تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تفاوت های فیزیولوژیک زن و مرد

برخلاف اختلال های جنسی در مردان که تا حدودی در رسانه ها به آن پرداخته می شود، تقریبا در مورد مشکلات زناشویی در زنان سکوت کامل حکمفرماست، در حالی که شیوع اختلالات جنسی در زنان هم بالاست و این مسأله یکی از عوامل مهم اختلافات همسران و حتی عامل جدایی است. در عین حال باید توجه داشت تفاوت های عمده ای در فیزیولوژی جنسی میان زنان و مردان وجود دارد…

طبق سرشماری نفوس در سال ۱۳۸۵، جمعیت زنان کشور ۳۴ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۲۸ نفر برآورد شده که حدود ۷۰ درصد آنها ۶۴ ۱۵ ساله هستند، یعنی تقریبا ۲۴ میلیون نفر زن ۶۴ ۱۵ ساله در کشور زندگی می کنند. با توجه به اینکه در جوامع مختلف میزان شیوع اختلال های جنسی در زنان، بین ۴۰ ۳۰ درصد تخمین زده شده اگر متوسط آن را ۳۰ درصد در نظر بگیریم، در ایران حدود ۸ میلیون زن دچار درجه??هایی از مشکلات زناشویی هستند.

پرونده های متعدد جدایی از طرف پزشکی قانونی یا دادگاه به دلیل وجود مشکلات زناشویی برای اظهارنظر ارجاع داده می شوند. خیلی وقت ها زوج ها پس از گذشت چند سال از زندگی مشترک، هنوز رابطه زناشویی موفقی نداشته اند (ازدواج به وصال نرسیده). متاسفانه طرح موضوع مشکلات جنسی به خصوص مشکلات زنان به شکل تابو درآمده است و در بسیاری از موارد، نه بیمار و نه پزشک، جرات صحبت در این مورد را ندارند و اگر بیمار پس از تحمل فشارهای روانی زیاد هم بخواهد مشکل خود را بیان کند یا پزشک در مورد وجود چنین مشکلی بپرسد، باید دنبال کلمه های مناسبی بگردند که در بسیاری از موارد دشوار است.

این مشکل در مورد نوشتن مطلب علمی در مورد اختلال های جنسی نیز وجود دارد. درصد قابل توجهی از زنان در طول زندگی زناشویی خود ارضای جنسی (ارگاسم) را تجربه نمی کنند. این مساله عوامل متعددی دارد؛ متاسفانه درصد قابل توجهی از مردان نمی دانند زنان هم باید مانند آنها به ارضای جنسی برسند. درصدی از مردان نیز که از این موضوع اطلاع دارند، اصولا حقی برای همسرشان قائل نمی شوند. برخی مردان نه تنها از آناتومی و فیزیولوژی جنسی زنان بلکه در مورد بدن خودشان نیز تقریبا هیچ اطلاعی ندارند و این باعث ایجاد مشکلات عدیده?ای در زندگی زناشویی آنها می شود. متاسفانه درصد قابل توجهی از زنان نیز حتی افراد تحصیلکرده ، اطلاعات کافی در مورد آناتومی و فیزیولوژی بدن خود ندارند. برای داشتن رابطه زناشویی طبیعی و موفق، داشتن کمی اطلاعات علمی در مورد روابط زناشویی و باروری و احترام به حقوق طرفین الزامی است. این مساله اطلاعات باید به زبان مناسب هر گروه از مردم در اختیارشان گذاشته شود. معمولا افراد ناآگاه، هیچ وقت در پی این فرصت نیستند که به آگاهی های خود بیفزایند یا ممکن است اطلاعات را از منابع غیرمعتبر و گمراه کننده کسب کنند بنابراین از آنجا که نمی توانیم به آحاد مردم در مورد روابط زناشویی سالم آموزش دهیم، باید حداقل منابعی را که چنین اطلاعاتی در دسترس عموم قرار دهد، فراهم کنیم.

● تفاوت های پنج گانه

تفاوت های عمده ای بین مردان و زنان در مورد فیزیولوژی روابط زناشویی وجود دارد:

تفاوت اول: اولین مرحله در یک رابطه زناشویی موفق، ایجاد حس «برانگیختگی» است. این برانگیختگی در مردان آسان و از راه های متعددی ایجاد می شود ولی در زنان بسیار پیچیده است و به راحتی به وجود نمی آید. برخلاف آقایان، ایجاد حس برانگیختگی در زنان، به یک رابطه خوب عاطفی با همسر نیاز دارد و بدون آن، این حس هرگز برانگیخته نخواهد شد یا اگر ایجاد شود هم به ارضای جنسی منتهی نمی شود یا خیلی زود از بین می رود.

تفاوت دوم: مدت زمان رسیدن به ارضای جنسی و ملزومات آن در زنان و مردان کاملا متفاوت است. مردان گاهی در عرض چند ثانیه یا حداکثر چند دقیقه به ارضای جنسی (انزال) می رسند، ولی زنان برای رسیدن به ارگاسم به زمان طولانی تری (معمولا ۱۰ دقیقه یا بیشتر) نیاز دارند. برخلاف آقایان، زنان برای رسیدن به ارگاسم به محرک های دیگری نیز نیازمندند. یعنی اگر تمام شرایط مهیا باشد، برای رسیدن به ارضای جنسی در یک زن، حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است که این زمان می تواند در افراد مختلف متغیر باشد.

تفاوت سوم: مردان پس از انزال، بلافاصله نمی توانند دوباره رابطه برقرار کنند و مدت زمانی لازم است تا مجددا توانایی برقراری رابطه را پیدا کنند. این زمان با توجه به سن مرد، از چند دقیقه تا چند ساعت و حتی روز متغیر است. مدت زمانی را که مرد قابل تحریک نیست «زمان تحریک ناپذیری» می گویند. در زنان این زمان معنا ندارد و در یک بار رابطه زناشویی، می توانند حتی چند بار به ارضای جنسی برسند.

تفاوت چهارم: با افزایش سن، پدیده «یائسگی» در زنان اتفاق می افتد و دلیل قطع ترشح هورمون های مترشحه از تخمدان، تغییرات عمده در دستگاه تناسلی و بدن آنها به وجود می آید. این تغییرات تمایلات و توانایی زنان را از بین نمی برد، بلکه پدیده طبیعی ای در زندگی است که روش برخورد مخصوص به خود را دارد. حدود ۷۰ درصد مردان نیز با بالا رفتن سن، میزان هورمون های مردانه کاسته می شود که به آن «یائسگی مردانه» می گویند.

تفاوت پنجم: برخلاف مردان که دستگاه تناسلی آنها تا آخر عمر بدون تغییر باقی می ماند، دستگاه تناسلی زنان در طول زندگی ممکن است دچار تغییرات عمده ای شود؛ گاهی قطع هورمون ها در زمان یائسگی، اختلال های آناتومیک مادرزادی و زایمان های مشکل و متعدد، تغییرات زیادی در دستگاه تناسلی ایجاد می کند.

به طور کلی اختلال های جنسی در زنان به ۶ گروه بزرگ تقسیم می شود که هر کدام راه های تشخیص و درمان جداگانه ای دارند؛ اختلال در میل جنسی، اختلال در حس برانگیختگی، اختلال در رسیدن به ارگاسم، اختلال درد، اختلال در ترشحات و اختلال در رضایتمندی. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی، بسیاری از مشکلات جنسی و تغییرات مرضی و آناتومیک دستگاه تناسلی در زنان با روش های مختلف از جمله جراحی قابل درمان هستند. مبحث اختلال های جنسی در زنان بسیار گسترده است و هر چه زوج ها در این مورد اطلاعات بیشتری داشته باشند، روابط زناشویی بهبود می یابد و باعث کاهش اختلاف های خانوادگی و آمار طلاق و سوءاستفاده افراد سودجو با تبلیغات ماهواره ای و… خواهد شد.

منبع:روزنامه سلامت – بیوته

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.