تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

حلوا محلی گیلان کدامند؟

استان گیلان در شمال ایران و در مجاورت دریای خزر قرار دارد و با کشور جمهوری آذربایجان همسایه است. استان‌ های اردبیل، زنجان، قزوین و مازندران در غرب، جنوب و شرق آن قرار دارند. رشته کوه البرز همچون دیواری غرب و جنوب این استان را در بر گرفته است و دره منجیل تنها راه سوشه این استان به فلات ایران است.
پلادانه حلوا
این حلوا، با آرد برنج، آرد گندم، گلاب، حل، زعفران، پسته، کره و شکر تهیه می شود. پلادانه حلوا، از شیرینی های بسیار قدیمی استان گیلان است که آرد برنج اصلی ترین ماده برای تهیه آن است و باید از برنجی مرغوب تهیه شود.
خرش حلوا
این حلوا را با یکی از سبزی های معطر این منطقه تهیه می کنند. خرش یک سبزی محلی از نوع پونه وحشی است اما عطری متفاوت دارد. به علاوه، معمولا این شیرینی را در ایام نوروز در رشت درست می کنند. از دیگر مواد لازم برای تهیه این حلوا، آرد برنج، آرد گندم، شکر، آب و کره را می توان برشمرد.
ترک حلوا
این حلوای خوشمزه با آب، گلاب، شکر، روغن جامد، پودر هل، زعفران دم کرده و آرد نان تهیه می شود.
سنگاسین حلوا
این حلوا نیز از جمله شیرینی هایی است که گیلانی ها برای شروع سال جدید و در ایام نوروز تهیه می بینند. از آرد برنج، دوشاب یا شیره انگور، کره و برگ تازه نارنج در تهیه آن استفاده می کنند. این مواد را با هم مخلوط کرده و تفت می دهند، سپس آن ها را در سینی پهن می کنند. حالا باید آن ها را کاملا در کف سینی پهن کنند که برای این منظور از مشت سنگ استفاده می کنند. مشت سنگ، سنگی است که از آن برای ساییدن مغز گردو استفاده می کنند.
رقایب حلوا
برای تهیه این حلوا، از آرد گندم، تخم گشنیز، مغز هل، روغن یا کره، شکر، گلاب و زعفران استفاده می کنند. این حلوا را برای شب رقایب در شهر رشت درست می کنند.
حلوا به
این حلوا بسیار خوش رنگ و طعم است و بیشتر میان روستاییان رواج دارد. آنها پوست به را خرد کرده و در دیگ های مسی با آب و شکر می پزند. سپس آن را کوبیده و با شکر و روغن آن را تفت داده و خلال بادام و هل به آن اضافه می کنند. در مرحله نهایی آنقدر آن را به هم می زنند تا از دیگ جدا شود. سپس آن را پهن کرده و با پودر پسته تزیین می کنند و به شکل لوزی برش می زنند.
حلوای آرد برنج و شیره انگور
در این حلوا، ابتدا آرد برنج را خوب تفت می دهند، سپس آن را از روی آتش بر می دارند و به آن کره اضافه می کنند و آن را با آرد خوب به هم می زنند. سپس به آن شیره انگور حرارت داده شده و گلاب و هل را به آن اضافه می کنند. حالا باید آن را ورز داد. سپس خمیر به دست آمده را در سینی پهن می کنند و گردو خرد شده را روی حلوا ریخته و در نهایت آن را برش می زنند.
نان لاکو
از این نان برای پذیرایی مهمانان نوروزی استفاده می شود ولی تهیه آن سخت و زمان گیر است. این نان بسیار خوشمزه است و ارزش این تهیه سخت را دارد. نان لاکو را با آرد برنج و آرد گندم تهیه می کنند. ابتدا با آرد برنج و گندم و آب جوش خمیری تهیه می کنند، سپس خمیر پخته شده را ورز می دهند و به صورت خیلی نازک پهن می کنند. برای پهن کردن نان از وسیله ای مانند گوشکوب به نام فوکو استفاده می کنند. پس از نازک پهن کردن خمیر آن را بر گمج وارونه می گذارند و روی آتش می پزند. برای طعم دار کردن و رنگ دادن با این نان از زردچوبه یا زعفران استفاده می کنند.
نان خلفه
این نان را با آرد گندم، آرد دانه ها شنبلیله و گیاه خرفه و نمک تهیه می کنند. اصلی ترین ماده این نان، کدو است. ابتدا کدو را پخته و پوست آن را می کنند و با بقیه مواد مخلوط کرده و ورز می دهند. سپس از خمیر به دست آمده گلوله های کوچک درست می کنند و این گلوله ها را با وردنه پهن می کنند و بر پشت گمج وارونه و روی آتش می پزند. این نان بیشتر در شرق استان گیلان و در شهرستان آستانه اشرفیه تهیه می شود. نان خلفه به خرفه یا کشتا نیز معروف است و بسیار شیرین، خوشمزه و دلرباست.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.