تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نکات مهم خرید عینک

راهنمای خرید عینک آفتابی مناسب

سلامت چشمان شما ارتباط مستقیم با عینک آفتابی که می‌زنید دارد اما می‌دانید شیشه‌های عینکی که می‌زنید چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ بهتر است قاب آن چه اندازه و چه رنگی باشد؟

می‌گویند با عینک آفتابی مناسب شما می‌توانید جذابیت جیمز وین، شکوه اودری هیپورن، یا متفاوت بودن شولاپین را به خودتان هدیه بدهید اما مهم‌ترین مسئله در مورد عینک‌های آفتابی این است که آنها را به عنوان وسیله‌ای برای محافظت از سلامت‌تان در نظر بگیرید نه یک وسیله تزئینی.

شما باید در مورد عینک‌های آفتابی کاری که می‌کنند و نکاتی که هنگام خرید آنها باید در نظر بگیرید، اطلاعات کامل داشته باشید. اشعه‌های ماورای بنفش خورشید هم می‌‌توانند به پوست آسیب برسانند و هم به چشم، به خصوص به لنز و قرنیه چشم، هرقدر بیشتر چشمان شما بدون محافظ در مقابل اشعه آفتاب قرار بگیرد احتمال اینکه به بیماری آب‌مروارید مبتلا شوید بیشتر می‌شود (در این بیماری انگار لنزهای چشم را مه فرا می‌گیرد و شما اجسام و انسان‌ها را به صورت مبهم و ناواضح می‌بینید) در ضمن اشعه‌های خورشید باعث بیماری تخریب بافت ماکولای چشم می‌شوند که می‌تواند بر میزان وضوح و شفافیت بینایی تاثیر بگذارد و حتی باعث کوری شود.

سایر بیماری‌ها
سایر بیماری‌های ناشی از تابش اشعه‌های مضر خورشید به چشم عبارتند از: ناخنک و التهاب قرنیه؛ ناخنک حالتی است که در آن بافت روی لایه سفید چشم به قرنیه می‌رسد و باعث بروز قرمزی در ناحیه سفید چشم می‌شود و می‌‌تواند در روند بینایی مشکل ایجاد کند.

انعکاس شدید نور خورشید از سطوح منعکس‌کننده مثل برف، آب، آینه‌ها و شن هم برای چشم بسیار خطرناک هستند و می‌توانند آسیب‌های فراوانی را به چشم وارد  کنند.

عینک‌های آفتابی، محافظان قوی
فوتوکراتیت (photokeratitis) سوختگی و آسیب قرنیه است که نام دیگرش ماکوری برفی است. این حالت بیشتر در اسکی‌بازان دیده می‌شود و بیماری‌ای است که با درد بسیار همراه است. دکتر گیل رویالن، متخصص چشم در مرکز پزشکی میرتل بیرچ استاد راهنماست و می‌گوید: «در این بیماری وزیکول‌ها و ضایعات متعددی روی سطح قرنیه شکل می‌گیرند این حالت را می‌توان با درمان مناسب برطرف کرد اما این حالت می‌تواند تعطیلات چند روزه را به کل خراب کند.»

عینک‌های آفتابی نقش مهمی در محافظت از بافت‌های اطراف چشم دارند. دکتر سی بال جونیور، متخصص اپتیومتری در مدرسه پزشکی هاروارد می‌گوید: «در سال‌های اخیر میزان ابتلا به سرطان‌های پوستی بسیار بالا رفته است و حالا متخصصان پوست با نگرانی از این صحبت می‌کنند که ممکن است سرطان پوست در آینده شایع‌ترین سرطان انسان شود، اصلی‌ترین علت این سرطان‌ها هم اشعه‌های مضر نور خورشید است. عینک‌های آفتابی البته آنهایی که کاملا استاندارد هستند و به صورت مناسب استفاده شوند، می‌توانند باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان‌های سلول‌های پایه‌ای و شاخدار پوست در پوست اطراف چشم و بینی شوند. تازه این نکته را هم در نظر بگیرید که عینک‌های آفتابی می‌توانند روند پیری زودرس پوست اطراف چشم را متوقف کنند و از بروز چین و چروک در اطراف چشم جلوگیری کنند.» همیشه متخصصان پوست به شما یادآوری می‌کنند که کرم‌های ضدآفتاب را نه فقط در روزهای آفتابی که در تمام روزهای سال به کار بگیرید، حالا توصیه متخصصان چشم به شما این است که استفاده از عینک‌ آفتابی را هم عادتی هر روزه بکنید.

از کودکی عینک آفتابی استفاده کنید
دکتر رویالن می‌گوید: «اگر فکر می‌‌کنید عینک‌های آفتابی به دلیل نام‌شان فقط مخصوص روزهای آفتابی هستند، اشتباه می‌کنید، چشم شما اگر محافظت نشود در روزهای ابری ممکن است بیشتر از روزهای آفتابی هم صدمه ببیند.»

دکتر پیتر کوخه، متخصص چشم کودکان در ایلینویز می‌گوید که استفاده از عینک آفتابی باید در سنین کودکی شروع شود. تاثیرات تخریبی نور آفتاب روی چشم به شکل تجمیعی است یعنی طی زمان شدیدتر می‌شود برای همین استفاده از عینک آفتابی از سنین کم بسیار مهم است. در ضمن یادتان باشد که چشم‌های کودکان به خصوص در سال‌های رشد آسیب‌پذیرتر است و نیاز به محافظت بیشتر دارد و باید حتما برای آنها از عینک‌های آفتابی مناسب استفاده کرد.

عینک آفتابی استاندارد
برای محافظت از چشم‌های‌تان باید بدانید که یک عینک آفتابی مناسب و استاندارد چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چگونه باید یک عینک آفتابی مناسب خرید. عینک‌های آفتابی استاندارد عینک‌هایی هستند که بتواند از چشم شما در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب (به خصوص اشعه‌های ماورای بنفش) محافظت کنند.  برای آنکه مشخص شود یک عینک آفتابی قدرت محافظت کامل در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش را دارد به آن نور ماورای بنفش تابیده می‌شود و در صورت محافظت کامل برچسب استاندارد به آن چسبیده می‌شود.

منبع : بیوته

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.