تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع‌دستی رامسر چیست؟

حصیربافی و تهیه صنایع چوبی مدت‌ها است که در رامسر رواج دارد و بسیاری از روستایی‌ها از این طریق امرار معاش می‌کنند. از جمله محصولات حصیربافی می‌توان به سبد، زیرانداز و کاسه اشاره کرد.

چادرشب بافی
چادرشب بافی یکی از هنرهایی است که در گذشته زنان روستاهای رامسر به آن مشغول بودند و هرچه به مدرنیته نزدیک شده‌ایم، این هنر هم رو به فراموشی رفته است. بافت چادرشب زحمت بسیاری دارد و در تهیه آن از پارچه‌های رنگارنگی استفاده می‌شود و در نتیجه کالای نهایی قیمت ارزانی نخواهد داشت. تمام این عوامل دست‌به‌دست هم داده‌اند تا امروز چادرشب بافی رو به فراموشی برود و کمتر افرادی به این کار مشغول باشند. چادرشب بافی که نام آن در مازندران لاون بافی است ، هم‌اکنون در شهرهای رامسر، آلاشت، لفور و هزار جریب بهشهر بافته می‌شود.

نمدبافی
نمدبافی هم از دیگر صنایع‌دستی است که در گذشته در رامسر رواج داشته، ولی امروز رو به فراموشی رفته است. نمد از پشم طبیعی ساخته می‌شود و به اشکال متفاوتی از جمله گرد، بیضی، مستطیل درمی‌آید. نمدبافی هنری سخت و زمان‌بر است، نمدی که بیشتر مشت‌ومال خورده باشد، قیمت بالایی دارد و از دوام بیشتری هم برخوردار است. همین مسائل باعث شده تا افراد کمتری در روستاها نمدبافی را به‌عنوان شغل خود انتخاب کنند.
مرواربافی
مرواربافی یکی از رشته‌های صنایع‌دستی است که در شهرهای شمالی از جمله رامسر رایج است. مروار در واقع چوب ترکه‌ای است که پس از تهیه شدن به سه یا چهار قسمت تقسیم می‌شوند و در آب جوشانده شده و بافته می‌شوند و پس از بافته شدن باید به آن‌ها زمان داد تا خشک شد.
مروار زردرنگ است و وقتی روغن جلا روی آن قرار می‌گیرد، به رنگ طلایی درمی‌آید. مروار نامرغوب به رنگ سبز با سیاه است و هرچه رنگ آن طلایی‌تر باشد، از کیفیت بیشتری برخوردار است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.