تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

غذاهای محلی گلستان چی هستند؟

۱- چکدرمه
در صدر فهرست غذاهای سنتی استان گلستان، چکدرمه، چکدیرمه یا چگدریمه قرار دارد که بر سر سفره های مراسم مهم از جمله عروسی دیده می شود. این غذا شباهت زیادی به استامبولی پلو دارد و مخصوص بندر ترکمن و آق قلاست. این غذای لذیذ در حالت سنتی درون دیگ مخصوصی به نام «قازان» پخته می شود و عطر و بویش هوش از سرتان می برد. گوشت، برنج، پیاز، رب گوجه فرنگی، روغن، نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند و گاهی از ماهی به جای گوشت در آن استفاده می کنند. این پلو به همراه دوغ و سبزی خوردن سرو می شود.
۲- خورشت ساک
اگر در مناسبت های مختلف اعم از جشن و عزاداری راهی گلستان شوید بوی خورشت ساک به مشام تان می رسد و فرصت چشیدن یکی از خوشمزه ترین نذری ها را خواهید داشت. این خورشت را با استفاده از نخود، فلفل، گوشت با چربی، آرد، اسفناج، روغن، سیر و پیاز تهیه می کنند. خورشت ساک به واسطه وجود اسفناج در آن خاصیت فراوانی دارد و البته طرفدارانش کم نیستند. در کنار خورشت ساک پلوی معمولی یا زرشک پلو سرو می شود.
۳- ماش پلو
ساکنان گلستان با ترکیب ماش، برنج، گوشت چرخ کرده، زعفران، پیاز، روغن زیتون، نمک و روغن غذایی به نام ماش پلو تهیه می کنند. این غذا در هر خانه ای به شیوه ای متفاوت طبخ می شود، برخی در آن گوشت نمی ریزند و برخی میزان بیشتر یا کمتری از گوشت را مصرف می کنند. اسید فولیک و پتاسیم ماش خواص جالبی به این ماده بخشیده اند و در طب سنتی از آن برای کمک به کاهش کلسترول، قند خون، کم خونی و پیشگیری از سرطان سینه استفاده می کنند. سالاد و سبزی خوردن و آبگوشت ماهیچه از جمله چیزهایی هستند که در کنار ماش پلو قرار می گیرند.
۴- باسترمه
باسترمه، پلوی خوشمزه و سنتی استان گلستان است که در بندر ترکمن جایگاهی ویژه دارد. این غذا با ماهی (ترجیحا ازون برون) تهیه می شود و ویژگی بارزش استفاده از انار در ترکیب اصلی آن است. برنج، ماهی، سیب زمینی، پیاز، انار دانه شده، نمک و فلفل مواد اولیه این غذا هستند و گلستانی ها آن را برای مهمانی های شان تهیه می کنند.
۵- بوروک
در ماه رمضان خوراکی لذیذی شبیه به پیراشکی بر سر سفره های مردم گلستان پدیدار می شود که بوروک نام دارد. شاید در نظر بسیاری از ساکنان نقاط دیگر کشور، بوروک یک میان وعده یا پیش غذا باشد اما مردم گلستان آن را به عنوان غذای اصلی می دانند. گول بوروک (بوروک با گوشت)، بوروک اسفناج و قاتقلی بوروک از انواع بوروک های محبوب در گلستان هستند.

۶- ماش پتی خارش

استفاده از ماش به غذای ماش پلو محدود نمی شود بلکه با این دانه غذای خوشمزه دیگری نیز می پزند که ماش پتی خارش یا همان خورشت ماش نام دارد. غذایی خوشمزه و مقوی که اسفناج، کدو تنبل، چغندر قرمز، سیر، آب نارنج و ماش در طبخ آن مورد استفاده قرار می گیرد. ماش پتی خارش معمولا به همراه پلو و کوکوی سیب زمینی سرو می شود.
متاسفانه تصویری از این غذا در دست نیست. اگر عکسی از آن دارید، آن را برای ما ارسال کنید تا با نام خودتان در کارناوال منتشر شود. عکس را اینجا آپلود کنید.
۷- کئی ترشک
کدو، سیر، پیاز، نمک، فلفل و زردچوبه مواد اولیه غذایی ساده و خوشمزه هستند که کئی ترشک به معنای کدو ترش نام دارد. برخی به این ترکیب گوجه هم اضافه می کنند و یا به هنگام سرو بر روی آن آب نارنج می ریزند.
۸- ترچین
یکی از غذاهای خوشمزه ایرانی که با دیدن رنگ و لعابش هر کسی وسوسه می شود تا طعم آن را بچشد ته چین است که در استان گلستان با نام ترچین شناخته می شود و طرفداران زیادی دارد. در این خطه از کشورمان ته چین در انواع مختلفی از جمله بادمجان تچین،گوشت تچین ،لوبیا تچین و… طبخ می شود که هر یک عطر و طعمی متفاوت دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.