تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معایب و مزایای اشتغال زنان چیست؟

خوشبختانه امروزه زنان بیش از پیش از استقلال مالی برخوردارند. اما خانواده‌ها و مردان زیادی با استقلال مالی زنان مخالفت دارند؛ چرا که به اعتقاد برخی از آن‌ها اشتغال زنان در بسیاری از مواقع باعث بر هم خوردن نظم موجود در خانواده می‌شود. با ورود هر چه بیشتر زنان به دانشگاه و تخصصی شدن مشاغل، علاقه آن‌ها نیز برای ورود به بازار کار بیشتر شده‌است. شاید استقلال مالی زنان در نگاه اول امری مثبت به چشم آید، اما هر تغییری اگر به درستی انجام نشود، مشکلاتی را برای افراد آن جامعه به همراه خواهد داشت. از طرف دیگر کار کردن در خارج از منزل تنها مختص آقایان نیست و زنان هم می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند، قبول این موضوع اولین قدم برای تحقق حقوق زنان است.

استقلال مالی زنان

استقلال مالی زن‌ها به معنای شاغل بودن خانم و یا داشتن منبع درآمدیست که به صورت مداوم کسب می‌شود. زنان دارای استقلال مالی، نسبت به دیگر زنان از آزادی عمل بیشتری برخوردارند. امروزه به دلیل تغییرات عمده در شیوه‌ی زندگی، زنان در کارهای تخصصی‌تری مانند پزشکی، مهندسی، مشاوره و… اشتغال دارند. در حالی که در طول تاریخ اغلب زنان، مشاغلی پایین‌تر از مردان داشته‌اند، قدرت تأثیرگذاری زنان امروز در سطح وسیع‌تری مشاهده می‌شود. به طوری که زنان امروزی در سیاست، اقتصاد، و تصمیم‌گیری‌های مهم کشوری نیز نقش ایفا می‌کنند. تغییر الگوی نقش زنان در جامعه تأثیرات فراوانی بر زندگی مشترک و بخش‌های زندگی شخصی آن‌ها می‌گذارد.

پیامدهای مثبت استقلال مالی برای زنان

استقلال مالی زن‌ها چه برای خود آن‌ها و چه برای خانواده آن‌ها مزایایی به همراه دارد. تفاوت زنان دارای استقلال مالی به طور واضح در برخی زمینه‌ها به چشم می‌خورد. در اینجا به برخی از تفاوت‌های زنان مستقل پرداخته‌ایم:

۱. احساس رضایت درونی

مسلم است که پول و کسب درآمد در درجه اول برای هر شخصی خوشایند و رضایت بخش است. زنان نیز از این قاعده مستثنی نیستند. رضایت درونی از کار و پولی که بابت آن دریافت می‌کنید بزرگترین و ارزشمندترین بخش از زندگی شغلی زن محسوب می‌شود. در واقع رضایت درونی زمانی بیشتر می‌شود که زن احساس کند، کارآمد بوده و از مهارت‌هایش می‌تواند در جهت تأمین نیازهایش استفاده کند.

۲. استقلال مالی زنان و بالا رفتن اعتماد به نفس

زمانی که زن از نظر مالی مستقل باشد، دارای اعتماد به نفس بالاتری خواهد بود. وقتی که کسب درآمد می‌کنید خیالتان از بابت پرداخت اقساط و خرج و مخارج پایان ماه و… راحت است. راحت‌تر می‌توانید خرید کنید و این مسئله می‌تواند به شما انرژی زیادی برای ادامه راه بدهد.

۳. اجتماعی شدن و معاشرت بیشتر

حضور در اجتماع در بهبود کیفیت روابط بین فردی شما کمک می‌کند. ارتباط و معاشرت با افراد مختلف، به اشتراک گذاشتن تجربیات و روزمرگی و دیگر چالش‌هایی که در محل کار ایجاد می‌شود، در بهبود روابط بین فردی زنان مؤثر است. قرار گرفتن در محیط کار به خودی خود منجر به بهبود مهارت‌های ارتباطی می‌شود.

۴. استقلال مالی زنان و کمک به اقتصاد خانواده

استقلال مالی زنان باعث می‌شود آن‌ها نیز سختی پول درآوردن را درک کنند. در خرج کردن پول حساسیت بیشتری به خرج داده و به رشد اقتصادی خانواده کمک کنند. استقلال آن‌ها باعث می‌شود نگاه واقعی‌تری به مخارج خانه داشته و در زمان مشکلات حامی اعضای خانواده خود باشند. توانایی آن‌ها در کمک مالی نیز به آن‌ها احساس آزادی بیشتر در تصمیمات مربوط به دارایی‌های مالی را می‌دهد.

۵. برنامه‌ریزی و مدیریت زمان

شاغل بودن باعث می‌شود زنان نسبت به زمان و برنامه‌های خود بیشتر توجه داشته و امور زندگی را طبق یک نظم خاصی بگردانند. در بسیاری موارد زنان شاغل بهتر می‌توانند امور منزل و فرزند خود را برنامه‌ریزی و مدیریت کنند. شاید در ابتدا با مشکلاتی رو به رو شوند، اما بعد از مدتی یاد می‌گیرند که چگونه به طور مفید از زمان خود استفاده کنند.

۶. داشتن حقوق و رفاه بیشتر

در خانواده‌ای که هر دو زن و شوهر منبع درآمد دارند، مسلما رفاه بیشتری در آن خانواده وجود خواهد داشت. به علاوه روابط زناشویی زنان دارای استقلال مالی بهتر می‌تواند باشد چرا که نوع ارتباط زن با همسرش به خاطر وابستگی مالی دچار چالش نمی‌شود.

پیامدهای منفی استقلال مالی زنان

۱. خستگی و کمبود انرژی

زنان شاغل ممکن است که بعد از مدتی دچار خستگی جسمی و روانی و بعد از مدتی فرسودگی شغلی شوند. این موضوع مدیریت امور منزل و خانه داری را دچار معضلاتی می‌کند. همکاری میان زن و شوهر در مورد وظایف خانه‌داری می‌تواند خستگی در زنان را کاهش دهد. به علاوه باعث بهبود صمیمیت زوجین و روابط زناشویی شود.

۲. نگهداری فرزند

یکی از اصلی‌ترین مشکلات مادران شاغل، مشکلات مربوط به نگهداری از فرزندان است. اغلب مردان به همین دلیل با اشتغال همسران خود مخالفت می‌کنند. اینکه چه کسی در زمان نبود مادر از فرزند نگهداری می‌کند از اهمیت زیادی برخوردار است.

فرستادن کودک به مهد کودک، پدر بزرگ مادر بزرگ، پرستار و یا دیگر مراقبان هر کدام مشکلات مربوط به خود را دارد. انتخاب یک مهد مناسب، کمک و همکاری اطرافیان و استفاده از مزایای قانون کار که برای زنان در نظر گرفته شده است می‌تواند به حل بهتر این مسائل کمک کند. همچنین فرستادن فرزندان به مهد کودک جنبه‌های گوناگونی را شامل می‌شود.

۳. اختلاف بر سر خرج و مخارج

گاهی اختلافات به دلیل عدم توافق بر سر خرج و مخارج و چگونگی خرج کردن در منزل ایجاد می‌شود. مشخص نکردن میزان مشارکت مالی زن در مخارج و بالا رفتن توقعات همسر معمولا باعث شروع این اختلافات می‌شود. بهتر است زوجین از همان ابتدا درباره سهم هر کدام در مسائل مالی به توافق برسند.

۴. دیدگاه منفی مردان به استقلال مالی خانم‌ها

دیدگاه منفی مردان نسبت به استقلال مالی زن‌ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. تمایل زن به استقلال مالی و نارضایتی همسر نسبت به این موضوع می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها در زمینه‌های مختلف روابط زناشویی ایجاد کند. معمولا این مشکلات در خانواده‌هایی به چشم می‌خورد که درباره این مسائل قبل از ازدواج به اشتراک و تفاهم نرسیده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.