تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

نحوه صحیح طناب زدن برای خانم ها چگونه است؟

بانوان از این نوع “طناب” زدن پرهیز کنند
کرمانشاه کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی گفت: طناب زدن بصورت جفت پا ساده می‌تواند برای بانوان عوارض جسمی به همراه داشته باشد.
روح الله فریادی در گفت و گو با ایسنا، طناب زدن را از جمله ورزش‌های هوازی مفید برای چربی سوزی و بالا بردن توان بدنی برشمرد و اظهار کرد: در این ایام که همه باشگاه ها و سالن‌های ورزشی به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل است، بسیاری از افراد تمرینات ورزشی خود را در خانه انجام می‌دهند که طناب زدن از جمله این ورزش‌ها است، اما برای انجام آن باید اصول و قوانینی را رعایت کرد.
وی بهترین نوع طناب‌ را طناب‌های مهره ای دانست و افزود: طول طناب باید متناسب با قد افراد و دسته آن نیز با وزن مناسبی باشد تا به راحتی داخل دست جا شود.
مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان گفت: برای شروع طناب زدن باید ابتدا بین ۵ تا ۱۰ دقیقه بدن را گرم کنیم، به این شکل که به مدت سه دقیقه دویدن یا درجا زدن داشته باشیم تا ضربان قلب تند شده و گردش خون در بدن شدت پیدا کند، سپس ۲ تا ۷ دقیقه حرکات کششی را اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه پس از آماده شدن عضلات می‌توانیم طناب زدن را شروع کنیم، اضافه کرد: افرادی که در طول هفته سه جلسه طناب زدن را در برنامه ورزشی خود قرار داده‌اند باید این تمرین را با شدت بالا و سنگین‌تری انجام دهند و افرادی که هر روز این برنامه را دارند می‌توانند تمرینات سبک‌تری داشته باشند.
فریادی یادآورشد: اگر فردی هر روز برنامه طناب زدن را با شدت بالا و بصورت سنگین در برنامه‌اش قرار دهد، دچار خستگی ورزشی و کنار گذاشتن ورزش می‌شود، بنابراین توصیه می‌کنیم حتما این دسته از افراد روزانه تمرینات سبکی انجام دهند.
وی در ادامه بااشاره به انواع طناب زدن، عنوان کرد: طناب زدن انواع مختلفی همچون جفت پا ساده، قیچی، جاگینگ(یک پا دو پا)، پروانه، ضربدری، گهواره ای و… دارد که بهترین نوع آن برای مردان جفت پا ساده و برای بانوان جاگینگ است.
این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی متذکر شد: طناب زدن جفت پا می‌تواند برای بانوان عوارض جسمی همچون افتادگی مثانه را بدنبال داشته باشد، برای همین توصیه می‌کنیم بانوان از انجام این نوع طناب زدن پرهیز کنند.
وی در خصوص مدت زمان انجام طناب زدن هم گفت: افراد مبتدی که هر روز طناب می‌زنند می‌توانند این ورزش را بصورت ۴ تایم ۳ دقیقه‌ای با فاصله زمانی یک دقیقه استراحت بین هر تایم و افراد حرفه ای هم بصورت ۴ تایم ۸ دقیقه ای با فاصله یک تا ۲ دقیقه استراحت بین هر تایم انجام دهند.
فریادی اضافه کرد: افرادی که در این ورزش حرفه‌ای هستند باید به مرور تمرینات خود را روی سطوح شیب دار ۱۵ تا ۴۵ درجه انجام دهند تا قدرت ساق پا و عضلات آنها را افزایش دهد، اما افراد مبتدی باید روی سطوح تخت تمرین کنند.
وی یادآورشد: طناب زدن حتما باید روی سطحی نرم مانند تاتامی انجام گیرد و یا اینکه کفش‌های مناسب و استانداردی پوشید تا فشار زیادی حین طناب زدن به مفاصل وارد نشود.
مربی بدنسازی تیم ملی هندبال نوجوانان تصریح کرد: پس از طناب زدن باید چند دقیقه به انجام حرکات کششی پرداخته تا بدن سرد شود. بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه هم پس از اتمام تمرین که خون از سطح پوست جدا شده می‌توان دوش ورزشی(بصورت دوش با آب گرم و سرد) گرفت.
وی در پایان گفت: انجام پرش هایی که حین طناب زدن صورت می‌گیرد باعث درگیری تمام بدن ورزشکار شده و تخریب سلول‌های چربی را تسریع می‌کند، بنابراین افرادی که بدنبال چربی سوزی هستند انجام روزانه این ورزش را فراموش نکنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.