تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اماکن مذهبی کرمان کدامند؟

امامزاده زید: امامزاده زید در شهداد کرمان واقع شده است. بنای امامزاده به ویژه گچ کاری زیر سقف قدیمی، آن را در عداد هنرهای ممتاز معماری اسلامی قرار داده است امامزاده زید را از منسوبان امام رضا (ع) دانسته‌اند.
امامزاده شاهزاده حسین: مقبره شاهزاده حسین در جوپار کرمان قرار دارد. مردم کرمان شاهزاده حسین را فرزند امام موسی الکاظم (ع) و برادر امام رضا (ع) می‌دانند و معتقدند که آن حضرت در اثر ظلم حکومت عباسیان به کرمان گریخته و به وسیله مأمورین حکومت عباسی در جوپار کرمان به شهادت رسیده است. امامزاده شاهزاده حسین در نزد مردم کرمان دارای اهمیت خاصی است و در ایام سوگواری و اعیاد مذهبی از مکان‌های تجمع مردم مسلمان کرمان است. معمولاً مردم برای برآورده شدن حاجات خود، برای امامزاده نذر می کنند. بنای امامزاده از یادگارهای دوران صفویه می‌باشد.
امامزاده سید محمد: امامزاده سید محمد در شهرستان بردسیر واقع شده است. برخی وی را از فرزندان امام موسی الکاظم (ع) و برخی نیز وی را از فرزندان امام حسن مجتبی (ع) می‌دانند. در سال‌های گذشته به علت استقبال گسترده مردم، بقعه قدیمی امامزاده تخریب و بنای باشکوهی به جای بنای قدیمی ساخته شده است. از این امامزاده کراماتی دیده شده است.
امامزاده علی: بقعه امامزاده علی، فرزند ابراهیم بن محمد، فرزند امام موسی الکاظم (ع) در ۹ کیلومتری جنوب شرقی سیرجان، در کنار قلعه سنگ واقع شده است. (مقبره محمد، جد بزرگوار او در کنار قبر احمد بن موسی (شاه چراغ)، قرار دارد و به حضرت میرسید محمد مشهور است.)
امامزاده سلیمان شاه: در مغرب کوهبنان آرامگاه وجود دارد که مردم محل آن را امامزاده سلیمان، برادر امام رضا (ع) می‌دانند. آیه‌الله میرجهانی او را از نوادگان علی بن ابی‌طالب (ع) می‌داند که به وسیله خوارج در کوهبنان کشته شده و بر دیوار این مزار همین شجره‌نامه ثبت شده است.
مقبره عباسعلی: عباسعلی از سادات طباطبایی تبریز است که به همراه، عباس میرزا ولیعهد فتحعلی‌شاه به کرمان آمده و در همانجا از دنیا رفته است. مقبره عباسعلی در محله چوپان محله کرمان قرار دارد. مقبره عباسعلی از مزارات مورد علاقه کرمانی ها محسوب می‌شود.
مقبره سید علوی: مقبره سید عبدالله علوی از سادات رفسنجان و مدرسان مدرسه گنجعلی‌خان در خیابان شاهپور سابق جنب مسجد آقا علی واقع شده است. سید علوی در حمله آقا محمد خان قاجار به کرمان کشته شد. در کنار قبر سید چند قبر دیگر وجود دارد که صاحبان آن شناخت شده نیستند. مقبره سید علوی، از اماکن زیارتی مردم کرمان و محل رجوع ارباب حاجت است.
بارگاه مشتاق علی شاه: مقبره مشتاق علی شاه در میدان مشتاقیه کرمان واقع شده است. مشتاق علی شاه در نیمه اول قرن سیزدهم هجری در کرمان زندگی می کرده است.
مقبره شاه نعمت‌ الله ولی: مقبره عارف مشهور شاه نعمت الله ولی در ماهان کرمان واقع شده است. بنای نخستین آرامگاه شاه نعمت‌الله در سال ۸۴۰ هجری قمری به وسیله احمد شاه دکنی از پادشاهان بهمنی دکن و از مریدان او ساخته شده است و بعدها بخش‌های دیگری از بقعه به بنای اصلی افزوده شده است.
گنبد آخوند: آرامگاه هدایت علی شاه، معروف به «محمد شهید کوهبنانی» از عارفان قرن سیزدهم هجری، در کوهبنان واقع شده‌است.
بی‌بی حیات: امامزاده بی‌بی حیات در روستای بی‌بی حیات، در بین راه زرند و خنامان رفسنجان قرار دارد. اهالی محل معتقدند بی‌بی حیات از دختران موسی بن جعفر است. در گذشته انبوهی از زائران در فصل تابستان به زیارت این امامزاده می‌شتافتند و مردها به جز سادات حق ورود به حرم را نداشتند زیرا معتقد بودند اگر مردی وارد حرم شود کور می‌شود.
مقبره خواجه علی حسن: مقبره خواجه علی حسن از عارفان قرن پنجم، در نصرآباد سیرجان واقع شده است. آستانه خواجه علی، از اماکن زیارتی مردم سیرجان و محل برآورده شدن حاجات مردم است. قبر شاه شجاع مظفری در جوار قبر خواجه علی قرار دارد. از دیگر مزارات کرمان می‌توان از امامزاده احمد، امامزاده حمزه، امامزاده سید علی و امامزاده پیر شاه غیب نام برد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.