تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

غذاهای سنتی استان سیستان و بلوچستان چیست؟

پلو بریانی
بریانی یا بیریانی (Biryani)، پلوی پرادویه‌ای است که در استان‌های جنوبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان طرفداران بسیاری دارد و به‌عنوان یک غذای مجلسی،‌ پای ثابت مجالس عروسی یا عزا است.
پلو بریانی از ترکیب پلو و بریانی درست می‌شود که مواد اولیه‌ای همچون گوشت مرغ، گوشت گوسفند یا گوساله، میگو، ماهی، بز، شتر و غیره با ماست، سبزیجات، سیر، پیاز، زنجبیل و ادویه‌های معطر دارد. نسخه کاملا گیاهی پلو بریانی نیز بدون گوشت و با سبزیجات مختلف مانند سیب‌زمینی، هویج، قارچ و غیره آماده می‌شود.
کراهی
کراهی که با نام‌های دیگری مثل کارائی، کارایی و کرایی نیز معروف است، یک نوع کاری بلوچی با سس غلیظ به شمار می‌رود که در تابه گود و ضخیمی به همین نام درست می‌شود. این کاری پرادویه از گوشت (گوشت بره، گوسفند، گوساله، میگو، ماهی یا مرغ)، زنجبیل، سیر، گوجه‌فرنگی، ادویه‌های مختلف از جمله تخم گشنیز، گرام ماسالا، نمک، زیره، پودر چیلی قرمز، زردچوبه و فلفل سیاه و گاهی پیاز تشکیل شده است.
بَت ماش
بت ماش (ماش برنج) از برنج، روغن، ماش و افزودنی‌های معطر تهیه شده و همراه با ترشی انبه یا لیمو سرو می‌شود. این غذای خوش‌طعم محلی به منطقه مکران بلوچستان تعلق دارد که بیشتر در زمستان و موقع بارندگی تهیه می‌شود.
پلو زعفرانی
پلو زعفرانی از غذا‌های سنتی چابهار است که به‌علت داشتن پروتئین بالا به تقویت عمومی، افزایش انرژی و عضلانی‌شدن بدن کمک می‌کند. ضمن اینکه وجود کلسیم، منیزیم، ویتامین D و سلنیوم موجود در این پلو نقش بسزایی در استحکام استخوان و دندان و جلوگیری از پوکی استخوان و آرتروز دارد.
طرز تهیه بَت و هواری جهینگا
پیاز خردشده را در روغن تفت دهید و وقتی طلایی شد، زیره و میگو را به آن اضافه کنید. در ادامه سیر، زنجبیل، گشنیز، نمک، زردچوبه، گرم مصالحه و فلفل را به میگو اضافه کنید و نیز بزنید. زمانی که آب میگو خشک شد، دو پیمانه آب در غذا بریزید و در قابلمه را ببندید تا آب جوش بیاید. حالا برنجی که از قبل برای دو ساعت خیسانده‌اید، به باقی مواد بیفزایید. مقدار آب باید در حدی باشد که به‌اندازه یک بند انگشت آب روی برنج قرار گیرد. پس از اینکه آب به‌طور کامل کشیده شد، شعله را کم کنید، در قابلمه را بگذارید تا برنج دم بکشد.
بت و هواری گوشت
مواد لازم برای ۴ نفر:
یک کیلو گوشت خورشتی
۳ پیمانه برنج
یک قاشق مرباخوری زردچوبه
یک قاشق سوپ‌خوری گرم مصالحه
یک قاشق مرباخوری فلفل سیاه
۵ حبه سیر کوبیده‌شده
یک قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل
ادویه گوشت به میزان لازم
۲ عدد پیاز خردشده
۲ پیمانه آب گوشت
۴ عدد فلفل سبز
نمک به میزان لازم
۴ تکه چوب دارچین
طرز تهیه بت و هواری گوشت
پیاز خردشده را در روغن تفت دهید و بعد گوشت را همراه با سیر، دارچین، زنجبیل، فلفل، ادویه و گرم مصالحه به پیاز اضافه کنید. وقتی گوشت سرخ شد و دیگر آبی نداشت، یک پیمانه آب در آن بریزید و اجازه دهید که گوشت بپزد. پس از پخت گوشت، دو پیمانه آب گوشت و نمک را به آن اضافه کنید و به‌محض اینکه جوش آمد، برنجی که از دو ساعت قبل خیس کرده‌ بودید، در غذا بریزید. آب برنج که کشیده شد، شعله را کم کنید تا برنج دم بکشد.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/95611/غذاهای-سنتی-استان-سیستان-و-بلوچستان-چی/
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.