معنی برخی از روستاهای بسطام

مجن (محل رها شده و دوردست یا دارای مغاک و گودی)، نکارمن (محل مراقبت)، ابرسج (سنگ بزرگ)، قهج (کهس= قنات)، میقان (به اوستایی  به صورت موغان یعنی محل نافرمان یا  میغ کان یعنی محل ابری)،گرمن (گرم-مان، محل گرم)، خیج (محل گراز یا محل خوب)، مزج (محل بزرگ یا محل تهیه می)، جیلان (محل گیاه)، خرقان (محل گود یا محل تهیه مِی).

مجن می تواند به معنی مز-جن یعنی محل بزرگ هم بوده باشد. میقان  را میشود به معنی محل مِی یا محل درخت تاک (مُو) و نیز به معنی محل عاری از درخت  (=مغن اوستایی) یا محل بزرگ (مهی کان) گرفت. خرقان در نام دهخوارگان به معنی محل تهیه مِی و مِی خوارگاه می دهد. این نظریات صرفاً بر اساس ملاحظات لغوی است و با  وارد شدن اطلاعاتی از شرایط اقلیمی و جغرافیایی آنها می توانند تغییر کنند.

امروز در آغاز سال ۱۳۹۲ متوجه میشوم که برای وجه اشتقاق بسطام ، ویس تَهم یعنی دهکده نیرومند از بس دام (دارای دامهای بسیار) مناسب تر به نظر می آید.

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. علی نادری گفت:

    آقای کهلان
    سلام
    من از منطقه بسطام هستم و معنی روستاها ی این منطقه طیق نظر شما برایم قابل پذیرش نیست چون:
    _ مجن برروی تپه قرار دارد و نمی تواند به معنی چاله و مغاک باشد.
    _ میقان(میغان) نیز بر روی مخروطه افکنه واقع شده و جای گود یا ایری نیست
    _ خرقان ، قهج ، گرمن هم در دشت هستند نه در کوهستان .
    _ قبلا هم با شما تماس داشته ام در مورد میغان ، و عرض کردم که میغان همان مای گان یا مادگان طبق نظر آقای کسروی در کتاب کاروند قسمت نام ها ی شهرها و روستاهای ایران( از ماد گرفته شده است) بوده است . لطفا نظر آقای کسروی را هم مطالعه بفرمایید.

    در آخر اینکه چرا در استان آذربایجان و اردبیل روستا های بسطام، مغان ، خرقان را داریم و در منطقه بسطام هم این روستا ها وجود دارد.
    ممنون

    [پاسخ]

    جواد کهلان مفرد پاسخ در تاريخ اسفند ۲۱ام, ۱۳۹۱ ۸:۵۲ ق.ظ:

    ممنون از اطلاعات خوبتان. به نظرم خود بسطام به معنی محل پر دام (بس-دام) یا به احتمال بیشتر روستای نیرومند (ویس-تهم) بوده است. در مورد موارد دیگر می توانم نظریات خود را مورد باز بینی قرار دهم. این نظریات با نقد و بر خورد نظریات می توانند اصلاح شوند. بعد از ظهر امروز به باز بینی نامهای مورد اشاره شما می پردازم شاید به نتایج جدیدی رسیدم. نظر کسروی در باب تبدیل ماد (جایگاه میانی و مرکزی) به مای قابل توجه است. ولی آیا میقان از نظر جغرافیایی دارای چنین موقعیتی مرکزی نسبت به روستاهای مجاور بوده یا می باشد؟

    [پاسخ]

    علی نادری پاسخ در تاريخ اسفند ۲۱ام, ۱۳۹۱ ۱۱:۰۶ ق.ظ:

    ممنون و سپاس

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *