تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

راه حل هایی برای زودتر شدن شارژ گوشی

زود خالی شدن شارژ باتری از دغدغه های مهم دارندگان گوشی های هوشمند است و در هنگام خرید، مدت زمان نگه داشتن شارژ باتری و خالی شدن سریع آن یکی از فاکتورهای بسیار مهمی است که خریداران به آن توجه ویژه ای دارند. با ما همراه باشید تا با دلایل سریع تمام شدن شارژ باتری گوشی اندرویدی و نحوه جلوگیری از زود خالی شدن شارژ باتری آشنا شوید.

 

علت دیر شارژ شدن گوشی چیست؟

علت نخست؛ مشکل کابل شارژر

هنگام شارژ کند گوشی نخستین متهم، کابل شارژر است. اولین چیزی که باید چک کنید این است که آیا کابل شارژر استاندارد است؟ سالم است؟ خوردگی ندارد؟ معمولا کابل‌های شارژر اصلی روی گوشی‌ها کیفیت و دوام خوبی دارند، اما هرچه باشد بالاخره ممکن است در اثر کشیدگی، تابش آفتاب یا مدت طولانی در گرما و سرما قرار گرفتن دچار استهلاک شده باشند. عوض کردن کابل شارژر این مشکل را حل خواهد کرد. البته توجه داشته باشید که کابل شارژر اصلی گوشی را خریداری کنید، زیرا بسیاری از گوشی‌ها تنها با شارژر و کابل اصلی خودشان بهترین عملکرد شارژ را خواهند داشت.

علت دوم؛ ضعیف بودن منبع تغذیه

گاهی گوشی خود را با کمک کابل یو‌اس‌بی لپ‌تاپ یا پاوربانک شارژ می‌کنیم. این مسئله می‌تواند موجب کندی شارژ گوشی شود. زیرا توان ارسالی از این دستگاه‌ها به گوشی کمتر از آداپتور شارژر است. پورت‌های یو‌اس‌بی لپ‌تاپ در بهترین حالت می‌توانند تا ۰.۹ آمپر جریان به باتر‌ی گوشی منتقل کنند که این مسئله کندی شارژ را در پی دارد. هم‌چنین برای اتصال گوشی به پاوربانک نیز باید توان و آمپر پاوربانک را چک و با توان و آمپر شارژر اصلی گوشی تطبیق داد. برخی گوشی‌ها از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنند اما باید توجه داشته باشید که شارژ بی‌سیم هنوز در بسیاری از موارد بسیار کند است و باید زمان زیادی منتظر ماند تا گوشی از طریق شارژ بی‌سیم شارژ شود. البته احتمالا کسانی که از این شارژرها استفاده می‌کنند به این موضوع عادت دارند!

علت سوم؛ ضعیف بودن آداپتور شارژر

برای باتری گوشی خود ارزش قائل شوید و حتما آن را با آداپتور شارژر اصلی خودش شارژ کنید. این موضوع کمک می‌کند که سرعت شارژ قابل قبولی داشته باشید. در بسیاری موارد شارژرهایی غیر از شارژر خود گوشی موجب کندی فرایند شارژ می‌شوند. دیده می‌شود که بعضا اعضای خانواده از یک شارژر برای شارژ گوشی‌های خود استفاده می‌کنند که اصلا کار استانداردی نیست و موجب آسیب به باتری گوشی‌ها می‌شود.

البته گاهی بر اثر ضربه یا نوسانات برق ممکن است آداپتور شارژر اصلی گوشی خراب شده و فرایند شارژ به کندی صورت گیرد. در این مواقع چاره‌ای جز تهیه‌ی یک آداپتور دیگر برای گوشی باقی نمی‌ماند. اما باید هنگام خرید دقت کرده و حتما شارژر اصلی خود گوشی را تهیه کنید تا آسیبی به باتری گوشی نرسد.

علت چهارم؛ قدیمی بودن گوشی

شاید شنیدنش برایتان سخت باشد، اما گاهی دیر شارژ شدن گوشی تنها به خود گوشی ربط دارد. گوشی‌های قدیمی سرعت شارژ پایینی دارند این در حالی است که پردازنده‌های جدید موجود در گوشی‌ها از سرعت‌های بالای شارژ پشتیبانی می‌کنند. پس گاهی چاره‌ی کند شارژ شدن گوشی، تعویض آن با یک گوشی جدید‌تر با سرعت شارژ بالاتر است!

علت پنجم؛ خراب بودن باتری

همه‌ی موارد بالا به کنار، گاهی پیش می‌آید که باتری گوشی خراب شود. باتری‌های لیتیوم‌ یونی موجود در گوشی‌های همراه، طول عمر شارژ و دشارژ محدودی دارند. چنانچه از باتری گوشی به درستی مراقبت نشود، یا از عمر آن مدت زیادی بگذرد باتری خراب شده و علاوه بر آن که دیر شارژ می‌شود، زود هم شارژ خالی می‌کند. در این مواقع باید باتری گوشی را عوض کرد. در بعضی گوشی‌ها امکان تعویض باتری توسط کاربر وجود دارد که در این گوشی‌ها کافی‌ست باتری اصلی گوشی را تهیه کرده و در گوشی قرار داد. با این حال در بیش‌تر گوشی‌های امروزی برای تعویض باتری باید به نمایندگی برند، یا تعمیرکار باسابقه رجوع کرد.

 

 

علت ششم؛ کاربر گوشی

بله، درست متوجه شدید! گاهی علت دیر شارژ شدن گوشی خود شما هستید! استفاده از گوشی هنگام شارژ شدن موجب می‌شود که سرعت شارژ افت کند. این حالت شبیه است به این که بخواهید به وسیله‌ی باز گذاشتن شیر آب، حوض آبی را پر کنید اما از طرف دیگر سوراخ کف حوض را نپوشانید! وقتی هنگام شارژ گوشی صفحه نمایش گوشی روشن و پردازنده‌ی آن درگیر است، هم‌زمان با شارژ، باتری هم مصرف می‌شود. از طرف دیگر گرم شدن گوشی هم بر عمل‌کرد باتری تاثیر منفی می‌گذارد. بنابراین بهتر است برای یکی دو ساعت گوشی خود را در شارژ رها کرده و به کار دیگری بپردازید.

علت هفتم؛ برنامه‌های فعال در پس‌زمینه‌ی (background) گوشی

برای حفظ شارژ و سرعت و سلامت گوشی خود بهتر است همیشه برنامه‌های فعال در پس‌زمینه‌ی گوشی‌تان را کنترل کنید. برنامه‌های فعال در پس‌زمینه منابع سیستم را اشغال کرده و باتری مصرف می‌کنند. در اندروید‌ این امکان وجود دارد که بتوانید این برنامه‌ها را کنترل کنید و اجازه ندهید که برنامه‌های غیر ضروری در پس‌زمینه فعال بمانند. این کار علاوه بر این که باعث بالاتر رفتن سرعت شارژ گوشی می‌شود، از داغ شدن بیش از حد موبایل جلوگیری کرده و باعث روان‌تر شدن عملکرد گوشی و افزایش طول عمر آن می‌شود.

علت هشتم؛ مشکل پورت شارژگوشی

فرقی ندارد گوشی شما پورت میکرو یو‌اس‌بی (Micro USB) داشته باشد یا یو‌اس‌بی نوع سی (USB type C) یا حتی لایتنینگ (lightning)، پورت‌های گوشی به‌علت این که گوشی‌ها دائما همه‌جا همراه ما هستند، با انواع و اقسام خطرات و برخوردهای فیزیکی روبه‌رو هستند و این مسئله مستقیما بر سرعت شارژ و انتقال داده در گوشی اثر می‌گذارد. گاهی ممکن است پورت شارژ گوشی کثیف شده باشد و روی اتصالات آن توسط ذرات ریز غبار و چربی پوشانده شده باشد. در این حالت با پاک کردن پورت به وسیله‌ی یک ابزار نوک‌تیز پلاستیکی می‌توان با برطرف کردن کثیفی‌ها سرعت شارژ را افزایش داد. همچنین این پورت‌ها ممکن است در اثر استفاده‌ی نامناسب و بدون ملایمت یا قرار گرفتن در محیط‌های اسیدی (مانند عرق بد‌ن) دچار خرابی، شکستگی و یا خوردگی شده باشند. در این حالت می‌توانید با مراجعه به تعمیرکار و بررسی دقیق‌تر این مشکل را رفع کنید.

 

منبع: ستاره – جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.