معنی لارستان و ایراهستان

نام ایراهستان از ریشه پهلوی ایراه  به معنی منسوب به ایر= زیر است. بنابراین آن به معنی سرزمین زیرین و پایینی است. خود نام لارستان یعنی نام کنونی ایراهستان در لغت کُردی مترادف با آن به معنی سرزمین جانبی و واقع در ران (مترادف پارس و پارت) است. بر این اساس مسلم به نظر میرسد که سکائیان (آریائیان شمالی) با توجه به کلمه ایر= زیر کلمات ایر و ایران را به معانی مردم جنوبی (پایینی) و سرزمین جنوبی (دیار پایینی) به کار می برده اند.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. sattar گفت:

    با سلام…
    در مورد ایراهستان درست نوشتید اما یک مشکل بسیار بزرگ که تاریخ جنوب را تحریف می کند.منطقه لارستان یکی از چهار منطقه اردشیر خوره بوده که ایراهستان در پیش از دوره اشکانیان به منطقه ای به نام کران می گفته اند. کران یک شهر باستانی است که در زیر زمین مدفون شده و در کنار خلیج فارس قرار دارد. کران به معنای کرانه و ایراهستان تحت قلمرو کران بوده که بعد از سقوط کران در قرن های چهارم و پنجم این حکومت به دست روستای تاریخی پال می افتد. کم کم نام ایراهستان از بین رفت و بعد ها که لار بزرگ شد آن ها نام ایراهستان را برای خود برداشتند در صورتی که در زمان های اشکانیان تا ساسانیان لار تحت قلمرو کران بود. پال و کران فقط دو کیلومتر از هم فاصله دارند و به این ناحیه گله دار می گویند…
    http://www.gallehdar.blogfa.com
    برای اطلاعات بیشتر به نشانی بالا مراجعه کنید…
    ایراهستان نام قبلی لارستان یک تحریف بزرگ در تاریخ جنوب ایران است… بلکه ایراهستان متعلق به منطقه گله دار(فال و اسیر) است.
    پال=فال
    کران=اسیر
    ستار محمودی گله داری

    [پاسخ]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *