تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آب و هوای استان آذربایجان شرقی چگونه است؟

استان آذربایجان شرقی به دلیل وسعت زیاد دارای آب و هوای متنوع می‌باشد به‌طوری‌که بیشترین دمای ثبت شده در شهرهای میانه و جلفا می‌باشد که مردم این شهرها دمای ۴۵ + درجه بالای صفر را تجربه کرده‌اند و همچنین کمترین دمای ثبت شده در استان و در کلیه شهرهای ایران مربوط به بستان آباد با دمای ۴۶ – درجه زیر صفر می‌باشد. میانگین بارندگی سالیانه ۲۵۰ الی ۳۰۰ میلی‌متر می‌باشد
آذربایجان منطقه‌ مرتفعی است که کوه‌های بلند از جهات مختلف سراسر آن را فرا گرفته و موجبات پیدایش جلگه‌های مغان، تبریز، سراب و مراغه را فراهم کرده است. بلندترین نقطه استان، قله‌ سهند (۳۷۲۲+ متر) در ۵۰ کیلومتری جنوب تبریز و پست‌ترین نقطه‌ آن در حوالی دریاچه ارومیه (۱۲۲۰+ متر) قرار دارد. استپ‌های کوهی قسمت پهناوری از نواحی بلندِ آذربایجان را پوشانده است.
در شمال آذربایجان به ویژه در بخش قره‌داغ‌ (ارسباران)، هر جا امتداد کوه‌ها در مقابل وزش بادهای باران‌زای مدیترانه‌ای،‌ غربی و خزری قرار گرفته، جنگل‌های تنک یا انبوهی به وجود آمده است که در بعضی قسمت‌ها فاقد گیاهان زیردرختی است. جنگل‌های موجود آذربایجان شرقی نشانگر آن است که در روزگاران گذشته، سراسر منطقه در اثر آب و هوای گرم و مرطوب و خاک حاصلخیز، شرایط مساعدی برای پیدایش و رشد جنگل در دامنه‌ کوه‌ها و ارتفاعات داشته است که متأسفانه در اثر استفاده بی‌رویه عمدتاً تخریب و نابود شده‌اند.
آب و هوای استان آذربایجان شرقی به طور کلی سرد و خشک است، ولی به علت تنوع توپوگرافیکی، از اقلیم‌های متفاوتی برخوردار است.
موقعیت کوهستانی و عرض جغرافیایی استان از عوامل برودت و سرمای قسمت اعظم این منطقه است. کم ارتفاعی و اثرات ملایم‌کننده بخارهای دریای خزر در پاره‌ای از مناطق از عوامل اعتدال اقلیمی آن به شمار می‌آید. به علاوه آذربایجان تا حدودی تحت تأثیر جریان‌های مرطوب دریای مدیترانه از سمت غرب و جنوب غربی قرار دارد و توده‌های هوای سرد سیبری نیز از شمال بر آب و هوای آن اثر می‌گذارد. وجود دریاچه ارومیه آب و هوای قسمت محدودی از سواحل استان را تحت تأثیر قرار داده است.
به استناد گزارش سازمان هواشناسی کل کشور، درجه حرارت هوا در نقاط مختلف استان متفاوت است. متوسط درجه حرارت در تبریز ۱۲/۵، مراغه ۱۲/۲، اهر ۹/۷، سراب ۷/۶ و میانه ۱۲/۷ درجه‌ سانتی‌گراد است. حداکثر مطلق درجه حرارت در جلفا با ۴۰/۳ درجه سانتی‌گراد و حداقل مطلق آن در سراب با ۳۱/۴- درجه سانتی‌گراد در سال ۱۳۷۲ گزارش شده است. حداکثر مطلق درجه حرارت در ایستگاه‌های تبریز، مراغه و میانه به ترتیب ۳۶/۶، ۳۵ و ۳۹/۲ و حداقل مطلق آن ۹/۵-، ۸- و ۱۱/۲- درجه سانتی‌گراد قید گردیده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.