درمورد کراتینه کردن موهایتان چه میزان اطلاع دارید؟اگر قصد انجام آن را دارید پیشنهاد می کنیم قبل از این کار از عوارض و پیامدهایی که دارد آگاه شوید و بدون آگاهی اقدام به این کار نکنید

 بسیاری از خانم‌ها و بعضی از آقایان روزانه وقت زیادی را صرف صاف‌کردن موهای‌شان می‌کنند. افرادی که دارای موهای فر  یا  وز هستند، همیشه آرزو دارند موهایی صاف و ابریشمی داشته باشند. همین وسوسه موهای صاف آنها را به آرایشگاه می‌کشاند تا موهای‌شان را کراتینه‌ کنند ولی واقعا چقدر کراتینه ‌موها مفید است. بعضی‌ها ادعا می‌کنند کراتینه‌ کاملا می‌تواند موهای آسیب‌دیده را ترمیم کرده و شما را از شر موهای وز خلاص کند.

این درمان که امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌های زنانه مد شده است، چه عوارض و ضررهایی دارد؟ کراتین‌ کردن موها بسیار پرهزینه است و گاهی نتیجه آنگونه که ما انتظار داریم نمی‌شود، هیچ‌کس جز‌ یک متخصص پوست و مو نمی‌تواند به‌درستی خطرات ناشی از کراتینه ‌مو را به شما بگوید. پس اگر قصد کراتینه ‌موهای‌تان را دارید، نظر دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو را در این مورد  بدانید.

کراتینه مو چه می‌کند؟

درمان‌ کراتینه مو (کراتین کردن مو) که امروزه باب شده، می‌تواند موهای فر را صاف و نرم کرده و آنها را به‌مدت چند ماه براق و بدون پیچش نگه ‌دارد. این درمان که امروزه در بسیاری از آرایشگاه‌ها و سالن‌ها توصیه می‌شود، ممکن است انجامش تا یک‌سال طول بکشد و اغلب هم پرهزینه است. براساس شیوه برزیلی، این فرآیند به یک درمان دوگانه نیاز دارد؛ ابتدا با استفاده از کراتینه که یک پروتئین طبیعی است، مو تقویت شده و سپس ساختار آن با استفاده از مواد شیمیایی دگرگون می‌شود تا صاف شود.

هر نوع کراتینه‌ مو با خطراتی همراه است و مشتری‌های کراتینه‌ باید با این خطرات بالقوه آشنایی داشته باشند؛ سپس آگاهانه این کار را برای صاف و براق‌ کردن موهای‌شان انتخاب کنند. اغلب این تصور پیش می‌آید که کراتینه به صاف کردن مو مربوط می‌شود در صورتی‌که این تصور صحیح نیست. هنگام کراتین‌کردن موها، محلولی استعمال می‌شود که کراتینه با موها ترکیب شده و آسیب‌های کوتیکول‌ مو را ترمیم می‌کند و در نتیجه کراتینه موجب براق ‌شدن و کاهش وز مو شده اما به‌طور مستقیم موجب صاف ‌شدن موها نمی‌شود.

برقی که دوام ندارد

ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه‌، براق و درخشنده شوند ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد. دو، سه هفته پس از کراتینه، قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد، موها خشک و شکننده می‌شوند ولی فرم فر یا وز مو تغییر کرده و صاف می‌شود؛ ‌بنابراین ممکن است توقعی که شما از صاف‌ شدن مو در نظر دارید پس از دو یا سه بار شستن تامین نشود.

عارضه رایج

مشکل بزرگ مصرف‌کنندگان این روش، ریزش موست. دیده شده که موها پس از نخستین شست‌وشو از ریشه شروع به ریزش می‌کنند؛ حتی اگر از محصولات مراقبت مو که در سالن‌های زیبایی توصیه می‌شود، استفاده شود. به‌علاوه غیر از ریزش مو، نازک‌شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه دیده شده است. در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد‌ریزش مو باشد.

مراقب حساسیت باشید

مثل سایر اعمالی که برای مو انجام می‌شود، کراتین ‌کردن مو هم با بروز واکنش‌های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه است. این علائم شامل خارش و دانه‌های قرمزرنگ است که علائم معمول آلرژی محسوب می‌شوند. باید توجه داشته باشید اگر زمینه آلرژی دارید در انتخاب این روش کمی تامل کنید.

کراتینه خطرناک است؟

هر نوعی از کراتینه‌ موها با خطراتی همراه است و مشتری‌های کراتینه ‌مو باید با این خطرات بالقوه آشنا باشند. بعد از اینکه محلول کراتین کردن را روی موهای شما می‌ریزند، محلولی از مواد شیمیایی روی موهای شما استفاده می‌شود که این محلول با تغییر دادن نیمه دائمی ساختار مو، موجب صاف‌ شدن آن می‌شود. جزء اصلی این محلول فرمالدئید است که یک ماده شیمیایی خطرناک و سرطان‌زاست. همین ماده موجب می‌شود، درمان‌های کراتینه‌ مو از نظر بسیاری از متخصصان جایز نباشد و خطرناک‌ محسوب شود. در بعضی از سالن‌های آرایشی، هنگام کراتینه مو از ماسک‌های دهانی نیز برای کاهش استنشاق این ماده استفاده می‌شود.

به‌طور معمول پس از این مرحله موها اتو می‌شوند تا ظاهر جدیدشان ثابت شود. به همین خاطر بسیاری از افراد نگران کاربرد فرمالدئید در فرآورده‌های کراتینه‌ موها هستند و تصمیم می‌گیرند در دفعات بعد از فرآورده‌های فاقد فرمالدئید استفاده کنند. حقیقت این است که هر چند تب کراتینه ‌موها، سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها را فراگرفته اما افراد باید از خطرات آن آگاه باشند.

کدام مو برای کراتینه مناسب است؟

حقیقت این است که کیفیت موهای طبیعی خودمان بهترین است ولی متاسفانه در بسیاری از موارد خودمان موهای‌مان را نابود می‌کنیم. با رنگ‌کردن‌های متعدد، استفاده از مواد شیمیایی مختلف روی مو، اتو کردن‌ها، سشوار کشیدن‌های زیاد و. . . همواره در حال نابود کردن موهای‌مان هستیم و بعد از آن به‌دنبال راهکاری برای ترمیم تمام این آسیب‌ها می‌گردیم. شاید بتوان گفت کراتین کردن مو فقط برای عده‌ای توصیه می‌شود که موهای بسیار وز آنها اصلا قابل شانه‌ شدن نیست.

با علم و آگاهی به خطرات ناشی از فرمالدئید یا مشتقات آن باید توجه کنید که نتایج درمان‌های کراتینه ‌مو بین استفاده‌کنند‌ه‌ها کاملا متفاوت است. در بعضی‌ها همان انتظاری را که از قبل دارند برآورده می‌شود و ماه‌ها موهای‌شان صاف و لخت باقی می‌ماند ولی در بعضی دیگر رضایتمندی کمتر است و بعد از چند هفته موها به حالت اولیه بازمی‌‌گردد