تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فواید نور خورشید چیست؟

۱- درمان افسردگی طبیعی و فصلی

افسردگی اختلال روانی است که شامل نشانه‌هایی مانند تغییر اشتها، تغییر وزن، خستگی، تحریک‌پذیری، خواب زیاد، نداشتن احساس شادی، گرایش به تنهایی و دوری از اجتماع و عدم سازگاری است. در فصل زمستان و پاییز، کمبود نور آفتاب باعث می‌شود میزان افسردگی در افراد بالا برود و به همین دلیل لازم است که افراد در این فصل‌ها از میزان نور خورشید نهایت استفاده را ببرند. نور خورشید سطوح ضد افسردگی طبیعی در مغز را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود بدن در حالت خلسه قرار بگیرد. سپس به دلیل افزایش سروتونین و اندورفین در مغز احساس شادی و سلامت در بدن انسان افزایش می‌یابد.

به صورت کلی نور خورشید موجب می‌شود تا در موقعیت‌های مختلف واکنش بهتری داشته باشید. این نور، هورمون آدرنالین را در بدن کاهش می‌دهد و از استرس جلوگیری می‌کند، همچنین نور آفتاب موجب می‌شود مغز انسان مواد شیمیایی خاصی به نام تریپتامین ترشح کند و خلق و خوی انسان را بهبود ببخشد.

همچنین نور خورشید باعث کاهش مدت زمان بستری شدن افراد مبتلا به افسردگی دوقطبی می‌شود. برای اینکه بتوانید از فواید نور خورشید برای کاهش افسردگی بهره ببرید لازم است روزانه حدود ۳۰ دقیقه از خانه خارج شوید و در برابر نور خورشید قرار بگیرید و یا در فصل زمستان به مناطق گرمسیر سفر کنید.

گاهی برای درمان افسردگی علاوه بر دارو درمانی و روان درمانی از نور درمانی نیز استفاده می‌شود زیرا باعث می‌شود درمان با سرعت بیشتری جلو برود و افسردگی بهبود چشمگیری پیدا کند.

۲- کنترل سطح کورتیزول

در صورتی که هورمون استرس یا کورتیزول کنترل نشود باعث افزایش وزن و ایجاد استرس می‌گردد. اگر در برابر نور خورشید قرار بگیرید می‌توانید این هورمون را در بدن خود کنترل کنید و از بروز استرس و اضطراب جلوگیری کنید.

۳- بهبودی خلق و خو و سندروم پیش از قاعدگی

در بدن انسان هورمونی وجود دارد که تریپتامین نام دارد و ترشح این هورمون موجب بهبودی خلق و خو می‌شود. نور خورشید باعث می‌شود تا این هورمون در بدن افزایش پیدا کند و خلق و خوی افراد را بهبود می‌بخشد. همچنین نور خورشید می‌تواند باعث کاهش سندروم پیش از قاعدگی مانند افسردگی، ناراحتی جسمانی، انزوا، نوسانات خلقی و تحریک‌پذیری شود.

۴- ضدعفونی کننده و تقویت سیستم ایمنی بدن

نور آفتاب اثر ضدعفونی‌کننده دارد و می‌تواند بیماری‌های پوستی مانند عفونت‌های قارچی، اگزما، آکنه، پسوریازیس و… را کاهش دهد و از آن‌ها پیشگیری کند. همچنین نور خورشید برای بهبود زخم‌ها و از بین بردن باکتری‌‌ها نیز موثر است. نور خورشید باعث می‌شود تا بدن سلول‌های بیشتری را تولید کند و در برابر عفونت‌ها مقاوم باشد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

۵- بهبود سرطان پستان

اگر مبتلا به سرطان پستان هستید، می‌توانید علاوه بر اقدامات درمانی ساعاتی از روز را در برابر نور آفتاب قرار بگیرید، زیرا نور خورشید خاصیت درمانی دارد و در روند بهبودی سرطان پستان تاثیر مثبتی دارد. همچنین نور آفتاب برای جلوگیری از مبتلا شدن به سرطان پستان نیز تاثیر زیادی دارد و بسیار مفید است.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.