تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بهترین موزه های اراک کدامند؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

موزه سلطان آباد
این موزه خصوصی در محل سرای کاشانی بازار اراک و در سال ۱۳۸۵ تاسیس شده است. سلطان آباد نام قدیمی شهر اراک بوده است و این موزه برای گرامیداشت هویت تاریخی این شهر فعالیت می‌کند.
گنجینه اشیا موجود در موزه سلطان آباد شامل بیش از ۱۰۰ اثر مهم و شاخص صنایع دستی از استان‌های مختلف کشور می‌شود. این اشیا شامل آثار خوشنویسی، خاتم‌کاری، قلمزنی، فلزکاری، سوزن‌دوزی، لباس‌های قاجاری و کتیبه‌های مختلف هستند. آثار خوشنویسی در این موزه وزن زیادی داشته و بخش مهمی از آثار این موزه را تشکیل می‌دهند. همچنین یک تابلوی نقاشی از کمال‌الملک در این موزه نگهداری می‌شود. این موزه یکی از موزه های اراک است که همه روزه مخاطبان زیادی را جذب می‌کند.
موزه صنایع دستی
موزه صنایع دستی یکی دیگر از موزه های اراک است که با تغییر کاربری یک ساختمان مربوط به اواخر دوره قاجار تبدیل به موزه شده است. موزه صنایع دستی در محل «خانه حسن‌پور» تاسیس شده است. ساختمان خانه حسن‌پور در سال ۱۲۹۴ و در دوره احمد شاه قاجار بنا شده است. این ساختمان دارای دو قسمت اصلی شبستان و اعیان‌نشین بوده است. به دلیل مرتبط بودن تمام بخش‌های قسمت اعیان‌نشین با درها و دریچه‌های بسیار، این ساختمان فضای مناسبی برای نمایش آثار هنری است.
موزه صنایع دستی اراک در سال ۱۳۸۳ افتتاح شده است. این موزه پنج بخش را در خود جای داده است:
خط و خطاطی
سفال، آبگینه، و سرامیک
دستبافت‌های سنتی (قالی و گلیم)
صنایع فلزی و حجم
صنایع چوبی و منسوجات
موزه تنوع زیستی
موزه تنوع زیستی یکی دیگر از موزه های اراک است که جایگاه اول را در بین موزه‌های تنوع زیستی کشور از آن خود کرده است. موزه تنوع زیستی با متراژ ۲۴۵ متر مربع و در سه طبقه در سال ۱۳۸۷ افتتاح شده است. در موزه تنوع زیستی انواع سنگواره‌ها و فسیل‌ها، تاکسیدرمی پستانداران و پرندگان دوره‌های مختلف تاریخی و انواع خزندگان و دو زیستان، موجودات دریایی و نرم‌تنان نگهداری می‌شود.
در مجموع گنجینه موزه تنوع زیستی اراک شامل ۱۳۰۴ گونه از جانوران از جمله مهره‌داران و بی‌مهرگان می‌شود. برخی از نمونه‌های در خطر انقراض یا بسیار کمیاب حیات وحش در این موزه نگهداری می‌شود.
موزه سنگ و گوهر
موزه سنگ و گوهر یک موزه تخصصی در زمینه کانی شناسی است که به همت یکی از هنرمندان صنایع دستی استان مرکزی در سال ۱۳۹۰ تاسیس شده است. در این موزه مجموعه‌ای شامل بیش از ۳۵۰ نمونه ارزشمند از کانی‌های کمیاب و نایاب در جهان به شکل علمی طبقه‌بندی و نگهداری می‌شود. موزه سنگ و گوهر علاوه بر سالن نمایش، به آزمایشگاه تخصصی کانی شناسی و گوهرشناسی، و همچنین کارگاه تراش سنگ‌های نیمه قیمتی و قیمتی مجهز است.
موزه مفاخر
موزه مفاخر یکی دیگر از موزه های اراک است که با تغییر کاربری یک ساختمان مربوط به اواخر دوره قاجار، یعنی «خانه خاکباز» احداث شده است. این موزه با زیربنای ۱۰۰۰ متر مربع و در زمینی به مساحت ۲۸۰۰ متر مربع قرار گرفته است.
آثاری که در موزه مفاخر نگهداری می‌شوند شامل اسناد و گزارش‌های تاریخی در مورد شخصیت‌های برجسته و مفاخر ملی است. در این موزه انواع سردیس، آثار چاپی و اسناد، عکس‌ها و گزارش‌های مربوط به مفاخر ملی نگهداری می‌شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.