ماش، برنج محلی (برنج عنبر بو)، پیاز، روغن محلی، نمک و فلفل تهیه می‌شود. این غذا به‌دلیل استفاده از ماش، دارای فیبر زیاد و طبعی گرم است و به‌عنوان دارویی برای درمان سرماخوردگی شناخته می‌شود.
خورش تره کوهی
تره کوهی یا ماس بلبله، یک گیاه پرخاصیت است که در استان‌های گیلان، ایلام و غیره و همچنین کشور ارمنستان و جمهوری آذربایجان در فصل بهار به‌صورت خودرو می‌روید و غذاهای مختلفی با آن طبخ می‌شود. خورش تره کوهی، یکی از غذاهای خوشمزه ایلامی و استان‌های غربی کشور است که شباهت زیادی از لحاظ ترکیب و رنگ به قورمه سبزی دارد. گوشت گوسفندی، لپه (لوبیا قرمز یا لوبیا سفید)، روغن حیوانی، تره‌ کوهی، رب‌ گوجه‌فرنگی، پیاز، نمک، فلفل، زردچوبه و ادویه‌ مخصوص بومی از مواد اولیه این خورش محلی لذیذ هستند که با برنج سرو می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.