تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه قد بلند شویم؟

داشتن تغذیه سالم
یک فرد هنگامی که چاق باشد کوتاهتر بنظر می رسد. نه تنها این مسئله، بلکه داشتن اندام مناسب با درست غذا خوردن شما را بلندتر قد و همینطور سالم تر می کند
پروتئین
پروتئین خالص مانند حبوبات، سویا و اجیل سبب میشوند که ماهیچه شما رشد کند و استخوان های سالم تری داشته باشید. کربوهیدارت ساده مانند پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه سبب دور کردن شما از این مسئله می شوند.
کلسیم
کلسیم، در برگ سبز سبزیجات مثل اسفناج، کم و در غذا های غنی شده یافت میشوند و کمک می کنند که استخوان های سالم تری داشته باشید.
ویتامین دی. ویتامین دی سبب رشد استخوان و ماهیچه در کودکان می شود و کمبود آن جلوی رشد را میگیرد.
بیشترین مقدار ویتامین دی از نور افتاب بدست می آید. تنها با ۱۵ دقیقه ماندن زیر نور افتاب میتوان مقدار لازم ویتامین دی را جذب کرد.
روی
روی دریافتی خود را با استفاده از غذا هایی مثل حبوبات، تخم مرغ و شکلات افزایش دهید تا رشد سلامت شما بهبود یابد. مصرف روی به ویژه در بچه ها اهمیت دارد چرا‌که کمبود روی سبب توقف رشد می شود.
ژنتیک
درک کنید که قد اغلب به واسطه ی ژنتیک تعیین می شود. دانشمندان بر این باورند که ۶۰ تا ۸۰ درصد قد شما به وسیله ژن تعیین می شود. متأسفانه یا شما ژن بلند دارید ویا ندارید. این به این معنی نیست که بگوییم چنانچه پدر و مادری کوتاه قدی دارید، قدتان رشد نمی کند؛ بلکه تنها به این معناست که با داشتن پدر و مادر کوتاه قد، بیشتر ممکن است شما کوتاه قد باشید.
ورزش
از آن جا که صفحات رشد و اینکه ستون فقرات شما میتواند فشرده شود مردم فکر می کردند که وزنه برداران و ورزش های تاثیر گذار میتواند باعث توقف رشد شما شود
این تصور کاملاً نادرست است و در واقع به صورت علمی ثابت نشده است که اینگونه ورزش ها در افزایش قد شما به صورت مثبت یا منفی عمل میکنند.
ولی شواهدی وجود ندارد که وزنه برداری می تواند رشد شما را متوقف کند چنانچه فشار روی استخوان ها آن قدر زیاد نباشد که سبب بسته شدن صفحات رشد شود
تمرین های قدرتی هیچ تأثیر منفی روی رشد قد نخواهد داشت.
بسیار سؤال میشود چه ورزشی برای افزایش قد موثر است. آیا می توانم با ورزش بسکتبال قد بلندتر باشم؟ آیا شنا میتواند قد من را بلندتر کند؟
در این مورد می توان دو تئوری مختلف را مطرح کرد اشخاصی که به ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال به صورت حرفه ای می پردازند قد بلند می شوند. افرادی که قد بلند دارند به ورزش های والیبال و بسکتبال روی می آورند.
بطور کلی ورزش منظم سبب افزایش قد( استخوان و عضله) کاهش توده چربی و می شود. فعالیت بدنی به هر شکل و در غالب هر نوع ورزشی که باشد سبب به بهبود رشد جسمانی می شود. ولی تا کنون به اثبات نرسیده است که ورزش بخصوصی باعث افزایش قد شود.
البته ورزش هایی که باعث ضربه به استخوان ها و مفاصل شود میتواند برای نمو قدی زیان آور باشند و سبب توقف یا کم شدن نمو طولی استخوان ها شوند که این ورزش ها در سنین رشد پیشنهاد نمی شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.