سه سؤال و جوابهای آنها

یک هموطن این پیشنهاد و این سؤالات جالب را از این جانب نموده اند:
سلام
توی اصفهان یه جا هست که میگن قبر کاوه آهنگره.همچنین تو استان فارس یه کوهی هست به نام پردیس که میگن محل غسل جمشید بوده.و یا یکی یه تحقیقی کرده میگه یه جایی تو نهاوند قبر نوح آنجاست.البته همه اینارو توی اینترنت سرچ کنید میاد.فقط خواستم ببینم از لحاظ علمی آیا اینها صحیح است؟سوای اون گفتم شاید دونستنش به دردتون بخوره و توی تحقیقاتتون کمکتون کنه.
با تشکر

جوابها:

یهودیان اصفهان از آهیگری یاد می کرده اند که یهودیان منطقه را نجات داده است این جا کاوه آهنگر می تواند آهیگر یهودیان اصفهان باشد.
جمشید (جام شاه) در واقع همان اهورامزدا خدای شراب و شادی ایرانیان بوده است. اینجا از پردیس باید بهشت اهورامزدا مراد بوده باشد.
به طور قطع نوح اساطیری قبری در نهاوند (یعنی استراحتگاه کاروانیان) ندارد. اما گائوماته بردیه مغ در ولایت قدیمی نهاوند، در سیکایااوائیتش (سکاوند هرسین) به قتل رسید، همان مردی که هرودوت میگوید در مرگ او مردم آسیا دریغ خوردند. نگارنده بر این باور است که وی هم سپیتاک زرتشت و هم گوتمه بودای تاریخی است که در عهد کوروش از مرکز بلخ بر امور هندوستان نظارت میکرده است.

هموطن آدرس مطالب را نیز ارسال داشتند که کمکی شد برای توضیح بیشتر این مقالات:

خاندان کارن قبادگان که نسب ایشان را به کاوه آهنگر رسانده اند از بزرگان عهد اشکانی بودند. اگر سنت مرده سوزان اشکانی پیش ایشان نبوده و به آیین یهود گرویده بوده باشند، این مقابر می توانند بدیشان تعلق داشته باشد.گرچه این احتمال ضعیف به نظر میرسد.

نام کوه پدری به سهو با پردیس معادل گرفته شده است و به نظر می رسد آن به معنی نگهبان راه بوده باشد یعنی پات-ره.

نام نهاوند (محل کاروانسراها) را قدما با وجه اشتقاقی عامیانه نوح آوند گرفته اند که خطاست. کشتی نوح (اوتناپیشتیم) طبق اساطیر بابلی و آشوری در کوه “نی سیر” در جنب سرزمین کوتیان و لولوبیان (حدود کوههای شیخان و کندی شیخان در جنوب و جنوب شرقی پیرانشهر) پهلو گرفته بوده است لذا صحبت از قبر نوح و همراهش در این باب زائد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *