تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع دستی استان آذربایجان غربی چیست؟

منبت کاری
منبت‌کاری چوب، یکی از صنایع دستی قدیمی استان و به ویژه شهر ارومیه است که با توجه به آثار به‌جامانده، قدمتی بیش از یک قرن دارد. منبت‌کاران استان، اغلب از چوب گردو برای تولیدات خود استفاده می‌کنند. از آنجایی که چوب سنندج، رنگ مطلوب و جنس مرغوبی دارد، هنرمندان استان، چوب‌های مورد نیاز خود را در زمان برش درختان (پاییز و زمستان) از سنندج خریداری می‌کنند. از طرح‌های مشهور منبت ارومیه، می‌توان به گل و بوته، گل و مرغ و ختایی اشاره کرد.
حاصل تلاش این هنرمندان، انواع تابلوهای تزیینی، جعبه‌ها و ظروف چوبی است که مورد استقبال مسافران قرار می‌گیرد. البته در سال‌های اخیر، برخی دیگر از هنرهای چوبی مانند معرق‌کاری، قلم‌زنی و پیکرتراشی نیز در ارومیه رونق گرفته است.
فرش دستبافت آذربایجان غربی
یکی از نقاط کشور که در زمینه طراحی و تولید فرش دستبافت با کیفیت، فعالیت زیادی دارد، استان آذربایجان غربی است که همجواری آن با آذربایجان شرقی که یکی از مهمترین مراکز تولید فرش دستبافت ایران است سبب شده تا بافت قالی در نقاط مختلف آذربایجان غربی به خصوص ارومیه، رونق داشته باشد. حدود ۶ درصد کل فرش ایران در استان آذربایجان غربی تولید می شود.
در میان بافته‌های استان، فرش ریزماهی خوی به دلیل ظرافت بافت و قالی افشار تکاب که به فرش آهنین مشهور است، به دلیل استحکام و دوام، شهرت جهانی دارند و از جایگاه ویژه‌ای در صادرات فرش دستباف ایران برخوردار هستند. ظرافت و دوام در این فرش‌ها، مربوط به روش بافت آنها است که به گره ترکی معروف است. ظرافت از مزایای بافت با قلاب است و دوام، نتیجه‌ی استفاده از گره‌ های متقارن. برای خرید فرش دستبافت استان آذربایجان غربی، از مشاوران مجرب استفاده کنید.
رودوزی
رودوزی های استان عمدتاً در زمینه «ممقان دوزی» انجام می شود. این هنر- صنعت که تولیدش در انحصار زنان و دختران خانه دار است، مواد اولیه مورد نیازش نخ ابریشم رنگین و پارچه است. بیشتر محصولات این رشته در تهیه کلاه می باشد. البته در حال حاضر زیر لیوانی، کمربند، کفش، جلیقه و رومیزی نیز تهیه می شود. این رشته از سوزندوزی از بخش هایی است که طی آن، زمینه اساسی پارچه را از بخیه می پوشانند و زمینه تازه ای از نقش و نگار ایجاد می کنند، طرح های سوزندوزی عمدتاً ذهنی و ملهم از برداشت های شخصی هنرمند است.
پیکر تراشی ارومیه
پیکر تراشی هنر ایجاد مجسمه هایی از جنس چوب یا فلز است. در واقع پیکر تراشی همان هنر ساخت مجسمه های سنگی یا چوبی است که از قرن ها پیش خلق شده است و حتی قدمت این هنر را در ایران می توان از روی آثاری همچون تخت جمشید متوجه شد. حال این هنر در ارومیه به شکل پیکر تراشی بر روی چوب و فلز رونق دارد و می توان این آثار زیبایی در شکل های مختلفی نظاره کرد و در بازار ارومیه یا شهرهای دیگر استان، خریداری کرد.
گلیم بافی آذربایجان غربی
گلیم بافی هنر دستی مردمان استان آذربایجان غربی است که البته در بسیاری از استان های ایران، رواج دارد. فرش و گلیم این استان به سبب طرح و رنگ ثابت آن از امتیازات ویژه اى بهره می برد. وجود اقوام مختلف باعث گردیده که گلیم‌های بافته شده این استان از تنوع خاصی برخوردار باشد. بطوریکه بافت گلیم در هر ایل و طایفه ای متفاوت‌تر از دیگری است. شاخص‌ترین بافت داری این استان گلیم افشار تکاب می‌باشد که معروفیت جهانی داشته و استفاده از رنگ‌های طبیعی و ابریشم از مشخصات بارز این نوع گلیم محسوب می شود. طرح هاى شهرستان خوى و تکاب با عناوین (قباد ماهى) معروف می‌باشند. در بخشهایی از این استان، گلیم سوماک نیز بافته می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.