تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مکان‌های دیدنی مازندران کجا هستند؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ در ارتفاعات کوهستان البرز و در منطقه سوادکوه و در مسیر دسترسی به کوهی پر هیبت با آوازه خطیر کوه قرار دارد. فاصله‌ی آن با تهران ۱۸۲ کیلومتر است و یکی از جاهای دیدنی سوادکوه در استان مازندران محسوب می‌شود. این غار در متون تاریخی به نام «طاق عایشه گرگیلی دژ» و در زبان مردم منطقه سوادکوه به نام «لاپ کمر» معروف است، لاپ به معنی بریدگی است و چون در دل کوه طاق غار به صورت شکاف و بریدگی است مردمان این نام را بر آن نهاده‌اند. همچنین مردم روستاهای اطراف آن را «دیوکالی» به معنای «لانه‌ی دیو» می‌نامند. این غار با قطر دهانه‌ای در حدود ۹۰ متر، بزرگ‌ترین طاق طبیعی در دنیاست. وقتی بر دهانه غار می‌ایستید منظره‌ای منحصربه‌فرد و خیره‌کننده از طبیعت منطقه سوادکوه پیش رویتان می‌بینید، چشم‌اندازی که که هر بیننده و طبیعت‌گردی را مسحور شگفتی خود می‌کند.
اسپهبد خورشید تاریخ پرفراز و نشیب و داستان‌هایی غم‌انگیز و باورنکردنی در دل دارد. در گذشته این غار بهعنوان دژی طبیعی، همواره مورد استفاده اسپهبدان طبرستان بوده‌ است. اسپهبد خورشید یکی از سرداران طبرستان بوده است که در زمان حمله اعراب، زن و فرزندان خود را در این غار می‌گذارد و خود راهی جنگ می‌شود. اما اعراب این دژ را محاصره کرده و چون راهی به درون نمی‌یابند آب ورودی به غار را مسموم کرده و همه سکنه‌ی غار از جمله همسر و فرزندان اسپهبد خورشید را قتل عام و دژ را فتح می‌کنند.
طاق اسپهبد خورشید از طاق‌های معروف جهان به شمار می‌آید و در داخل آن قلعه، برج، آتشکده، آب انبار، حمام و تنور وجود دارد که به سبکی بسیار زیبا و با سنگ و ساروج ساخته شده و قدمت آن‌ها به دوره ساسانیان برمی‌گردد. از نکات حیرت‌انگیز این غار ورودی آب به داخل غار است که از بالا دست روستای «کمر پشت» مسیر سنگی را به صورت جوی آب در آورده و آب را از داخل سنگ‌ها پس از طی مسافت زیاد آن را به داخل غار هدایت می‌کردند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.