تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع‌دستی تبریز چیست؟

فرش و قالی
قالی‌بافی یکی از صنایع‌دستی مهم استان آذربایجان شرقی است که قدمت آن به دوره سلجوقی و ایلخانی برمی‌گردد. این هنر در عصر صفوی و تیموری اوج گرفت تا به امروز که تبریز را به‌عنوان شهر جهانی فرش در مجامع بین‌المللی می‌شناسیم. در عصر صفوی طرح‌هایی مثل گل و بوته، سجاده‌ای، لچک و ترنج در فرش‌ها استفاده می‌شد. نقش گل شاه‌عباسی یکی از زیباترین نقوش فرش است که در عصر صفوی رواج پیدا کرد و تا امروز هم در بسیاری از فرش‌ها استفاده می‌شود.
ایده‌ی جدیدی که بافرش های تبریز ادغام شده است هنری به نام چرم فرش است که شهرت بسیاری پیدا کرده است. این فرش‌ها که ادغام فرش و چرم و ورنی است، به‌عنوان زیرانداز تزئینی و فرش و … استفاده می‌شود و با دکوراسیون خانه‌های امروزی هماهنگی دارد.
ورنی بافی
ورنی بافی یکی از صنایع‌دستی زیبای تبریز است که شاید کمتر کسی با آن آشنایی داشته باشد. ورنی بیشتر توسط عشایر آذربایجان بافته می‌شود. ورنی بافی درواقع نوعی فرش‌بافی بدون پرز است که درواقع می‌توانیم آن را معادل گلیم یکرو بدانیم. ورنی بافی در زبان آذری، «سوماک» خوانده می‌شود. این زیرانداز به روش پود چینی (گذاشتن پود اصلی از تار و پیچاندن نخ به دور نخ‌های تار) بافته می‌شود. استادان قالی‌بافی قدمت این هنر را به چند صدسال پیش تخمین زده‌اند، اما به‌طور دقیق نمی‌توان تاریخ و دوران مشخصی را برای این هنر پیدا کرد. این زیرانداز زیبا در مناطق اهر و ارسباران، توسط زنان عشایر آن منطقه بافته می‌شود و به همین دلیل شهرت آن به‌عنوان ورنی بافی عشایر است.
چرم تبریز
گلیم‌بافی
گلیم‌بافی یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دستی در ناحیه تبریز و آذربایجان شرقی است. گلیم در دسته صنایع زیرانداز محسوب می‌شود و برای تهیه آن از پشم گوسفند، موی بز و ابریشم استفاده می‌شود. گلیم شاهسون، معروف‌ترین گلیم تبریزی است که در آن از نگاره‌های بزرگ و برجسته با نوارهای باریک استفاده می‌شود.
سفال و سرامیک
شاید برای شما هم جالب باشد که تبریز یکی از شهرهای فعال درزمینه تولید سفال و سرامیک است. تولید سفال سفید در تبریز رواج دارد. سفال‌های تبریز از نوعی خاک مرغوب تهیه می‌شوند و سفال می‌تواند سوغاتی بسیار خوب از تبریز برای نزدیکان باشد.
قلم‌زنی
قلم‌زنی، هنر کنده‌کاری و نقش‌اندازی بر روی ظروف فلزی ازجمله مس، طلا، نقره و برنج است. قدمت این هنر به سکاها و سیت‌ها می‌رسد. قلم‌زنی در ایران بر پایه دو سبک است: سبک تبریزی و سبک اصفهانی. در سبک تبریز ما شاهد حرکت و فشار مچ دست هستیم و در سبک اصفهانی نقوش با استفاده از چکش‌کاری به وجود می‌آیند. به همین سبب قلم‌زنی به سبک تبریز دارای عمق و برجستگی‌های کمتری است، قلم‌زنی تبریز دارای سطحی صاف، کم‌عمق و ظریف است.
ظروف فلزی قلم‌زنی شده، یکی از نفیس‌ترین سوغاتی‌های تبریز است.
منبت‌کاری
استادکارهای زیادی در زمینه منبت در تبریز فعالیت دارند و تبریز را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرهای فعال در زمینه منبت‌کاری شناخت. در بسیاری از بناهای تاریخی تبریز از منبت‌کاری استفاده شده است، این هنر، بسیار پرزحمت و ظریف است و آثار هنری آن بسیار زیبا است.
سفر به تبریز می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای بازدید از بهترین و زیبا ترین بناهای تاریخی و فرهنگی و همچنین تهیه سوغات و صنایع دستی این شهر زیبا و تمییز باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.