تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

جاهای دیدنی استان خراسان رضوی کجاست؟

حرم امام رضا
علی بن موسی الرضا امام هشتم شیعیان و فرزند موسی بن کاظم است. در محدوده حریم بارگاه منور که به نام آستان مقدسه شناخته می شود، علاوه بر حرم امام رضا، آرامگاه های دیگری از علما و بزرگان ایرانی و جهان اسلام آمیده اند. آنچه بعد از جنبه عبادی در این آستان خودنمایی می کند، جلوه های معماری اسلامی است. صحن ها، رواق ها، کتابخانه ها، موزه ها و مناره های حرم جزو اصیل ترین سازه ها و بناهای اسلامی در جهان به شمار می رود. به دلیل برخورداری از تزئینات فاخر به خصوص در زمینه کاشیکاری، مقرنس و سایر هنرهای تزئینی بخش های مختلف صحن ها و رواق ها در نظر زائران و گردشگران خیره کننده به نظر می رسد.
قدیمی ترین بخش های حرم مطهر به قرن هفتم هجری یعنی دوره تیموریان بر می گردد. از آن زمان یادگارهای زیادی در آستان مبارک باقی مانده است که مهمترین آن ها مسجد گوهرشاد با گنبدی بزرگ و آبی و کاشیکاری و کتیبه های بدیع بر روی در و دیوار است. تیموریان که علاقه زیادی به احداث بناهای فاخر از خود نشان می دادند در کل منطقه خراسان قدیم که توس، نیشابور، خواف و هرات(در افغانستان کنونی) را در بر می گرفت آثار خیره کننده ای از خود به جای گذاشته اند. بعد از دوره تیموری بسیاری از آثار فاخر معماری حرم به دوره صفوی بر می گردد؛ حکومتی که علاوه بر مشهد به بناهای مذهبی عراق و اماما شیعه رسیدگی فراوانی کرد.
مساحت حرم امام رضا در حال حاضر به حدود یک میلیون متر مربع می رسد و روز به روز از جوانب مختلف بر وسعت آن افزوده می شود. طبقات مختلف زیرزمینی در صحن ها و رواق های حرم راه اندازی شده است که جمعیت زائرانی را که در فصل های مختلف زیارتی به آنجا گسیل می شوند، مدیریت می کند. این بارگاه برای زائران علاوه بر خدمات زیارتی و رفاهی همچون مهمانسرای حضرت، خدمات فرهنگی متعددی ارائه می کند. از جمله اینکه یکی از غنی ترین کتابخانه های کشور به نام کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در حرم امام رضا قرار دارد.
آدرس:
در مرکزیت خیابان امام رضا، خیابان شیرازی، خیابان نواب صفوی و خیابان طبرسی
آرامگاه فردوسی
ماجرای ساخت آرامگاه فردوسی به دوره پهلوی اول بر می گردد ولی قبر اصلی کمی از محل فعلی ساخت آرامگاه دورتر است. موقعیت فعلی مقبره برای احداث بنایی فاخر مناسب تر بوده است. اگر به منطقه توس در مشهد رفته باشید با منطقه گردشگری آرامگاه فردوسی که روز به روز باشکوه تر می شود روبرو خواهید شد. مجموعه فرهنگی آرامگاه در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی شهر مشهد قرار گرفته و در نزدیکی آن می توان از بقعه هارونیه، مقبره الشعرا و آرامگاه شاعر پر آوازه مهدی اخوان ثالث نیز دیدن کرد.
هرتسفلد و آندره گدار از پژوهشگران معروف معماری اسلامی در احداث بنای آرامگاه فردوسی در کنار باستان شناسان دیگر همکاری داشته اند. مساحت مجموعه بالغ بر شش هکتار است و روز به روز توسعه بیشتری می یابد. سازه اصلی آرامگاه چهار گوش با زیربنای ۱۰۴۳ متر مربع است. این سازه با پلکان هایی از هر طرف بالا می رود و در زیر زمین آن موزه ای وجود دارد.
محوطه سازی مجموعه به دلیل درختان متعدد و باغچه های گلکاری شده صفای خاصی پیدا کرده است. اگر جزو علاقمندان به این شاعر پر آوازه پارسی گوی هستید باید بازدیدی نیز از روستای پاژ داشته باشید که محل زندگی و منزل او در آنجا بازسازی شده و در معرض دید عموم قرار گرفته است.
آدرس:
مشهد، توس، انتهای بلوار شاهنامه
خانه تاریخی داروغه
خانه داروغه همانطور که از نامش پیداست متعلق به یکی از مقامات نظامی مشهد بوده است. این خانه زیبا که با حرم امام رضا تنها ۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد در خیابان نواب صفوی قرار گرفته و در کوچه ای به نام داروغه به تازگی در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
معماری خانه داروغه مشهد تحت تاثیر معماری روسی است و در سال ۲۰۱۶ توانسته جایزه حفظ و نگهداری سال ۲۰۱۶ را از آن خود کند. این خانه در سال ۱۳۸۱ به ثبت ملی رسیده است. معماری بنا ترکیبی از هنرهای معماری ایرانی و سبک های جدید روسی است. پله های آهنی دو سوی حیاط، ارسی ها، تندیس های تراشیده شده حیوانی و غیره تحت تاثیر معماری روسی است. حوضخانه، حیات درونی، برخورداری از شاه نشین و تراس های طاقدار از نشانه های معماری ایرانی است.
خانه داروغه اولین خانه مشهد است که دارای حمام خصوصی بوده و دارای نانوایی و حوضخانه اختصاصی نیز بوده است. بیشتر این بخش های هم اکنون مرمت شده و به عنوان موزه و یا چایخانه و گالری کاربرد پیدا کرده اند و در قسمت حوضخانه معمولا نگارخانه و مجموعه ای زیبا از آثار هنری و صنایع دستی برای فروش عرضه می شود.
آدرس:
خیابان نواب صفوی، بلوار شارستان، راسته حوض مسگران، کوچه داروغه
بینالود مشهورترین کوه استان خراسان رضوی و بخشی از رشته کوه بینالود است که ییلاقات زیادی در اطراف آن شکل گرفته است. مشهورترین ییلاقات شهرستان بینالود طرقبه و شاندیز است که به حیاط خلوت مشهدی ها تبدیل شده است. مشهدی ها بیشتر آخر هفته ها و شب ها را در رستوران ها و باغ های این منطقه سر می کنند. طرقبه خود دارای روستاها و مناطق گردشگری پر طرفداری است که گردشگران زیادی به آنجا گسیل می شوند. منطقه گردشگری چالیدره با تله سیژ، سدی زیبا، امکان قایقرانی و غواصی و… از مشهورترین تفریحگاه های طرقبه است.
برای کسب اطلاعات کامل از دیدنی های طرقبه مقاله ما تحت عنوان « جاهای دیدنی طرقبه » را حتما مطالعه کنید.
منطقه شاندیز بیشتر به داشتن رستوران های معروف شناخته می شود. برترین رستوران های مشهد و حتی کشور در منطقه شاندیز واقع شده است. رستوران های شاندیز در سرتاسر کشور شعبه داشته و بهترین شیشلیک ها را سرو می کنند. مهمترین منطقه تجاری و گردشگری در آنجا پدیده شاندیز است که مجموعه ای نام آشنا برای کل ایرانیان است. دهکده شاندیز، پیست دوچرخه سواری، پاراموتور و پاراگلایدر و مناطق تفریحی و ورزشی متعدد از مهمترین جاهای دیدنی شاندیز و طرقبه محسوب می شوند.
منطقه حفاظت شده حیدری، ییلاقات جاغرق، زشک، ابرده، عنبران، روستای تاریخی و پلکانی کنگ، روستاها و ییلاقات حصار، مایان، ازغد، امامزاده یاسر و ناصر، بند گلستان و…از دیگر دیدنی های بینالود به شمار می روند. در صورتی که تمایل داریه به صورت کامل درباره جاذبه های بینالود مطالعه کنید، مقاله ما در خصوص « جاهای دیدنی بینالود » را از دست ندهید
نیشابور از پرآوازه ترین شهرستان های استان خراسان است که به دلیل آب و هوای خوب، تاریخ پر افتخار علمی و ادبی و قدمگاه علی بن موسی الرضا در میان مردم شهرت پیدا کرده است. از مهترین مفاخر ادبی نیشابور می توان به مجموعه ای اشاره کرد که در آن مقبره شعرا و عرفای بزرگی همچون عطار، خیام و نقاش مشهور ایرانی کمال الملک قرار گرفته است. در این مجموعه علاوه بر وجود ارامگاه این بزرگان باغی زیبا و مصفا و نمایشگاه های متعدد هنری قرار گرفته است. نیشابور به فعالیت های هنری شهره است. در مناسبت های مختلف می توان نمایشگاه های هنری و نقاشان و گرافیست هایی را که در بخش های زیبای شهر مشغول طرح زدن هستند نظاره کرد.
روستاها و باغستان های نیشابور در میان مشهدی ها و سایر اهالی استان خراسان به یاد ماندنی است. آب و هوای روستاهای خوبی همچون دَررود، بوژان و غیره طبیعتی متفاوت را پیش روی طبیعت گردان قرار می دهد. اهالی نیشابور اکثرا تحصیل کرده اند و در بهترین دانشگاه های مشهد و ایران فارغ التحصیل شده اند. بسیاری از کشاورزان و باغداران این شهر نیز تحصیلات دانشگاهی دارند. به دلیل قرار گرفتن شهر نیشابور بر سر جاده تهران مشهد بسیاری از مسافران تور مشهد پیش از رسیدن به مشهد معمولا استراحتی کوتاه در این شهر می کنند و از جاهای دیدنی نیشابور بهره مند می گردند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.