قصبهً هشجین همان پانزیش باستانی است

در لشکرکشی سارگون دوم آشوری از سمت ماد به اورارتو که در حدود سال ۷۱۴ پیش از میلاد صورت گرفت در قلعه ماننایی به نام پانزیش (پنج جایگاه) که با ذیکرتو (ناحیه میانه) و آندیا (دره قزل اوزن سفلی) هم مرز بوده، مرکز آذوقه این لشکرکشی برای سپاه آشور تأسیس گشته بود. این دژ به وضوح مطابق قصبه هشجین (جایگاه دوست یا هشت جا) جنوب خلخال است، چه این نام به ظاهر با نام پانزیش (پناهگاه دوستانه یا پنج جایگاه) ترادف و مطابقت دارد. گرچه نام روستای بهمن آباد در غرب هشجین هم در رابطه با نام پانزیش (پنج جایگاه) بسیار جلب توجه می نماید. در این صورت نام هشجین را باید مرکب از هشت و جین (جا) گرفت یعنی روستایی که از هشت بخش مجزا تشکیل یافته است. در صورت مطابقت حتمی محل پانزیش با هشجین در همین معانی پنج جا و هشت جا، باید گفت که با افزوده شدن سه بخش جدید در طول تاریخ، پانزیش (پانزی-شی یعنی پنج جا) تبدیل به هشجین (هشت-جین یعنی هشت جا) گردیده است. کلمات شی و جیناک و جین در لغت اوستا یی و پهلوی به معنی جا می باشند.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. مظفری گفت:

    سلام دوست عزیز
    من یک هشجینی هستم . نمی دونم رابطه شما با هشجین چیه؟ من که از کودکی تا کنون علاقه داشتم بدانم تاریخ زادگاه من چیست؟ تلفظ دقیق این اسم چگونه است و چه معنی می دهد؟ این نوشته اطلاعات جالبی برای من داشت . ولی منبع(reference) اون رو ذکر نکردید. ممنون می شم اگه اطلاعات دیگه داشته باشید و منتشر کنید

    [پاسخ]

  2. یاسر پورهدایت هشجین گفت:

    باسلام، اینجانب قبلا از طریق کتاب ارزشمند تاریخ و اساطیر تطبیقی ایران باستان با جناب آقای کهلان مفرد آشنا بودم اما آنچه با بازدید از این سایت نظرم را متوجه خود کرد ، تحلیل ایشان از وجه تسمیه هشجین بود که به نوعی برای من که کم و بیش در مورد تمدن ماد و ماننا مطالعاتی داشته وهشجینی هستم ،تازگی داشت، ضمن تشکر از آقای کهلان منفرد ، از ایشان تقاضا دارم که در باب مطالب عنوان شده توضیحات مفصلی را بیان فرمایند.

    [پاسخ]

    جواد کهلان مفرد پاسخ در تاريخ دی ۱۸ام, ۱۳۹۰ ۶:۵۲ ب.ظ:

    در مقاله توضیح بیشتری در باب نام هشجین داده شد.

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *