تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سوغات رامسر چیست؟

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های شمال کشور کلوچه و کوکی است که تقریبا در تمام شهرهای شمالی پیدا می‌شود. کلوچه در واقع نوعی شیرینی است که در تهیه آن از آرد، شکر و روغن استفاده می‌شود و در سال‌های اخیر متداول است که در مغزی هر یک از کلوچه‌ها از طعم خاصی مثل گردو یا پرتغال استفاده می‌شود؛‌ اما کوکی نوعی شیرینی است که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است و بسیاری از گردشگران کوکی را به کلوچه ترجیح می‌دهند. در کوکی دیگر خبری از مغزی با طعم‌های مختلف نیست و روی کوکی تکه‌های شکلات وجود دارد.
آغوزنون
آغوزنون یکی از شیرینی‌های خوشمزه مازندران است که در بسیاری از جشن‌های مازندرانی برای پذیرایی از آن استفاده می‌شود. آغازنون یکی از شیرینی‌های مخصوص شب یلدا هم هست و در شب یلدا در کنار سایر خوراکی‌ها از این شیرینی هم استفاده می‌شود. آغازنون به دو شکل خام و پخته سرو می‌شود و به‌شکل خام این شیرینی پیس گِنده گفته می‌شود.
پشت زیک
شیرینی پشت زیک از دیگر شیرینی‌های خوشمزه استان مازندران است که در شهر رامسر هم پخته می‌شود. در تهیه پشت زیک از کنجد، شکر، گردو و عسل و کره استفاده می‌شود. این شیرینی در بسیاری از نقاط استان به‌جای قند در کنار چای استفاده می‌شود.
رشته‌به‌رشته
رشته‌به‌رشته شیرینی محبوب استان مازندران است که از گردو، رشته آرد برنج، خاک قند، هل، روغن تهیه می‌شود و طرفداران بسیاری دارد. رشته‌به‌رشته مازندرانی طعم بسیار خوب و لذیذی دارد. اگر روزی گذرتان به هر یک از شهرهای این استان افتاد، امتحان کردن رشته‌به‌رشته را فراموش نکنید.
قماق
یکی دیگر از شیرینی‌های خاص این خطه از کشورمان، قماق است. در پخت قماق از شکر استفاده نمی‌شود و برای تهیه آن از شنبلیله، آرد گندم، کره، تخم‌مرغ، جعفری، شوید و گردو استفاده می‌شود. قماق در رژیم غذایی مازندرانی‌ها جای به‌خصوصی دارد و یکی از پایه‌های اصلی صبحانه است.
برنجک
برنجک نوعی شیرینی مجلسی است که ساکنین تمام شهرهای مازندران از آن برای پذیرایی در مراسم‌های خود استفاده می‌کنند. در تهیه برنجک از آب، شکر، آب‌لیمو استفاده می‌شود.

نان قتلمه
نان قتلمه یکی از نان‌های سنتی مازندرانی است که در ماه مبارک رمضان در سفره افطار دیده می‌شود. در تهیه قتلمه از شیر، تخم‌مرغ، خمیرمایه، آرد سفید، شکر و نمک استفاده می‌شود.

عسل
عسل ارمغان شهرهای شمالی کشور است که در کوه‌های مازندران یافت می‌شود. عسل دامنه کوه‌های مازندران بسیار ناب و خوشمزه است و اگر روزی به رامسر سفر کردید، خرید عسل کوهی را فراموش نکنید.
ترشی
ترشی از سوغاتی‌های محبوب شهرهای شمالی کشور به‌خصوص رامسر است. از جمله ترشی‌های پرطرفدار شمالی می‌توان به ترشی بادمجان، سیرترشی، هفت‌بیجار، لیته و ترشی مرکبات اشاره کرد.
زیتون
و اما زیتون این سوغات مشهور رامسر، زیتون یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های رامسر است و اگر روزی به این شهر سفر کردید، خرید زیتون‌پرورده را فراموش نکنید. امروز زیتون با شکل‌های خاصی عرضه می‌شود؛ نوعی زیتون در بازار شهرهای شمالی به فروش می‌رسد که هسته آن درآورده شده و به‌جای هسته از فلفل یا سیر استفاده شده که این نوع از زیتون‌ها هم بسیار لذیذ است.
ماهی
ماهی از سوغاتی‌های تمام شهرهایی است که با دریا مرز مشترک دارند. بسیاری از افراد معتقد هستند که ماهی‌های جنوب بسیار لذیذتر از ماهی‌های دریای شمال کشور است، ولی دریای خزر هم ماهی‌های بسیار لذیذی دارد. از جمله ماهی‌های خوشمزه شمالی می‌توان به قزل‌آلا، ماهی آزاد یا سالمون، اردک‌ماهی، ازون برون، سوف و کلیکا اشاره کنیم. فروش ماهی‌دودی و ماهی شور در بسیاری از بازارهای شمالی رواج دارد و این ماهی‌ها دیر فاسد می‌شوند.
یکی از محصولات اصلی دریای شمال کشور خاویار است. بیش از ۹۰ درصد خاویار دنیا از دریای خزر تأمین می‌شود و خزر بزرگ‌ترین منبع خاویار دنیا است. گونه‌های ماهی‌های خاویاری که در دریای خزر زندگی می‌کنند، عبارت‌اند از فیل‌ماهی، تاس ماهی، روسی یا چالباش، قره برون، ماهی شیب و ازون برون.
برنج
برنج شمال هم دیگر نیازی به معرفی و تعریف ندارند. همه ما شمال کشور را به برنج‌های خوشمزه و خوش عطرش می‌شناسیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.