تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا خوردن شش موز با هم شما را می‌کشد؟

موز یکی از محبوب‌ترین میوه‌های سراسر جهان است، زیرا سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. حال که از خواص موز شناخت داریم، پس چرا می‌گویند خوردن چند موز با هم می‌تواند کشنده باشد؟
یکی از کسانی که این حرف را پخش کرده کارل پیکینگتن (Karl Pilkington)، دوست کمدین مشهور انگلیسی ریکی جِروِیس (Ricky Gervais) است. روزی کارل پیش ریکی و همکارش، استیون مرچنت، نشسته بود و گفت: «قبل از اینکه راجع به موز صحبت کنیم… در ذهنم به این مسئله فکر می‌کردم که اگر بیش از شش موز بخورید، قربانی خواهید شد. این یک حقیقت علمی است؛ شوخی نمی‌کنم! اگر شش موز با هم بخورید، میزان پتاسیم بدنتان خیلی بالا می‌رود… من ظرفی را دیدم که داخل آن شش موز بود؛ فقط شش تا، نه بیشتر. می‌دانید چرا شش تا و نه بیشتر؟ جون هفتمین موز برای شما بسیار خطرناک است.»

بنابراین پتاسیم تا چه اندازه می‌تواند خطرناک باشد؟

کاترین کالینز، متخصص تغذیه‌ی بیمارستان سنت جرجِ لندن می‌گوید: «در واقع پتاسیم برای زنده ماندن ما حیاتی است و تمام سلول‌های بدن به آن احتیاج دارند. پتاسیم در حقیقت مانند یک شوک الکتریکی است که باعث می‌شود سلول‌های بدن به درستی کار کنند. پتاسیم همچنین ضربان قلب و میزان ترشح انسولین از لوزالمعده را تنظیم می‌کند تا بتواند قند خون را کنترل کند. از همه مهم‌تر، پتاسیم می‌تواند فشار خون را همواره کنترل کند.»
از طرف دیگر اگر میزان پتاسیم بدن بسیار پایین یا بسیار بالا باشد، می‌تواند منجر به ضربان قلب غیرعادی، معده درد، تهوع و اسهال شود. پتاسیم کلراید یکی از مواد شیمیایی موجود در تزریق‌های کشنده‌ای است که در ایالات متحده صورت می‌گیرد، به شکلی که دوز بالا پتاسیم کلراید می‌تواند موجب ایست قلبی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.