تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

۳ چیز در دنیا که در حال تمام شدن است

۱. جا در مدار زمین
تا سال ۲۰۱۹ حدود ۵۰۰ هزار وسیله در مدار زمین قرار دارد که فقط حدود ۲۰۰۰ تای آنها کار می‌کند و فعال هستند، ماهواره‌هایی که ما هرروزه برای ارتباطات و راهیابی و تماشای برنامه‌های مورد‌علاقه‌مان استفاده می‌کنیم. باقی چیزها بقایای موشک‌ها و سفینه‌های فضایی و چیزهای دیگری هستند که با مدار زمین برخورد کرده‌اند.
خوب مشکل کجاست؟ این ۵۰۰ هزار فقط تعداد چیزهایی است که قابل رهگیری است و هر روز مقداری به آن اضافه می‌شود.
با پیشرفت فناوری، فرستادن و پرتاب اشیا مختلف به مدار زمین آسان و آسان‌تر می‌شود.
هرچند معمولاً پرتاب اشیا به مدار زمین خبر خوبی برای ما انسان‌ها تلقی می‌شود اما هیچ مقرراتی برای این اشیا‌ء که بالای سیاره ما به هم برخورد ‌کنند، وجود ندارد و هیچ سامانه‌ای هم برای جمع‌‌آوری اجزا و خرده‌ها و بقایای این ابزار‌ها و وسایل وجود ندارد و آنها در مدار زمین جمع و روی هم انباشته می‌شوند.
هر چه مدار زمین شلوغ‌تر شود، احتمال اینکه این اشیاء با هم برخورد کنند بیشتر می‌شود و در نتیجه به شبکه‌هایی که ما برای راهیابی به آنها نیاز داریم و تلفن‌هایی ما را به هم وصل می‌کند و سامانه‌های پیگیری وضعیت هوا آسیب جدی وارد خواهد شد.
هم‌چنان تلاش‌های بسیاری برای حل این مسئله در جریان است اما هنوز راه‌حلی پیدا نشده است.
۲. ماسه
لابد فکر می‌کنید دیگر این یکی امکان ندارد، چطور ممکن است ما دچار کمبود ماسه باشیم وقتی تمام ساحل‌ها و صحرا‌ها پر از ماسه است؟
حقیقت این است که بنا به گزارش سازمان ملل، ماسه و هم‌چنین سنگریزه، یکی از بیشترین میزان ماده جامد موجود روی زمین است و ما با سرعتی خیلی بیشتر از سرعت بازتولید طبیعی آن در حال مصرف آن هستیم.
هزاران سال طول می‌کشد تا ماسه بر اثر فرسایش تولید شود و هرروزه در ساختمان‌سازی، احیای خاک و تصفیه آب و حتی در ساخت شیشه منازل و تلفن‌های همراه از ماسه استفاده می‌شود.
کمبود و از بین رفتن ماسه، زیست‌بوم‌های آسیب‌پذیر را تهدید می‌کند، برای نظارت جهانی بر تنظیم میزان مصرف روزافزون این منبع به‌شدت آسیب‌پذیر، تلاش‌ها و درخواست‌های مختلفی شده است.
۳. هلیوم
شاید این بار اگر بادکنک پر‌شده از گاز هلیوم را در مهمانی‌ها هوا کنید، احساس گناه کنید.
گاز هلیوم هم یکی از منابع محدود زمین است که از لایه‌های عمیق زیر زمین استخراج می‌شود و شاید فقط به اندازه مصرف چند دهه دیگر باقی مانده باشد.
بعضی برآورد می‌کنند که فقط بین ۳۰ تا ۵۰ سال دیگر منابع این گاز باقی بمانند.
ممکن است فکر کنید این گاز فقط برای شادی و خوشحالی جشن تولد بچه‌ها کاربرد دارد اما هلیوم کاربرد مهم پزشکی هم دارد: خنک کردن مغناطیس‌های دستگاه‌های ام‌آر‌آی.
و این دستگاه‌ها انقلابی در تشخیص و درمان سرطان و صدمات مغزی و نخاعی به وجود آورده‌اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.