تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

در سفر به جیرفت از کجا دیدن کنیم؟

۱. مسجد شهر قدیم جیرفت (دقیانوس)
در اطراف رودخانه‌ «هلیل‌رود» و در شهر «دقیانوس»، یکی از آثار تاریخی و ارزشمند ایران کهن قرار گرفته است که می‌توان آن را یکی از شاهکارهای هنر معماری در ایران معرفی کرد. این اثر که به «مسجد شهر قدیم جیرفت» شهرت یافته است، دارای قدمتی بالغ بر ۱۲۰۰ سال بوده و عنوان قدیمی‌ترین مساجد جهان اسلام را به خود اختصاص داده است. به نظر می‌‌رسد که مسجد «شهر دقیانوس» در دوران صفاری، در دهه‌ سوم هجری قمری و به فرمان «عمرولیث» احداث شده است. جالب است بدانید که وسعت مسجد، بالغ بر ۶ هزار متر مربع بوده و نزدیک به ۲ قرن از آن استفاده می‌شد.
۲. قلعه سموران جیرفت
در فاصله‌ ۶۰ کیلومتری از شرق شهرستان جیرفت و در نزدیکی روستای «رود فرق» یکی دیگر از جاهای دیدنی استان کرمان ایران قرار دارد که به نام «قلعه سموران» شناخته می‌شود. این میراث سرزمین فرهنگ و تمدن، متشکل از سنگ‌های مرمری است که بیشتر به رنگ قرمز متمایل بوده و بر بلندای کوهی ساخته شده است.
حضور دو دروازه در ضلع جنوبی قلعه با تعبیه‌ ۱۲ برج دیده‌بانی، در بخش‌هایی از این اثر ملی نشان از تدبیر سازندگان و طراحان این دژ مستحکم دارد که احتمالا برای جلوگیری از حملات احتمالای دشمنان، طرح‌ریزی شده است. قلعه در طولی حدود هزار متر و عرضی بالغ بر ۱۵۰ متر احداث شده است و می‌توان ویرانه‌های متعددی از پی‌های سنگی و آجری را در آن محوطه، مشاهده کرد. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد و تحسین‌برانگیز قلعه، استحکامات قلعه است که نشان از قدرت دفاعی آن دارد.
۳. دریاچه سد جیرفت
جیرفت سرزمینی است که هم می‌توان آثار باستانی شگفت‌انگیز را در آن مشاهده کرد، هم می‌توان دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی متعددی را در آن یافت. در فاصله‌ ۴۰ کیلومتری از شمال غربی شهرستان جیرفت، یکی از این زیبایی‌های طبیعی قرار دارد که به «دریاچه سد جیرفت» شهرت یافته است. در واقع می‌توان این جاذبه‌ زیبای گردشگری را عظیم‌ترین و پرحجم‌ترین دریاچه‌های موجود در استان کرمان نامید که با ذخیره‌سازی حدود ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شیرین در آن، اهمیت و ارزش والایی را در استان کرمان دارا است. این سد روی رودخانه‌ زیبای هلیل‌رود و بر دامنه‌ کوه‌های زاگرس قرار گرفته است که با ذخیره‌ آب، برای تولید برق در بهمن ۱۳۷۰ هجری شمسی، احداث شده است.
۴. روستای دلفارد جیرفت
یکی از زیباترین روستاهای استان کرمان و شهرستان جیرفت، روستایی است ییلاقی که می‌توان جاذبه‌های دیدنی با چشم‌انداهایی زیبا و بکر را به واسطه‌ حضور رودخانه‌ها، آبشارها، باغ‌ها و نیز کوه‌ها و ارتفاعات زیبا و چشم‌نواز مشاهده کرد. این منطقه از کشور به‌دلیل همین طبیعت مطبوع و دوست‌داشتنی، یکی از پرترددترین روستاهای شهرستان جیرفت محسوب می‌شود که علاوه بر آبشار زیبای دلفارد، می‌توان در محدوده‌ای کم‌وسعت، درختان میوه‌ گوناگونی از جمله خرما، پرتقال، لیمو، گردو و زردآلو را در کنار یکدیگر مشاهده کرد.
۵. محوطه‌ باستان‌شناسی کنارصندل
طبق کاوش‌ها و تحقیقات باستان‌شناسان، یکی دیگر از مناطق تاریخی و باستانی کشور در فاصله‌ پنج کیلومتری از غرب شهرستان عنبرآباد و نیز ۳۰ کیلومتری از جنوب شهرستان جیرفت، کشف و ثبت شد که به «محوطه‌ باستان‌شناسی کنارصندل» شهرت یافته است. این کاوش‌ها به همت «یوسف مجیدزاده» در مناطق مختلفی انجام شد که طبق آن‌ها حصول نتایجی شگرف از جمله برخورداری حوزه‌ فرهنگی هلیل‌رود از آبادانی، شکوه، رونق و تمدنی بالغ بر هزاره‌ سوم است.
ایشان با کشف بقایایی از اولین شهرهای احداث شده‌ بشر، در این محدوده که بهره‌مند از کلیات یک شهر طبق اصول باستان‌شناسی است، پرده از تمدن کهن و فرهنگ غنی مردمان این سرزمین برداشتند. بازدید از این منطقه برای توریست‌ها و گردشگران که در واقع موقعیت مکانی آن، همان روستای کنارصندل امروزی است، بسیار جذاب خواهد بود.
۶. آرامگاه سالار رضا
در روستای «گرم سالار رضا» از توابع شهرستان جیرفت، مقبره‌ای تاریخی و متعلق به دوران حکومت صوفیان قرار دارد که از آن به «مقبره‌ سالار رضا» یاد می‌شود. این اثر ارزشمند تاریخی مربوط به یکی از خان‌های این منطقه از ایران است که به‌دلیل اهمیت آن، روستا نیز به نام این خان، شهرت یافته است. اثری که در تیرماه سال ۱۳۷۹، به‌عنوان یکی از آثار ملی کشور، به ثبت رسیده است و هر ساله میزبان جمع زیادی از توریست‌ها و گردشگران از سراسر ایران و جهان است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.