تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

عواقب و مجازات سرقت ادبی چیست؟

سرقت ادبی بدین معناست که شما ایده و جملات دیگران را به عنوان ایده و جملات خودتان جا بزنید. اغلب دانشجویان ناخواسته مرتکب سرقت ادبی می شوند. اگر حین سرقت ادبی مچتان را بگیرند، عواقب آن می تواند اثرات مخربی بر جنبه تحصیلی و متعاقبا شغلی تان داشته باشد.

برای دانشجویان، مجازات به شدت تخلف بستگی دارد؛ جدی ترین نتیجه اش می تواند اخراج شما از دانشگاه باشد. و اگر  حرفه ای هستید، سرقت ادبی می تواند منجر به  پایان کارتان شود و عواقب قانونی جدی به همراه داشته باشد.

بنابراین، بسیار مهم است که سرقت ادبی و شایع ترین شکل های آن را بشناسید تا از پابان کار تحصیلی و شغلیتان جلوگیری کنید.

مجازات سرقت ادبی برای دانشجویان و دانش آموزان

به عنوان یک دانشجو و یا دانش آموز از شما انتظار می رود که کارهای اصیلی انجام دهید که نشان دهنده درک شما از محتوای درس باشد. یادگیری از تحقیقات سایر افراد بخش مهمی از این موضوع است و بسیار حائز اهمیت است که حتما منابع اطلاعات خود را استناد کنید. حتی زمانی که به ترجمه مقاله از زبانی دیگر می پردازید پیشنهاد می شود حتما منابع را ذکر کنید.

مصادیق مختلفی از سرقت ادبی وجود دارد که اگر حین ارتکابشان مچتان را بگیرند، با عواقب جدی روبرو خواهید شدپیامدهای دقیق آن اغلب به دانشگاه و شدت تخلف شما بستگی دارد.

 

اولین سرقت ادبی

اگر ناخواسته مرتکب سرقت علمی شده باشید و سابقه تخلف قبلی نداشته باشید، اکثر دانشگاه ها یا نمره شما را کم می کنند و یا آن واحد درسیتان را مردود اعلام می کنند. همچنین ممکن است لازم باشد در یک کارگاه آموزشی من باب سرقت ادبی و نحوه جلوگیری از آن شرکت کنید. ممکن است برخی از دانشگاه ها هم شما را در محاکمه انضباطی قرار دهندعواقب آن بستگی به نظام نامه رفتاری دانشگاهتان دارد.

 

محاکمه انضباطی یا تعلیق

اگر با قصد قبلی مرتکب سرقت ادبی شده باشید، برای مثال متن را کپی پیست کرده باشید و یا تاویل بدون ذکر منبع داشته باشید، احتمالا پروژه و واحد درسیتان را مردود اعلام کرده و محاکمه انضباطیتان خواهند کرد و در وجه التزامی تعلیق قرار خواهید گرفت.
اگر دانشگاه شما متوجه شود که شما مستقیما سرقت علمی انجام داده اید، احتمالا از برنامه و دانشگاه خود اخراج خواهید شد. سرقت ادبی مستقیم، از جدی ترین اشکال سرقت ادبی برای مسئولین دانشگاهی به حساب می آید و  با این روش بسیار سختگیرانه برخورد می کنند.
بعضی از دانشگاه ها حتی اگر پس از فارغ التحصیلی شما  در رساله یا پایان نامه تان متوجه سرقت علمی شوند، مدرکتان را باطل خواهند کرد.

حتما بخوانید:   سیر تا پیاز چاپ مقاله در مجلات معتبر بین المللی

 

پیامدهای سرقت ادبی برای دانشگاهیان و محققان

در حرفه های دانشگاهی و مبتنی بر تحقیق، سرقت ادبی بسیار جدی است. به گفته مجله Journal of the Advanced Practitioner in Oncology، یک نشریه می تواند از نویسندگان خود بخواهد تا نهاد آموزشی نشریه را از اتهام سرقت ادبی مطلع کنند (Benos و سایرین، ۲۰۰۵). اگر بودجه فدرال نیز بخشی از نشریه بود، رسیدگی به آن توسط قانون ضروری است؛ دوره بالینی می تواند تا زمانی که نتیجه تعیین می شود برگزار شود. ((Viale, 2012

از سوی دیگر، سرقت ادبی می تواند به شدت به اعتبارتان آسیب برساندعلاوه بر این، سرقت علمی ممکن است منجر به محروم شدن شما از تسهیلات تحقیقاتی و موقعیت شغلیتان شود.

لطمه به اعتبار علمی

سرقت علمی می تواند اعتبار محققین را نیز مخدوش کند برای مثال، چندی پیش چندین محقق چینی تلاش کردند تا مقاله هایی که در واقع سرقت ادبی بوده اند را در مجله علوم پزشکی کره (JKMS) منتشر کنند. زمانی که متوجه این موضوع شدند، محققان مقاله را به مدت پنج سال از انتشار هرگونه مقاله محروم کردند.

اگر دانشگاهی یا محققی هستید که مرتکب سرقت ادبی شده است، احتمالا در یافتن موقعیت های شغلی دیگر به مشکل بر خواهید خورد. علاوه بر این، در پیدا کردن مجلاتی که حاضر به انتشار و سرمایه گذاری بر مقاله های شما باشند نیز با مشکل مواجه خواهید شد.

پیامدهای سرقت ادبی برای حرفه ای ها

اگر حرفه ای هستید، سرقت ادبی جرمی جدی برای شما به حساب می آید. اکثر شرکت ها یا اخراجتان خواهند کرد و یا از شما تقاضای استعفا می کنند. اگر متوجه سرقت ادبیتان شوند، این مسئله می تواند به شغل شما پایان دهد، اعتبارتان را مخدوش کند و جنبه پیشنهادی کاریتان را کاهش دهد. عواقب آن برای حرفه ای ها بستگی به نوع سرقت ادبی، صنعتی و شرکتی شما دارد.

 

مثالی از سرقت ادبی یک سناتور امریکایی

در سال ۲۰۱۴، سناتور ایالات متحده، جان والش، وادار به ترک انتخابات شد، زمانی که کاشف به عمل آمد او در مقاله نهایی خود در دوران کارشناسی ارشد در کالج نظامی ارتش ایالات متحده، مرتکب سرقت ادبی شده است (مارتین، ۲۰۱۴).

در نهایت، پس از پیگیری های متعدد در باب بررسی سوء رفتار تحصیلی، کالج نظامی مدرک کارشناسی والش را باطل کرداین روش از طریق استفاده از نرم افزار شناسایی سرقت ادبی برای مقاله والش صورت گرفت (مارتین، ۲۰۱۴).

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.