تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

معرفی باغ شاهزاده کرمان

باغ شاهزاده کرمان

یکی از بزرگترین و زیباترین باغ های ایرانی است که در زمان قاجار و به فرمان محمد حسن خان، سردار ایروانی حاکم وقت کرمان و در حدود سال ۱۲۳۸ خورشیدی ساخته شد. باغ شاهزاده کرمان در حدود ۲ کیلومتری شهر ماهان و ۳۵ کیلومتری مرکز کرمان قرار دارد.
مساحت باغ شاهزاده ماهان ۳٫۵ هکتار است و شکل ظاهری آن به صورت مستطیل می باشد. در دور باغ حصارهای بلندی زده اند تا به طور کامل از بخشهای کویری اطراف خود جدا شود.
یکی از مهم ترین جذابیت های باغ شاهزاده ماهان، وجود جویبارها و درختان سر به فلک کشیده ای است که در بین کویر، تناقض زیبایی را پدید آورده اند. احتمالا برایتان جالب باشد که این رشد و آبادانی چگونه در دل کویر امکان پذیر است؟ آبی که در این باغ جریان دارد از قنات و رودخانه تیگران که از برف های ارتفاعات کوه جوپار سرچشمه می گیرد، تامین می شود. علاوه‌براین ، شیب تند زمین هم سبب می شود که آب به صورت جویبار از بالا تا پایین در باغ شاه زاده جریان داشته باشد. این آب تنها باغ شاهزاده را سیراب نمی کند، بلکه در ادامه به طرف روستای مقسم تیگران میرسد و آن جا را هم آباد نموده است.
در انتهای فوقانی باغ سکونتگاهی قرار دارد که صاحب باغ در آن جا زندگی می کرده است این عمارت به شکل دو اشکوب ساخته شده و معماری زیبای سردر آن سبب شده که از باغ های دیگر ایرانی متفاوت باشد. در گوشه و کنار باغ، فواره هایی را می بینید که زیبایی و تازگی خاصی به باغ داده اند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.