تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان کجاست ؟

امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان آرامگاه باله خلیل عارف نامی قرن پنجم هجری یکی از چهار عارف ناظر بازسازی شهر تبریز و بنیان گذار مسجد جامع تبریز پس از زلزله سال ۴۳۵ هجری است او از متقدمان مشایخ آذربایجان میباشد آرامگاه این عارف نامی بعنوان « امامزاده ابراهیم خلیل» در ورودیه قبرستان تاریخی شهر صوفیان واقع شده است.
اما در مورد کلمه” باله” که به منظور بزرگداشت و احترام همراه نام این عارف بکار رفته است، به نظر میرسد که در آن دوره و به زبان آذری این لفظ مترادف با” اخی” بوده است چنان که کربلایی می نویسد:” باله به زبان رازی( آذری) بزرگ و جوانمرد و صاحب ایثار را گویند”، بدین ترتیب باله خلیل به زبان آذری یعنی اخی خلیل، همانند استادش اخی فرج، که هر دو واژه حاکی از مشرب فتوت و اخوت آن ها است.
مردم صوفیان اعتقاد راسخی به این امام زاده داشته و پیوسته در عمران و آبادی و احیا آن تلاش کرده اند. در ایام محرم و سوگواری ها مراسم سوگواری و عزاداری در حسینیه این بقعه برگزار می شود و مردم نذورات خویش را به ضریح می اندازند و روزهای پنج شنبه و جمعه حرم این بزرگوار از جمعیت زوار موج میزند که برای راز و نیاز به این مکان مقدس می آیند
در روبروى زیارتگاه پارک بزرگ شهر صوفیان به نام پارک ملت قرار گرفته است وجود فضاى سبز در کنار فضاى روحانى و معنوى امامزاده ابراهیم خلیل باعث شده است هر روز کاروانهاى زیارتى مزار حضرت زینب و حضرت رقیه علیهما السلام که به سوریه سفر می کنند ساعاتى را در کنار این امامزاده و پارک ملت و همچنین جامع صوفیان در نزدیکى هاى امامزاده سپرى نمایند.
آدرس امامزاده ابراهیم خلیل صوفیان:
زیارتگاه امامزاده ابراهیم خلیل علیه السلام در شهر صوفیان و در ۳۵ کیلومترى شهر تبریز و بین سه شهر تبریز به مرند و شبستر واقع شده است این زیارتگاه در سمت شرقى شهر صوفیان در کنار جاده ترانزیتى و راه آهن واقع گردیده است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.