تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی رقص های آیینی

از قدیمی‌ترین انواع رقص‌های ایرانی رقص آیینی است که دربرگیرنده مجموعه حرکات موزونی است که در چهارچوب ادای یک سنت یا آیین و عموماً به‌صورت گروهی اجرا می‌شود. رقص آیینی انعکاس حالات درونی یا عرفانی است. شواهد تاریخی بسیاری از جمله نقاشی‌های روی صخره‌ها، دیواره‌های غارها و سفال‌های باستانی حفاری شده نمایانگر وجود رقص آیینی در سرتاسر فلات ایران و از دیر باز است.

 

رقص شکل و فرمی از هنر می باشد که نشان دهنده زبان و فرهنگ مکان های مختلف را با حرکات بدن به بیننده نشان می دهد. شما با مطالعه در مورد تاریخ و فرهنگ کشوری می توانید در مورد رقص های سنتی و آیینی آن ها اطلاعات مفیدی کسب نمایید. رقص یکی از بهترین راه ها برای تجلی هنر کشور و منطقه ای خاص می باشد.

 

در قدیم افراد برای سرگرم کردن اطرافیان داستان هایی از شکار و سبک زندگی خود که گاها در آنها قوه تخیل را همراهش می کردند با حرکت دادن بدن خود نمایش می دادند و بدون اطلاع از هنر رقص ناآگاهانه از این هنر بهره مند می شدند که بعد ها این هنر به صورت مجزا و مستقل وارد زندگی افراد شد. رقص آیینی برای بروز احساسات و حالت درونی افراد به خدایان آنها بود و مردم در گذشته با پایکوبی و حرکت دادن بدن خود احساس و علاقه خود را به خدایانشان نشان می دادند البته لازم می دانیم اینجا بگوییم هنوز در کشورهایی نظیر هندوستان و در بخش هایی از اروپای جنوبی این سنت بر قوت خود باقی می باشد و نوعی فرهنگ اصیل و دست نخورده از این کشورها است. با گذشت زمان حرکات بدن شکلی پیچیده تر و جدی تر به خود گرفت و در اکثر جشن ها و آیین و سنت ها نقشی پر رنگ و اصلی را ایفا می کرد.

در این بخش می خواهیم دو سبک از ابتدایی ترین رقص ها را که آنها را رقص دایره ای و رقص خطی می نامیدند به اختصار شرح دهیم:

دو رقصی که در ابتدا وارد زندگی افراد شد رقص های دایره ای و رقص های خطی بود. این دو رقص ساده در گذشته های بسیار دور راه بسیار مناسبی بود که افراد را در گروه های مختلف انسانی قرار دهد و افراد کنار هم تجربه فعالیت گروهی را داشته باشند و افراد با حضور در این گروه ها و انجام رقص ها علاقه خود را به خدایشان ابراز می کردند.

رقص دایره ای:

 

رقص دایره ای ابتدا در اروپا به ویژه در یونان ظهور کرد و به مرور به مناطق دیگر رفت و شکل و فرم تازه ای به خود گرفت. در رقص دایره ای افراد دور تا دور هم می ایستادند و دستان خود را به روی شانه های هم قرار می دادند و بدن های خود را حرکت می دادند در این دایره که در آن زمان نسبتا بزرگ بود افراد با نظم خاصی کنار هم قرار می گرفتند. این آیین ها و سنت ها ابتدا در مقابل خدایان و برای تشکر از او و یا به هنگام قربانی کردن برای خدا انجام می گرفت یا برای شروع فصل بهار و قدردانی از زمین و آسمان بود که کم کم و با گذشت زمان وارد مراسم های دیگر آنها از قبیل مراسم ازدواج و جشن های آن ها گردید.

لازم به ذکر است بعد از یونان این نوع و سبک از رقص( که ابتدایی ترین و ساده ترین رقص می باشد.) به سمت کشورهایی از قبیل بوسنی به ویژه مقدونیه رفت و آن ها نیز این سبک رقص را دنبال کردند و در مراسم خود از این سبک از رقص پیروی می کردند.

در سبک رقص دایره ای شما می توانید فرهنگ های مختلف کشورهای بسیاری را پیدا کنید که شامل فرهنگ و سنن آنان می باشند به ویژه در آسیا و جنوب آمریکا این سبک از رقص را می بینید که ممکن است آن را با نام رقص محلی (رقص روستایی) شنیده و یا دیده  باشید و رقص محلی که امروزه هنوز در اکثر نقاط جهان یافت می شود ریشه اش از رقص دایره ای به وجود آمده است.

رقص خطی:

 

رقص های خطی رقص هایی هستند که با گروه هایی از افراد تشکیل می شوند و می تواند یک خط از افراد یا بیشتر را شامل شوند. این نوع سبک از رقص یکی از قدیمی ترین شکل های رقص می باشد و شما  می توانید این نوع از رقص را بیشتر در جنوب اروپا مشاهده کنید. در رقص خطی  اکثرا مشاهده می کنید که بالا تنه افراد بی حرکت و سفت می باشد و پاهای افراد دارای حرکات سریع و بسیار جذاب هستند شما ممکن است در این رقص ببینید که رقصنده ها در اواسط رقص جای خود را با دیگری عوض می کنند. این سبک به مرور در تمام جهان شایع شد و احتمالا توسط جهانگردان به نقاط مختلف جهان رسیده است و با کمی تفکر رقص های بسیار شبیه به رقص خطی را در فرهنگ ها و کشورهای مختلف یافت خواهید کرد.

منابع :

Study . theweek . جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.