تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا جغد‌ها واقعا دانا هستند؟

در فرهنگ مغرب‌زمین، جغد نشانهٔ دانایی است، از تصویر‌های کتاب‌های کودکان مانند داستان وینی ‌د پو تا تصویر‌هایی از آنها با عینک و لباس و کلاه جشن فارغ‌التحصیلی روی کارت‌های شادباش پایان تحصیلات.
تصویر جغد دانا ریشه در اساطیر یونان دارد، آتنا (ایزد‌بانوی دانایی یونان باستان) معمولاً با جغدی نشسته بر شانه‌اش تصویر می‌شود. جغد‌ها نماد و نشانه‌هایی از آموختن و تحصیل، هوش و آگاهی و جادو و شگفتی هستند. تصور بر این است که نور و شهودی درونی دارند که به آنها توانایی دیدن در تاریکی‌ها را می‌دهد. هر چند سربازان رومی جغدها را هشداری برای شکست و صدای آنها را نشانهٔ مرگ می‌دانستند.
دلیل اینکه جغد‌ها را دانا می‌دانیم شاید چشم‌های درشت آنها باشد، به نظر می‌رسد مستقیم به ما خیره‌ شده‌اند و در افکار عمیقی هستند. ما ارتباط حسی غریزی با چنین رفتاری داریم و ویژگی‌های خودمان را برآنها فرا‌فکنی می‌کنیم. البته جغد‌ها شکارچی‌های خیلی خوبی در شب هستند اما مغز آنها نسبت به جثهٔ آنها کوچک است و مثل کلاغ‌ها، پرندگان باهوشی محسوب نمی‌شوند.
در آئین هندو، وقتی الههٔ لاکشمی (ایزد‌بانوی توانگری) را سوار بر جغد نشان می‌دهند، نمادی از فساد ثروت و توانگری است. به همین سبب آنها جغد‌ها را نماد حماقت و بداقبالی می‌دانند.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/99395/آیا-جغد‌ها-واقعا-دانا-هستند؟/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.