تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صنایع دستی گلستان چیست؟

۱- قالی ترکمن
قالی ترکمن یکی از زیباترین صنایع دستی ایران است. قالی ترکمن از ویژگی های مهمی مثل سادگی برخوردار است چرا که بیشتر براساس نیاز مردم بافته می شود اما در میان آن ها می توان قالی هایی را یافت که از طرح و نقش بیشتری دارند و به تعبیری مجلل هستند. فرش ترکمن بر خلاف سایر قالی های ایرانی مثل فرش تبریز، کرمان، کاشان یا قم از محدودیت رنگ برخوردار است و بیشتر از رنگ های تیره ای مثل سیاه، زیتونی، قرمز تیره، طوسی و… برای بافت آن استفاده می کنند. این قالی زیبا را می توانید در بازارهای شهر های مختلف استان مثل گنبدکاووس و بندر ترکمن پیدا کنید.
۲- روسری ترکمن
روسری های ترکمن روسری های بزرگ و زیبایی هستند که معمولا در جنس های مختلف به ویژه ابریشم تهیه می شود. طرح این روسری های معمولا گل های بزرگ و رنگارنگ است که همخوانی خوبی با رنگ زمینه روسری دارند. بی شک معروف ترین و محبوب ترین سوغات گلستان برای بانوان روسری ترکمن است که می توانید آن را در طرح ها و رنگ های مختلف در بازارها پیدا کنید.
۳- ابریشم بافی
پیشینه این هنر در استان گلستان به دوران صفویان برمی‌گردد. از دیرباز تاکنون مردم استان با تولید پیله های کرم ابریشم، نخ ابریشم تولید کرده اند و از آن در بافت انواع فرش، قالیچه، حوله و … بهره برده اند و اکنون نمونه بارز آن را می توانید در روسری های ترکمنی ابریشمی ببینید.
۴- زیورآلات ترکمن
این زیورآلات زیبا شامل انواع انگشتر، گوشواره و گردنبند، پابند هستند که بیشتر با فلز نقره ساخته می شود و برای تزیین آن ها از سنگ عقیق استفاده می کنند. این صنعت دستی زیبا را می توان در بازارهای مختلف به ویژه بازارهای سنتی شهرهای استان پیدا کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.