تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی پایتخت کشور فیلیپین

مانیل پایتخت کشور فیلیپین است.مونچه دیگر شهری است که در نزدیکی گریک در جنوب ایت فلوور قرار دارد که به مارس زمین شهرت دارد.

ویژگی‌ها
مانیل در ساحل شرقی خلیج مانیل و در مصب رودخانه پاسیگ واقع شده است. این شهر یکی از شانزده شهرستان ناحیه مترو مانیل است. مانیل با جمعیتی برابر ۱٫۶۶۰٫۷۱۴ دومین شهر پرجمعیت فیلیپین و از پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان است.

مانیل در زبان بومی به صورت تحت‌اللفظی به معنای وجود نیلاد است. نیلاد، بوته یا درختچهٔ گلدار ستاره شکلی‌است که به وفور در رودخانهٔ پاسیگ و خلیج مانیل رشد می‌کند.

مانیل شهری مملو از گروه‌های متنوع قومی و نژادی چینی، اسپانیایی، آمریکایی، ژاپنی، مالایی و هندی است که تاثیرش را می‌توان در فرهنگ و مد و آشپزی و مذهب شانزده منطقهٔ تشکیل دهندهٔ شهر به آشکاری مشاهده نمود.

مترو
متروی مانیل در سال ۱۹۹۹ تأسیس شده و هم‌اکنون دارای ۱ خط و ۱۳ ایستگاه می‌باشد، همچنین قطار سبک شهری مانیل نیز به عنوان یک سیستم ترابری در سال ۱۹۸۴ با ۲ خط و ۳۱ ایستگاه به بهره‌برداری رسیده است.

 

نام این شهر، در ابتدا «مینیلاد» بوده که از نام گیاهی به اسم «نیلاد» برگرفته شده بود، نیلاد یک بوته گلدار است که با رشد در شرایط خشن و باتلاقی سازگاری داشته و به وفور در کنار رود پاسیگ می‌روید.  این نام بعد از مدتی به «مینیلا» تبدیل شد و سپس به شکل فعلی آن «مانیل» کوتاه شد. شهر اسپانیایی مانیل در تاریخ ۲۴ ژوئیه ۱۵۷۱ توسط  یک فاتح اسپانیایی به نام میگوئل لوپز تاسیس شد. این تاریخ به عنوان تاریخ تاسیس رسمی شهر محسوب می شود. مانیل مکان نمایش قدرت برای بسیاری از حاکمان استعماری این کشور بوده است.

در این شهر بناهای تاریخی بسیاری وجود دارد که اغلب آنها در قرن شانزدهم ساخته شده‌اند.

در سال ۱۹۷۵، مانیل و شهرهای مجاور آن با حکم ریاست جمهوری فیلیپین به عنوان یک منطقه اداری منفرد به نام مانیل متروپولیتان (یا منطقه سرمایه ملی) شناخته شد. این  شهر، اولین شهرستان تحت عنوان قانون کمیته فیلیپین در تاریخ ۳۱ ژوئیه سال ۱۹۰۱ بود و در تاریخ ۱۸ ژوئن ۱۹۴۹ به تصویب قانون جمهوری آذربایجان یا “منشور اصلاح شده شهر مانیل” دست یافت. مانیل شهر اصلی فیلیپین طی چهار قرن گذشته بوده است و مرکز توسعه صنعتی و همچنین بندر ورودی بین المللی فیلیپین است. این شهر در یکی از بهترین بنادر پناهگاهی منطقه اقیانوس آرام، در ۱۱۰۰ کیلومتری جنوب شرف هنگ کنگ واقع شده است.

شهر مانیل بیش از شهر مشهور تروی، از جنگ‌ها آسیب دید و بازسازی شد. مانیل بعد توکیو، دومین شهر پایتخت در جهان است که بیشترین آسیب را بلایا و فجایع تاریخی دیده است. البته همچنان یکی از پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین شهرهای جنوب شرق آسیا است.

بعد از نابودی این شهر در جنگ جهانی دوم و بازسازی آن در سال‌های گذشته، مانیل در حال توسعه سریع اقتصادی است. در حال حاضر  این شهر با مشکلات شایع شهری از قبیل آلودگی، ترافیک و ازدحام جمعیت رو به رو است. با این حال، اقدامات لازم برای بهبود این مشکلات صورت گرفته است.

مانیل در کنار مکزیک و مادرید، مجموعه شهرهای اصلی جهان به شمار می آید؛ به این دلیل که شبکه های تجاری مانیل اولین کسانی هستند که از اقیانوس آرام گذر می کنند و در نتیجه آسیا را با آمریکایی های اسپانیایی ارتباط می دهند و مردم مانیل تنها کسانی بودند که برای اولین بار در تاریخ جهان، با  مسیر تجارت زنجیره ای بدون وقفه سیاره را احاطه کردند.

مساحت مانیل چندان بزرگ نیست، این شهر به خاطر بندرگاه محافظتی‌اش، یک ناحیه بندری عالی است. از طریق رودخانه به مناطق کشاورزی دسترسی دارد و نزدیکی نسبی به قاره آسیا دارد. مانیل توسط توسط رودخانه پاسیگ به دو بخش تبدیل شده است. این شهر به شش بخش اداری تقسیم می شود که شامل ۱۷ ناحیه است.

مانیل یک شهر گرمسیر است و دارای آب و هوایی استوایی است.  هوا در طول سال به خصوص طی روز در آنجا بسیار گرم است. معمولا دمای هوا در آنجا میان ۱۹ تا  ۳۹ درحه سانتی گراد است. سطح رطوبت هوا در این شهر بسیار بالا است و همین مسئله باعث می‌شود احساس کنید هوا گرم تر است. مانیل دارای فصل خشک سرد و دلپذیر از اواخر نوامبر تا اوایل ماه مارس است و یک فصل مرطوب نسبتا طولانی است که دوره باقیمانده را با دمای پایین خنک در طول روز پوشش می دهد. طی فصل مرطوب به ندرت در مانیل باران می‌بارد اما  در زمان بارش، باران کوتاه و سنگین است.

این شهر مملو از درختان نخل، انجیر هندی و دیگر درختان نواحی گرمسیری است. گل بامبو در بسیاری از پارک‌های این شهر رشد می‌کند. پستانداران بومی مانند بوفالو آبی، اسب ها، سگ ها، خوک ها و بز ها در این شهر فراوان هستند، و  پرندگان وحشی مانند آلاگزنه، قمری و کبوتر هستند.

منبع : جدولیاب – ویکی پدیا

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.