تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

موزه های یزد کدامند؟

موزه مردم‌شناسی، خانه صولت
خانه‌ قاجاری و بسیار زیبای صولت یا موزه‌ مردم‌شناسی ابرکوه، یکی از جاذبه‌های اطراف یزد است که متعلق به یکی از خان‌های ابرکوه به نام صولت بود. سردر بلند و زیبا، ستون‌های تزیینی گچی همراه با نقوش اسلیمی، گل و بوته و صفه‌های گوشواره مانند در اطراف حیاط از ویژگی‌های این خانه‌ تاریخی است. اشیای این موزه شامل تفنگ، طپانچه، سندهای قدیمی، سکه‌های رایج ایران از دوره قاجار تا کنون، مهر، اشیای کاوش‌های باستان‌شناسی طاووس الحرمین، مسجدجامع و قلعه بهمن، اشیای تزیینی، نسخ خطی، وسایل کشاورزی، وسایل حمام و روشنایی، جعبه‌ آوازهای قدیمی، ظروف سفالی، حکم احمد شاه قاجار به یکی از سردارن ابرکوه، سنگ نبشته‌های قدیمی و… است.
ساعت بازدید:همه روزه به‌جز روزهای شنبه‌، تاسوعا، عاشورا، ۲۸ صفر، رحلت امام خمینی (ره)، شهادت امام علی (ع) و امام صادق (ع) از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: موزه مردم‌شناسی ابرکوه در خانه صولت، محله دروازه میدان قرار دارد و در کنار اداره‌ میراث‌فرهنگی این شهر واقع است.
موزه عبرت ابرکوه
در سال ۱۳۲۸ عده‌ای خانواده‌ای را در ابرکوه به قتل رساندند و تنها یکی از اعضای این خانواده از این جنایت زنده ماند. برای حفظ یاد و خاطره این قربانیان خانه‌ آن‌ها به موزه‌ عبرت تبدیل شده است.
آدرس: صفاییه، نرسیده به زیرگذر شماره یک (قدس)، رو‌به‌روی مدرسه‌ شهدا
موزه مفاخر، خانه آیت الله خاتمی
موزه‌ مفاخر شهر اردکان در خانه‌ آیت الله خاتمی، امام جمعه فقید یزد واقع است. این خانه‌ تاریخی دارای حیاط مرکزی، تالار، اتاق‌های سه دری، ایوان، یک بادگیر، یک پایاب است که در گذشته آب قنات چرخاب از آن گذر می‌کرده است. از اشیای قابل بازدید این موزه وسایل و آثار آیت الله خاتمی، مفاخر اردکان و یزد است.
ساعت بازدید: همه روزه به‌جز روزهای جمعه از ساعت ۳۰: ۸ تا ۱۳:۳۰ و از ساعت ۱۸ تا ۲۰
آدرس: محله‌ چرخاب، خانه آیت الله خاتمی
موزه فرش، خانه تاریخی ملک افضلی
در شهر اردکان برای آشنایی با هنر اصیل و غنی فرش و روند بافت آن، سراغ خانه‌ افضلی را در محله‌ چرخاب بگیرید. در این خانه موزه که به همت آقای محمدی؛ یکی از اساتید فرش و میراث‌فرهنگی این شهر با هدف شناسایی، مستند نگاری، معرفی و احیای فرش و بافندگی برپا شده است، مراحل ایجاد دار قالی، هنر رنگرزی، پنبه پاک کنی، فرش‌های دست‌بافتی که توسط زنان و مران سخت‌کوش اردکانی بافته شده در معرض نمایشقرار می‌گیرد.
ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب
آدرس: بافت تاریخی محله‌ چرخاب، کوچه‌ آیت الله خاتمی
موزه مردم‌شناسی
موزه مردم‌شناسی اردکان اولین موزه با این موضوع در استان یزد است که در سال ۱۳۷۰ با همت فردی به نام علی سپهری آغاز به کار کرده است. اشیای این موزه که با کمک مردم جمع‌آوری شده است شامل وسایل مرتبط با مردم‌شناسی، خط و کتابت، منسوجات، تاکسیدرمی و… است.
ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب
آدرس: اردکان، خیابان خامنه‌ای، جنب حوزه‌ علمیه
گنجینه ایثار و شهدا
گنجینه‌ شهدای اردکان در سال ۱۳۹۱ با همت عده‌ای از جوانان و رزمندگان به‌منظور حفظ آثار و زنده نگهداشتن یاد شهدای این شهر برپا شده و شامل آثار دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.
ساعت بازدید: ۹ صبح تا ۹ شب
آدرس: ابتدای خیابان آیت الله حائری، محل سابق ساختمان بیمارستان قلب اردکان
موزه های اشکدز
موزه مردم‌شناسی
موزه اشکدز در حمام قاجاری و زیرزمینی این شهر واقع است. ابزار و ادوات کشاورزی، خورجین بافی، نخ‌ریسی، گیوه‌چینی، حلاجی، اندازه‌گیری و چندین مولاژ مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ ریسی، حجامت، دلاکی اشیای این موزه را تشکیل می‌دهند.
ساعت بازدید: همه روزه از ساعت ۹ تا ۲۱
آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان طالقانی، جنب مسجد حاجی غلام، حمام باغستان
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.