تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع دستی استان البرز چیست؟

سنگ تراشی در استان البرز
تراشیدن سنگ و تبدیل آن به اشکال دلخواه هنری است که سنگ تراشان انجام می دهند. در سنگ تراشی قطعه ای از یک سنگ طبیعی و خشن برداشته شده و به صورت کنترل شده حذف می شود. با حذف شدن قسمت هایی از سنگ مورد نظر شکل دلخواه و طرح انتخابی هنرمند پدیدار می شود. اصالت سنگ تراشی به سال های پیش از تاریخ باز می گردد و علت اصلی آن ماندگاری و پایداری سنگ است. پس می توان یکی از سنگ تراشیده شده و این هنر اصیل را به عنوان یک سوغات ماندگار از استان البرز به دوستان و عزیزان خود هدیه داد.
شیشه گری در البرز
شیشه گری را می توان هنر شکل دادن به شیشه ها نامید. در این هنر ابتدا ماده شیشه حرارت داده می شود و کم کم نرم و نیمه مایع می شود. در نهایت نیز با کمک دست و ابزار مخصوص کار و دمیدن شکل های زیبا و جذابی ایجاد می شود. مواد اصلی و ابزار مورد استفاده در هنر شیشه گری استان البرز سنگ سیلیس است. البته لازم به ذکر است که به دلیل صرفه اقتصادی و کم شدن هزینه ها از مخلوط خرده شیشه نیز استفاده می گردد. برای ساخت شیشه های رنگارنگ نیز از اکسیدهای فلزی مانند اکسید کبالت ، مس، آهن، منگنز، گوگرد و… به کار گرفته می شود.
این هنر مثل سایر روش های ساخت( قالبی و فوتی) و تزئینات مکمل( تراش و نقاشی) انجام می شود. برای نقاشی کردن روی شیشه به ابزار مخصوصی نیاز است تا بر روی اشیا اجرا شود. با توجه به استفاده از رنگ ها و نقش های مختلف مرحله پخت در کوره با حرارت مناسب در یک یا چند مرحله انجام می شود. رنگ های به کاررفته در هنر شیشه گری معمولا به صورت پودر و قابل ترکیب با حلال خاص و رنگ های محلول از اکسید فلزات است. این نوع صنایع دستی برای اهالی هنر و علاقه مندان به هنر شیشه گری می تواند بهترین سوغات باشد.
سوزن دوزی البرز
سوزن دوزی یکی از هنرها و صنایع دستی اصیل ایرانی است و در بسیاری از شهرهای ایران به ویژه سیستان بلوچستان رواج دارد. سوزن دوزی تصویری از رویاهای یک زن است . هنری که با نگاه به آن می توان رازها و شگفتی های بی نظیری را کشف کرد.
منبت کاری با چوب در استان البرز
منبت کاری را می توان هنری ظریف و جزو صنایع دستی بسیار با ارزش بر شمرد. این هنر تلفیقی از حوصله و مهارت هنرمندانی است که با مواد اولیه ساده محصولاتی منحصر به فرد را خلق می کنند. در این هنر با کمک چند قلم و اسکنه ای فلزی ذهنیات هنرمندان در قالب خط کوفی، نقش و نگارهای اسلیمی ، ختایی و گل و مرغ و… بر روی چوب کنده کاری می شود.
گلیم بافی
گلیم بافی در بسیاری از شهرهای ایران رایج است. این صنعت دستی از جنس نخ های پشمی بدون پرز تهیه می شود. تمامی نقش و نگارها نیز برگرفته از فرهنگ، سنت ، اعتقادات، باورها و محیط پیرامون است که به طور ذهنی بافته می شود.
کوزه سازی و گلدان سازی و سفال گری در استان البرز
سفال گری و محصولات سفالی از باارزش ترین ساخته ها و هنرهای دست ساز بشر است. این هنر منحصر به فرد دارای دوامی بالا بوده و می تواند برای هزاران سال هم زیر خاک پایدار بماند. فقط زمان خرید محصولات سفالی از مراحل پخت و تهیه آن اطلاعات کافی داشته باشید تا سفالی مستحکم نصیبتان شود. هنر سفال گری می تواند اشیا و محصولات جذابی را پدید آورد. از جمله این محصولات سفالی می تواند شامل انواع بشقاب ها، فنجان ها، گلدان ها، ظروف تزئینی ،کوزه ها باشد. تمامی این ظروف و اشیا تمامی ذوق و هنر سفال گران را به تصویر می کشند و می توان با کمی تفکر و نگاه این حس را از آثار سفالی دریافت کرد. تمامی این ظرف ها نمادی از هنر و فرهنگ ایرانی هستند و می تواند یکی از سوغات و هدایای با ارزش برای عزیزانتان باشد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.