تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

ابراهیم‌ آبادی اصالتا اهل کجاست؟

ابراهیم‌ آبادی (زادهٔ ۲۴ مرداد ۱۳۱۳ – درگذشته ۹ آبان ۱۳۹۸) بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون اهل ایران بود.
ابراهیم آبادی در دوران دبیرستان به هنر نمایش علاقه‌مند شد و در کلاس‌های تئاتر هنرهای زیبای کشور که به وسیلهٔ مربیان خارجی در مدارس تشکیل شده بود امتحان داد. پس از قبولی در دوره ای یک ساله زیر نظر داویدسون و کوتکیم دانش آموخت.[نیازمند منبع] وی سپس به هنرستان هنرپیشگی رفت و زیر نظر اساتیدی هچون علی‌اصغر گرمسیری و هوشنگ سارنگ هنرستان را به پایان رساند. برای ادامهٔ تحصیل به شهر پراگ واقع در کشور چکسلواکی (جمهوری چک در حال حاضر) رفت و پس از پنج سال در مقطع کارشناسی کارگردانی نمایش و بازیگری از آکادمی هنرهای دراماتیک فارغ‌التحصیل شد. وی هم‌زمان در تئاترهای حرفه‌ای نیز کار کرد. او پس از ۱۴ سال از چکسلواکی به ایران بازگشت و در اداره برنامه‌های تئاتر و خانه نمایش استخدام شد و در شماری از مراکز استان‌های کشور (۷ سال در ارومیه، ۱ سال در گرگان و ۸ سال در تبریز) مشغول به فعالیت هنری بود. آبادی در همهٔ آن شهرها، اقدام به برپایی کلاس‌ها و گروه‌های تئاتری کرده و نزدیک به ۶۰ نمایشنامه به کوشش گروه‌های پدیدآورده، برپا کرد. وی فعالیت در تئاتر را در سال ۱۳۳۲ با بازی در نمایش حقه باز آغاز کرد و در سال ۱۳۷۲ از تئاتر بازنشسته شد. او حضورهای متعددی در جشنواره‌های تئاتری داشت از جمله در جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۶۲ که تئاتر فرمان عاشورا را با کارگردانی خود به روی صحنه برد. از دیگر آثار آن سال می‌توان به خرقه ارغوانی اثر حسین نوری و مظلوم پنجم اثر رضا صابری اشاره کرد.[۲][۳] آبادی در تمام سال‌های فعالیت حرفه‌ای خود علاوه بر فعالیت در تئاتر، در فیلم‌ها و سریال‌های بسیاری ایفای نقش کرده است. وی فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم زائر خلف در نقش یدالله نوعصری آغاز کرد.[۴] از برخی از فیلم‌هایی که آبادی در آنها نقش آفرینی کرده است می توان به بوی کافور عطر یاس، توکیو بدون توقف، «صد سال به این سال‌ها اشاره کرد. سریال‌های مختارنامه، پاورچین، شب دهم و معصومیت از دست رفته از جمله آثار شناخته شده وی در تلویزیون هستند.
ابراهیم آبادی فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۶۳ با بازی در فیلم زائر خلف در نقش یدالله نوعصری آغاز کرد.[۴]
او چندین بار ناظر جشنواره تئاتر در تهران و شهرستان‌ها بود. وی چهار دوره، جزو هیئت برگزارکننده جشنواره شهیدان محراب در تبریز بود و برای شرکت‌کنندگان، دوره فشرده تئاتر تشکیل می‌داد. همچنین چهار دوره، عضو شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران در خانه سینما و چهار دوره داور فیلم‌های سینمای ایران در جشن خانه سینما بود.
ابراهیم آبادی در ۲۴ مرداد ۱۳۱۳ در محله کوچه باغ تبریز چشم به جهان گشود. وی تا کلاس پنجم ابتدایی در تبریز به مدرسه رفت و دبیرستان را در تهران به پایان رساند. وی در جوانی با ملیحه ابراهیمی ازدواج کرده و دارای ۵ فرزند شد. ملیحه ابراهیمی گریمور و بازیگر متولد ۱۳۱۹ در تبریز بوده و دارای مدرک فوق دیپلم چهره‌پردازی از پراگ است.[نیازمند منبع] وی نخستین بازی خود را در نمایش با شرف‌ها انجام داد و با فیلم سینمایی الماس ۳۳ در سال ۱۳۴۶ وارد سینما شد
آبادی از ۱۹ مهر ۱۳۹۸ بعلت بیماری شش در بیمارستانی در تهران در کما به سر می‌بُرد.[۵] او در ۲۹ مهر ۱۳۹۸ مورد عمل جراحی تکه‌برداری از شش قرار گرفت و پس از آن به کما رفت. ابراهیم آبادی در ساعت ۱۷ عصر روز ۹ آبان ۱۳۹۸ درگذشت.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.