تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سوغاتی‌ ایلام چیست؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

گیوه، بژی برساق، کله کنجی، حلوای بگل، شله کینه، نان ساجی، نان پپگ، نان گرده، برنج عنبربو، بنه، روغن حیوانی، عسل کوهی و گلیم برجسته
کله کنجی
کله کنجی حلوایی بسیار مقوی، شیرین و خوش طعم است که از کنجد سفید و خرمای خشک تهیه می‌شود. این حلوا در اکثر مناطق ایلام طبخ می‌شود. کنجد تف داده شده را با خرمای بدون هسته مخلوط می‌کنند و در هاون با دسته هاون چوبی که به آن (میه کت) می‌گویند، آنقدری می‌کوبند که لایه‌ای از روغن کنجد بالای حلوا پدیدار شود. پس از آن حلوا را به اشکال گوناگون تزیین کرده و مانند شیرینی سرو می‌کنند.
حلوای بگل
حلوای بگل از مخلوط کنجد سفید، کشک پودر شده (بگل)، خرمای مرغوب و روغن محلی (دان) تهیه می‌شود و یکی از شیرینی‌های سنتی و محلی محبوب این منطقه است.
شله کینه
شله کینه یا لکینه یکی از نان‌های محلی و سنتی این منطقه محسوب می‌شود که بر روی ساج پخته می‌شود. خمیر این نوع نان مخلوطی از آب جوش، رازیانه، آرد، نمک، زیره، کمی روغن محلی و زعفران است که آن را بسیار مقوی می‌دانند.
نان ساجی
نان ساجی از نمک، مایه خمیر، آرد و آب بر روی ساج توسط زنان این منطقه طبخ می‌شود. این نان که از نان‌های سنتی ایلام است عطر و طعم دلپذیری دارد.
نان پیگ
نان پیگ از ترکیب نمک، آرد، پیاز و آب در زیر خاکستر زغال تهیه می‌شود. این نان را می‌توان تنها در ایلام پیدا کرد که بسیار مقوی و خوش طعم است.
نان گرده
نان گرده از دیگر نان‌های سنتی این منطقه است که بر روی ساج طبخ می‌شود. این نوع نان در شب‌ یلدا در خانه‌های ایلامیان دیده می‌شود. ترکیب نان گرده آب، شیر، شکر و زردچوبه است.
ترخینه
ترخینه یکی از غذاهای محلی و محبوب این استان است که از دوغ یا شیر تهیه می‌شود. این غذا در سایر استان‌های کردستان، کرمانشاه و همدان نیز تهیه می‌شود. ترخینه یکی از غذاهای تاریخی ایران محسوب می‌شود چراکه در قرن یازدهم زمخشری در کتاب لغت نامه‌اش از آن یاد کرده است. معمولا این غذا را در روزهای سرد سال تهیه می‌کنند و آن را برای سرماخوردگی مناسب می‌دانند. برای طبخ آش ترخینه، ابتدا چند تکه ترخینه خشک را به همراه مقداری حبوبات می‌پزند و در انتها سبزی خشک، زردچوبه و پیاز داغ به آن اضافه می‌کنند. هرچه آش بیشتر بپزد، ترخینه‌های خشک بیشتر از هم باز شده و دوغ آن بهتر در غذا پخش می‌شود.
برنج عنبربو
برخلاف تصور بسیاری برنج تنها در شمال کشور کشت نمی‌شود. برنج عنبربو یکی از انواع برنجی است که در برخی از نواحی ایلام و خوزستان کشت می‌شود. این برنج برای پخت آب کمتری نیاز دارد و دانه کوتاه است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.