تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سوغات استان سمنان چیست؟

پسته دامغان
با توجه به شرایط اقلیمی مناسب شهرستان دامغان بیش از ۷۰۰ سال است که پسته با مرغوبیت بسیار بالا در این شهر تولید می شود.در فصل های برداشت پسته (اوایل مرداد تا اواخر مهر) علاوه بر داخل شهر، مسیرهای منتهی به استان نیز این محصول را به صورت تازه و در باقی ایام سال به صورت خشک شده به دست مشتریان می رسد.
انگور شاهرود
شهرستان شاهرود یکی از مهم ترین مرکز های کشت انگور در کشور می باشد، بیشتر باغ های این شهرستان به کاشت انگور اختصاص داده شده اند. در این شهر بیشتر از ۵۰ نوع انگور کشت می شود که برخی از این مدل انگور ها فقط در این شهر کشت می شوند. با توجه به این که این انگور ها فصل برداشت متفاوتی دارند مسافران می توانند از اوایل تابستان تا وسط های پاییز از این محصولات بهر ببرند.
انگور شاهرود
گردوی شهمیرزاد
یکی دیگر از سوغات کشاورزی مشهور سمنان، گردوی شهمیرزاد می باشد. بزرگترین باغ گردوی جهان با مساحت ۷۵۰ هکتار متعلق به شهرستان شهمیرزاد می باشد.این منطقه برخلاف بقیه منطقه های سمنان که بیشتر کویری و خشک می باشند، آب و هوای کوهستانی و مناسبی برای گردشگری دارد.
گردوی شهمیرزاد
چیکو و روغن زرد مهدیشهر
شهرستان مهدی شهر محل سکونت یکی از ایلهای بزرگ بختیاری به نام سنگسری می باشد. نژاد گوسفندان سنگسری از بهترین نژاد گوسفندان ایران است که عشایر سنگسری مهارت بسیار زیادی در تولید محصولات لبنی از شیر بز و گوسفند دارند.محصولات لبنی تولید شده در این منطقه از کیفیت و مرغوبیت بسیار زیادی برخوردارند. از جمله مشهور ترین و محبوب ترین فراورده های لبنی این منطقه می توان به روغن زرد (وارهون) اشاره کرد.عشایر سنگسری علاوه بر محصولا لبنی نوعی آبنبات محلی به نام چیکو تولید می کنند که از سوغاتی های محبوب سمنان می باشد.
چیکو و روغن زرد سمنان
نان های سنتی، سوغات محبوب سمنان
یکی از مهم ترین شهرت های استان سمنان مربوط به نان های سنتی و محلی این استان می باشد که کیفیت و تنوع بسیار بالایی دارند. پیشینه ی برخی از این نان ها به حدود یک قرن می رسد که نام برخی از آن ها در سفرنامه های تاریخی آمده است. علاقه و استقبال بسیار خوب مسافران از این نان ها باعث افزایش چشمگیر مراکز تولید نان های سنتی در این استان شده است.
معروف ترین نان های سنتی سوغات سمنان بقسمات، شیرمال و کماج می باشند. بقسمات یا نان چای نوعی شیرینی سنتی سنتی است که در برخی از شهر های ایران پخته می شود. مواد اصلی تولید این نان را آرد،تخم مرغ، ماست، و کره ی حیوانی می باشد. کماج از روش سرخ کردن تهیه می شود و شیر مال نانی می باشد که در تهیه خمیر آن از شیر به جای آب استفاده می شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.