تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

خواب و رویا چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

وقتی ما خواب می‌بینیم روانشناسان راجع به علت آن چه می‌گویند؟ نظریه‌های زیادی درباره علت خواب دیدن گفته شده و متخصصین روی آن اتفاق نظر ندارند.
باتوجه به اینکه بشر زمان زیادی از عمر خود را در خواب به سرمی برد، ولی محققان هنوز نتوانستند علت آن را دقیق توضیح دهند.
بعضی از محققان بر این باورند که رویا‌ها پیش زمینه واقعی ندارند و این درحالی است که عد‌ای دیگر معتقدند خواب دیدن برای سلامت ذهنی، احساسی و جسمی ضروری و مفید است. موافقان این نظریه می‌گویند:” امکان دارد (قطعی ثابت نشده)، عملکرد رویا برای درست کردن و بافتن مواد و موارد جدید در سیستم حافظه هیجانی آن هم برای مقابله با تروما و حوادث استرس زا بسیار مهم باشد.
زیگموند فروید اولین روانشناسی بود که راجع به رویا و خواب دیدن تحقیقات زیادی انجام داد. از نظر او خواب، نمادها، اندیشه‌ها و انگیزه‌های ناخودآگاه افراد را نشان می‌دهد. او معتقد بود که غرایز جنسی آدمی که در ضمیر ناخودآگاهش سرکوب شده در خوابه‌ها و رویا‌ها نمایان می‌شوند.
فروید این نظریه را مطرح کرد که از طریق خواب‌ها می‌توانیم به آگاهی نسبت به موضوعاتی که پنهانشان کرده‌ایم دست پبدا کنیم. او در کتاب معروفش ” تفسیر رویاها: می‌نویسد: “حقیقت پوشیده شده از خواسته‌های سرکوب شده است.”
او برای خواب دو مفهوم و محتوا در نظر گرفته: “محتوای آشکار، محتوای پنهان”. محتوای آشکار تشکیل شده از تصاویر واقعی، افکار و احساسات روشن هستند که از نظر روانشناسی محتوای پنهانی دارند.
این نظریه فروید با اقبال عمومی مواجه شد و تا به امروز مردم به تفسیر خواب و رویا بسیارعلاقه نشان می‌دهند. در هر حال محققان این گفته را رد کرده اند که: “معنای ظاهری خواب، مفهوم روانشناختی آن را پنهان می‌کند”
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.