تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

هنگام تجربه ارگاسم دقیقاً چه اتفاقی در مغز می افتد؟

۱- در حین رابطه ی جنسی، بخش منطقی مغز از کار می افتد
در زمان برقراری رابطه ی جنسی بخشی از مغز که مسئول توانایی های مربوط به استدلال منطقی است، به طور موقت غیر فعال می شود، به همین دلیل است که آدم ها در حین رابطه جسورتر و گستاخ تر هستند.
قشر اوربیتوفرونتال جانبی مغز در حین رابطه ی جنسی فعالیت کمتری دارد، یعنی همان بخش از مغز که وظیفه ی استدلال، تصمیم گیری و ارزش گذاری را برعهده دارد. علاوه بر این، بین غیر فعال شدن این بخش از مغز و کم شدن ترس و اضطراب ارتباط وجود دارد.
در حقیقت از کار افتادن قشر اوربیتوفرونتال جانبی بی دلیل نیست، چون ترس و اضطراب در تحریک شدن اختلال ایجاد می کند و منجر به مشکلاتی مثل اضطراب عملکردی می شود.
۲- بخش های مختلفی از مغز در تجربه ی ارگاسم نقش دارند
تصاویر حاصل از عکسبرداری های پزشکی نشان می دهد چندین بخش مختلف در مغز در واکنش جنسی نقش دارند.
محققان پی برده اند که بخش مربوط به اندام های تناسلی در قشر حسی مخ، نواحی حرکتی، هیپوتالاموس، تالاموس و توده ی سیاه، همگی در هنگام اوج لذت جنسی فعال می شوند.
ناحیه ی تالاموس به ترکیب و یکپارچگی اطلاعات به دست آمده از تماس فیزیکی، حرکت و هر گونه خاطره و فانزی جنسی ای کمک می کند که می توانند در رسیدن به اوج لذت جنسی تأثیر گذار باشند. در همین حین، ناحیه ی هیپوتالامس مشغول تولید هورمون اکسی توسین می شود و احتمالاً به هماهنگی انگیختگی کمک می کند.
۳- با رسیدن به ارگاسم، مغز مقدار زیادی دوپامین تولید می کند
در حین ارگاسم، مغز دائماً در حال تولید مقادیر زیادی هورمون ها و نورو شیمیایی های مختلف است. یکی از این مواد، دوپامین است، هورمونی که باعث به وجود آمدن احساس لذت، میل جنسی و تحریک شدن می شود.
دوپایمین در بخشی از مغز به نام ناحیه ی تگمنتوم شکمی تولید می شود و در بخش های دیگر مغز مثل هسته ی اکومبنس و قشر پیش پیشانی منتشر می شود.
بعضی ها از دوپامین به عنوان هورمون لذت یاد می کنند، اما تحقیقات نشان داده تأثیر این هورمون فراتر از خوشی های موقتی است. این هورمون در حقیقت، بیشتر نوعی ماده ی شیمیایی آموزش پذیر است که در ایجاد علاقمندی به پاداش هایی مثل غذا و رابطه ی جنسی و فهمیدن روش های دستیابی بیشتر به این پاداش ها تأثیر دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.