تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مصرف زیاد چای چه مضراتی دارد؟

پوسیدگی دندان:

مینای دندان اولین نقطه در بدن است که در اثر نوشیدن بیش از حد چای مورد آسیب قرار می‌گیرد. در اثر آسیب وارد شده به مینای دندان، دندان تیره شده و پوسیده می‌شود. همچنین باعث بروز لکه‌های قهوه‌ای روی دندان و آسیب دیدگی لثه نیز می‌گردد.

افزایش ضربان قلب:

در چای سیاه ماده‌ای به نام تئین وجود دارد که باعث افزایش ضربان قلب می‌شود. از این رو مصرف بیش از حد چای سیاه برای افرادی که ضربان قلب آنها بیشتر از ۸۰ است، توصیه نمی‌شود.

بروز عصبانیت و اضطراب:

به دلیل وجود ماده تئین در چای، درصورتی که بیش از حد مصرف شود موجب تهییج اعصاب و بروز عصبانیت می‌گردد. همچنین در برخی از خانم‌ها موجب بروز اضطراب می‌شود.

تشدید زخم معده:

مصرف بیش از اندازه چای سیاه به دلیل داشتن مقادیر زیادی کافئین و تئین، به افراد مبتلا به زخم معده توصیه نمی‌شود. چنین افرادی باید مصرف چای را کاهش دهند و یا حداقل ۳ ساعت بعد از غذا چای بنوشند. در حالت کلی این مسئله مهم است که چای در چه ساعتی از روز مصرف شود و توصیه می‌شود که به علت خالی بودن معده، افراد یک ساعت قبل از غذا از نوشیدن چای پرهیز کنند.

پوکی استخوان:

مصرف چای بلافاصله پس از غذا به کاهش جذب اسید فولیک، آهن و کلسیم در بدن منجر شده و به مرور با مصرف بیش از اندازه آن، مشکلاتی همچون پوکی استخوان در افراد را به دنبال خواهد داشت.

افزایش سموم بدن:

مصرف روزانه چای، سموم بدن را افزایش می‌دهد. علت ریشه‌ای آن وجود آلومینیوم در برگ‌های بعضی از انواع چای است.

ایجاد سنگ کلیه:

در چای ماده‌ای به نام اگزالات وجود دارد. به همین دلیل این نوشیدنی باعث ایجاد سنگ کلیه می‌شود. مصرف زیاد اگزالات روی سلامت کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد.

بروز سرطان مری:

با مصرف زیاد چای خطر بروز سرطان مری افزایش می‌یابد. کانالی که معده را به دهان ربط می‌دهد به تغییر ناگهانی دما حساس است. در نتیجه با مصرف بیش از اندازه چای با دمای بالا، این کانال در معرض خطر سرطان قرار می‌گیرد.

بروز آلزایمر:

چای حاوی آلومینیوم است، در نتیجه مصرف زیاد آن می‌تواند یکی از علت‌های بروز آلزایمر باشد و یا آن را تشدید نماید.

اختلال در سیستم گوارش:

چای حاوی مقدار زیادی تانن است و مصرف بیش از اندازه آن در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می‌کند و منجر به ناراحتی‌هایی مانند اسهال، یبوست و… می‌شود.

کندی در لخته شدن خون:

یکی از مهم‌ترین عوارض جانبی که با مصرف زیاد این نوشیدنی به وجود می‌آید، کندی در لخته شدن خون است.

افزایش شکستگی استخوان:

مصرف زیاد چای، از دفع فلوراید جلوگیری می‌کند. یکی از تاثیرات منفی که افزایش فلوراید در بدن دارد، افزایش شکستگی استخوان است. فلورین باعث ضعیف شدن استخوان می‌شود و در نتیجه احتمال شکستگی استخوان در فرد افزایش پیدا می‌کند.

اختلال در سیستم ادراری:

از دیگر مضرات مصرف زیاد چای اختلال در سیستم ادراری می‌باشد. با مصرف بیش از اندازه چای در طول روز مثانه سنگین می‌شود و فرد مرتب نیاز به تخلیه مثانه پیدا می‌کند.

مصرف ۳ لیوان چای در روز مانعی ندارد اما اگر بیش از ۵ لیوان چای سیاه در روز مصرف شود، به بدن ضرر می‌رساند. باید یاد بگیریم که هر ماده‌ای را به مقدار کم و به میزان تعیین شده مصرف کنیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.