تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع دستی کرمان چیست؟

فرش
حتما ضرب‌المثل مثل قالی کرمان میمونه را شنیده‌اید، بسیاری اعتقاد دارند که قالی کرمان هرچه بشتر پا بخورد رنگ آن بهتر خواهد شد. این ضرب‌المثل نشان دهنده مرغوبیت قالی کرمان از دیرباز است. فرش‌های کرمانی کیفیت خود را مدیون پشم مرغوب و نخ پنبه هستند.
گلیم
علاوه‌بر فرش، گلیم بافی نیز در استان کرمان مرسوم است. گلیم‌های بافته شده در این شهر به ویژه گلیم شیریکی شهرت بسیاری دارند و جزو سوغاتی‌های محبوب کرمان است. عمده گلیم‌هایی که در کرمان به فروش می‌رسد در سیرجان و دارستان بافته می‌شود. سازمان یونسکو روستای دارستان را به عنوان دهکده جهانی گلیم ثبت کرده است.
جاجیم
جاجیم در حقیقت زیراندازی دو رویه و بدون پرز است که با نخ‌های رنگی از جنس پشم یا پنبه بافته می‌شود. این نوع زیرانداز در نقاط مختلفی از کشورمان بافته می‌شود.
پته دوزی
پس از فرش، پته دوزی را می‌توان معروف‌ترین صنایع دستی کرمان دانست. پته دوزی شامل دوختن نخ‌های کرکی الوان، پشمی یا الوان روی پارچه‌ای به نام عریض است. این هنر قدمت بسیاری دارد، اما کسی دقیقا نمی‌داند از چه زمانی بانوان کرمانی شروع به پته دوزی کردند. هنرمندان کرمانی وسایل بسیاری از جمله سجاده، جانماز، رومیزی، زیر لیوانی و… را با این هنر خلق می‌کنند.
عریض بافی
همانطور که ذکر شد پته دوزی روی پارچه‌هایی به نام عریض انجام می‌شود. این پارچه‌ها ضخیم و عمدتا از جنس پشم هستند و اصلی‌ترین مورد استفاده آن‌ها برای هنر پته دوزی است. از آنجا که امروزه هنر پته دوزی کمتر مورد توجه است، بازار عریض بافی نیز رونق چندانی ندارد.
شال بافی
هنر شال بافی از دیرباز در کرمان مرسوم بوده است. اوج رونق این هنر در دوران قاجار بود، به طوری‌که حتی مقامات دولتی نیز آن را تروجیح می‌دادند.
خورجین بافی
خورجین را بر پشت چهارپایان می‌گذارند و برای حمل بار استفاده می‌کنند. برخلاف تصور عموم که خورجین از دیرباز در اردبیل تولید می‌شده است، اما در کرمان نیز خورجین تولید می‌شود. در قدیم خورجین بیشتر استفاده می‌شد، به طوری‌که در بعضی از مناطق یکی از وسایل جهیزیه تازه عروس‌ها بود. خورجین‌ها معمولا از پشم‌های رنگی، نخ پنبه و گاهی موی بز بافته می‌شوند.
آجیده دوزی
به این هنر پنبه دوزی یا لایه دوزی نیز می‌گویند. جالب است بدانید که آجیده دوزی از زمان هخامنشیان تاکنون رواج دارد و در حجاری‌های به جامانده از دوران اشکانیان و ساسانیان نیز به چشم می‌خورد. با آجیده دوزی محصولاتی مانند کلاه، بقچه، سجاده، روانداز، روتختی، شنل و روکرسی تهیه می‌کنند. از پارچه‌های نخی، پنبه‌ای، مخمل، ابریشم، ساتن، تافته، کتان و اطلسی به عنوان پایه برای هنر آجیده دوزی استفاده می‌شود و اشکالی مانند گل، مرغ و طراحی‌های اسلیمی و هندسی روی آن می‌دوزند.
ترمه بافی
ترمه پارچه‌ای نفیس است که الساف لطیفی بافته می‌شود و مزین به نقش‌هایی مانند بته‌جقه و گل شاه عباسی است. دقیقا مشخص نیست که ترمه اولین بار در ایران یا کشمیر بافته شده است، اما در برخی از منابع تاریخی مهد ترمه ایران را کرمان دانسته‌اند.
حصیر بافی
هنرمندان حصیر باف شاخه‌های درخت را خشک می‌کنند و سپس با درهم تنیدن آن‌ها محصولاتب همچون نورگیر، سبر، جانماز و… تهیه می‌کنند.
سیس بافی
گیس خرما به الیافی می‌گویند که در کنار درخت خرما می‌روید. از این الیاف در سیس بافی استفاده می‌شود و هنرمندان از به‌هم بافتن آن‌ها محصولاتی مانند پادری، سبد، زیرانداز و… تولید می‌کنند.
مشبک کاری
هنر مشبک شامل ایجاد شبکه‌هایی سوراخ مانند روی اشیاء مختلف است. در گذشته عمدتا از این هنر برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شده، اما امروزه این هنر کاربردهای وسیع‌تری دارد. مشبک کاری به دو صورت پیوسته (کل کار متصل بهم باشد) و غیرپیوسته (طرح‌های جدا تهیه شده که در نهایت روی یک سطح به یکدیگر متصل می‌گردند) انجام می‌شود.
خوس دوزی
خوس دوزی هنری قدیمی است که مشخص نیست از چه زمانی رواج پیدا کرده است. در خوس دوزی هنرمندان نقوشی را بدون کشیدن طرح روی پارچه با الیافی از طلا و نقره ترسیم می‌کنند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.