تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فواید و مضرات وانیل

وانیل یا ورق قَماری میوه گیاهی است از خانواده ثعلب (Orchidaceae) ها می باشد. این گیاه دارای پایه‌ای رونده بوده و بومی جنگلهای مرطوب قاره آمریکا است.

دانه‌های این گیاه را پس از فرآوری تخمیر می‌کنند تا عطر مطبوع آن‌ها بیرون بیاید و عموماً به صورت پودر یافت می‌شود و در بعضی موارد آن را با الکل اتیل و آب مخلوط کرده که به صورت عصاره وانیل به بازار عرضه می‌شود که عموماً حاوی ۳۵٪ الکل می‌باشد. عصاره وانیل ممکن است دارای شکر، شربت ذرت یا پروپیلن گلیکول نیز باشد. معروفترین کاربرد این گیاه در ایران در شیرینی پزی و ساخت بستنی است. سرخپوستان توتوناک سازندگان اولیه وانیل بودند.

 

وانیل یا وانیلا گلی است برگرفته از ارچیدا که رونده و خزنده و بسیار بلند با ساقه های ضخیم و سبز با برگ های درشت و دارای گل است. این گیاه در ابتدا در جنوب قاره آمریکا به ویژه در مکزیک یافت شد اما شهرت وانیل بر می گردد به قرن شانزدهم میلادی که آزتک ها از آن استفاده می کردند و سپس اسپانیایی ها وانیل را در مناطق بومی آمریکایجنوبی مشاهده کردند و این گیاه را به کشور خود آوردند.

 

اسپانیایی ها برای طعم دهی به نوشیدنی های خود از گیاه وانیل استفاده کردند. این نوشیدنی به سرعت و در اوایل قرن هفدهم به تمام اروپا رسید، این گیاه در جنوب آمریکا، هندوستان و ماداگاسکار یافت می شود. لازم به ذکر است که بدانید تا اواسط قرن نوزدهم مکزیک اولین و بزرگ ترین تولید کننده وانیل در جهان بوده است اما در حال حاضر ماداگاسکار جای مکزیک را گرفته و بزرگ ترین تولیده کننده وانیل در جهان می باشد ، البته مکزیک در حال حاضر سومین کشور تولید کننده است (اندونزی در رتبه دوم قرار دارد). جالب است بدانید وانیل بعد از زعفران گران قیمت ترین گیاه است و مقام دوم را به خود اختصاص داده است زیرا کشت آن شامل زحمت و رنج  بسیار زیادی می باشد.

طرز تهیه وانیل :

در این قسمت به شرح مختصری از طرز تهیه وانیل اشاره می کنیم. وانیل به دو صورت استفاده می شود، یا به طور طبیعی آن را از درخت جدا می کنند، می گذارند تا خوب خشک شود و وقتی رطوبت آن از بین رفت ساقه آن را که مشکی رنگ شده با چاقو برشی نازک می دهند و دانه های وانیل را خارج و به طور مستقیم وارد غذا یا نوشیدنی و… می کنند که در این زمان شما عطر بسیار خوشی را می توانید از آن استشمام کنید.

روش دوم روشی است که پس از خشک شدن گیاه وانیل آن را آسیاب کرده و به صورت پودر در می آورند، پودر وانیل سفید رنگ است و قیمت آن به نسبت استفاده وانیل به صورت طبیعی ارزان تر می باشد که این احتمال می رود به پودر وانیل افزودنی های خوراکی نظیر قند اضافه می شود و از این جهت قیمت آن نسبت به وانیل طبیعی ارزان تر است.

موارد استفاده از وانیل :

شما می توانید از وانیل در تهیه اکثر خوراکی های خود استفاده نمایید اما شهرت وانیل بیشتر در مورد استفاده آن در بستنی ها و دسرها است که طعم بسیار لذیذی به آن ها می دهد.

منع مصرف وانیل :

گیاه وانیل از لحاظ تغذیه ای مقداری شبیه به کافئین می باشد و باید توجه داشته باشید مصرف بیش از حد وانیل باعث سستی و بی حالی در افراد می گردد و ممکن است در برخی افراد باعث تپش قلب و یا بالا رفتن فشار خون گردد.

 

فواید وانیل:

شما با خواندن این مطلب قطعا به فواید معجزه آسای وانیل آگاه خواهید شد.

وانیل دارای فواید بسیار زیادی است و فقط کاربرد خوراکی ندارد بلکه کاربرد درمانی نیز دارد و باعث برطرف شدن بسیاری از مشکلات روحی و جسمی افراد می گردد. وانیل درمانگر بسیار مناسبی در زمینه استرس و اضطراب است. مصرف به دور از افراط وانیل باعث کاهش استرس می شود. شما با خوردن وانیل نیز می توانید به تقویت حافظه خود کمک کنید. همچنین می توان به اثر بخشی این گیاه برای کاهش وزن اشاره کرد.

از دیگر فواید وانیل: مفید بودن آن برای رفع مشکلات آلرژی، کاهش دادن به سر درد و تب و حتی کاهش تشنج، درمان سرفه و برونشیت، کمک به رفع حالت تهوع اشاره کرد. جالب است بدانید یکی از فواید وانیل جوان سازی می باشد، وانیل با تحریک کردن تستسترون (هورمون مردانه) و استروژن (هورمون زنانه) باعث ترشح بیشتر این هورمون ها می گردد و باعث جوان سازی می شود و روند پیری را در افراد کاهش می دهد.

وانیل در پیشگیری از بروز انواع سرطان ها نقش حائز اهمیتی دارد و به ویژه خطر ابتلا به سرطان سینه را به شدت کاهش می دهد. امروزه افراد برای زیبا سازی مو و پوست خود از وانیل استفاده می کنند، به این صورت که با وانیل برای پوست خود ماسک تهیه می کنند و یا  افراد با اضافه کردن مقداری وانیل به ماسک و یا شامپوی خود سعی در شادابی پوست و موی خود دارند، اگر وانیل در دسترس شما نیست می توانید از صابون ها و شامپوهایی که دارای ترکیب وانیل هستند استفاده کرده و به جوان سازی خود کمک کنید.

 

منبع:

جدولیاب

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.