تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سوغات تبریز چیست؟

سوغاتی‌های خوراکی
سوغاتی‌های خوراکی تبریز متنوع است و برای هر سلیقه‌ای در تبریز چیزی پیدا می‌شود. اگر قصد دارید برای دوستان و نزدیکان از تبریز سوغاتی ببرید، خوراکی‌ها و شیرینی‌های سنتی خوشمزه را فراموش نکنید. سوغاتی‌های خوشمزه و معروف تبریز عبارت‌اند از آجیل، باقلوا، قرابیه، نوقا، راحت‌الحلقوم، لبنیات و پنیر. از دیگر سوغاتی‌های تبریز که در این شهر هم به فروش می‌رسد باید به اریس، لوز، شکلات تسبیحی، حلوا گردویی و عسل طبیعی اشاره کرد.
آجیل
آجیل‌های تبریز شهرتی جهانی دارند، همیشه محموله‌های آجیل از تبریز به خارج ایران صادر می‌شود و تجارت آجیل در این منطقه یکی از تجارت‌های پررونق است. صادرات آجیل تبریز از عصر قاجار آغاز شد و آجیل یکی از خوراکی‌های ثابت در خانه آذری‌ها است. آجیل چهارمغز تبریز، شامل بادام، بادام‌هندی، پسته و بادام کاغذی، از اعلاترین آجیل‌های این شهر است. بیشتر اجزای آجیل‌ها مانند بادام و فندق و … در استان آذربایجان کشت می‌شوند، به‌جز پسته که بومی این خطه نیست و بهترین نوعش از دیگر استان‌ها تهیه می‌شود.
باقلوا
باقلوا نوعی شیرینی سنتی و مخصوص کشورهای آسیای میانه است که وارد کشور ما هم شده است. تبریز یکی از معروف‌ترین شهرها در زمینه تولید باقلوا به سبک ترکیه است. در تهیه باقلوا از آرد، شکر، تخم‌مرغ، هل استفاده می‌شود و این شیرینی ظاهری مربعی شکل یا لوزی شکل دارد.
قرابیه
قرابیه کلوچه سنتی تبریز و سوغات محبوب این ناحیه است که قیمت آن هم ارزان نیست. مواد اصلی در تهیه قرابیه عبارت‌اند از آرد، شکر، وانیل و تخم‌مرغ و سایر موارد اضافی.
نوقا
نوقا از دیگر شیرینی‌های سنتی تبریز است که درواقع متعلق به اروپای جنوبی و خاورمیانه بوده و در ایران هم طرفداران زیادی پیداکرده است. نوقا نوعی شیرینی از خانواده گز بوده و از سفیده تخم‌مرغ، شکر، گردو و وانیل تشکیل شده است.
شکلات تسبیحی
یکی دیگر از سوغاتی‌های خوراکی و خوشمزه تبریز، شکلات تسبیحی است. این شیرینی به دلیل طعم مطلوب و بی‌نظیرش، طرفداران زیادی از گردشگران را به خود جذب کرده است. این شکلات که به هم متصل درست می‌شود، در دورنگ سفید و قهوه‌ای به عمل می‌آید. مواد تشکیل‌دهنده این سوغاتی خوشمزه از شیر، شکر، گلوکز، شیر خشک، بکینگ پودر، وانیل، کره و در صورت دلخواه نوع قهوه‌ای پودر کاکائو است. به دلیل شکل ظاهری آن را به نام شکلات تسبیحی می‌خوانند.
لبنیات
لبنیات، مهم‌ترین محصول تبریز و استان آذربایجان شرقی است. پنیر لیقوان که بر سر سفره‌های صبحانه بسیاری از ما ایرانی‌ها پایه ثابت است، محصولی بی‌نظیر از تبریز است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.