تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آبشار های طبیعی اطراف آذربایجان شرقی کدامند؟

– آبشار گل آخور
این آبشار در محدوده‌ ورزقان و روستای ارزیل در روستایی به نام گل آخور واقع شده است. گل آخور در زبان ترکی به معنای گل ریز است.
آبشار زیبا و خنک گل اخور از سه چشمه‌ پر آب به وجود آمده است که از روستا می‌گذرند و پس از عبور از داخل روستا در آخر به یک آبشار زیبا تبدیل می شود. بلندی این آبشار ۱۰ متر است و از دره‌ای زیبا سرازیر می‌شود.
– آبشار گورگوره
روستای نشق از توابع میانه است که در همجواری استان آذربایجان شرقی و زنجان قرار دارد.در شمال این روستا منطقه حفاظت شده بزقوش قرار دارد و چشمه ها و آبشار های فراوانی در این روستای زیبا قرار دارد.
– آبشار شیران (شیرلان)
این آبشار در شمال شرقی روستای شیران کندی در ارتفاع ۲۲۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع آبشار در حدود ۱۰ متر است. چشمه های بسیار فراوانی از دل کوه بیرون زده و آب آنها در امتداد دره ها به همدیگر پیوسته و رودهای کوچکی تشکیل میدهند که تعدادی از این رودها به همدیگر پیوسته و آبشار زیبایی را به وجود آورده اند.
– آبشار عیش آباد
روستای عیش آباد یکی از روستاهای سرسبز و خوش آب و هوا است که در ۱۹ کیلومتری شهرستان مرند قرار دارد. عیش آباد معروف ترین آبشار این منطقه را دارد. آبشار عیش آباد حدود ۱۵ متر است و از دل کوهستانی میشو سرچشمه می گیرد. بخشی از جاده منتهی به آن اتومبیل رو و بقیه راه کوهستانی است و اگر کفش مناسب همراه داشته باشید با یکی دو ساعت پیاده روی به آبشار می رسید. بهترین هنگام برای دیدن از این روستا و آبشار آن، پایان اردیبهشت ماه است.
– آبشار آسیاب خرابه
آسیاب خرابه یکی از زیباترین مناطق دیدنی آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا واقع شده است. آسیاب خرابه، آسیابی آبی بوده‌ که سال‌ها پیش مورد استفاده مردم منطقه می‌گرفت و هم اکنون به علت وجود ویرانه های آسیاب آبی به آسیاب خرابه معروف است.
آسیاب‌خرابه شامل آبشارهای کوچک و بزرگ می‌باشد که از بالای کوه به سمت پایین آن سرازیر می‌شود و ارتفاع آن ده متر است. سطح دیواره‌های آبشار از خزه‌ها و سایر گیاهان آبزی پوشیده شده‌است و منظره بی نظیری به وجود آمده است. برای رسیدن به این مکان بسیار دل انگیز باید از جاده مرند-جلفا به هادی شهر وارد شد و با عبور از یک جاده اسفالته مناسب در نوار مرزی ایران و جمهوری آذربایجان و گذشتن از یک جاده فرعی، به دره ای باصفا رسید که محل آسیاب خرابه است.
– آبشار سرکند دیزج
آبشار سرکند دیزج نه چندان مرتفع در فاصله ۲ کیلومتری روستای سرکند دیزج شبستر قرار دارد. آب این آبشار از طریق چشمه‌سارهای رشته کوه میشو تأمین می‌گردد.ارتفاعات میشو تامین می شود. این آبشار در فصول پربارش از آب بیشتری برخوردار است همچنین چند آبشار مشابه نیز در جهت‌های دیگر این صخره پرشکاف واقع هستند که هر کدام زیبایی‌های خاص خود را دارند و این روستا نیز با داشتن باغات فراوان گردو و سرسبزی فراوان، هرساله گردشگران زیادی را جذب می کند.
– آبشار گور داغ (کوره چکان )
آبشار کوره چکان در روستای «چکان» واقع شده است و با شهر مراغه ۵ کیلومتر فاصله دارد. این آبشار زیبا که از ارتفاعات سهند به دره سرازیر می شود، جلوه جذاب و دلپذیری دارد. این آبشار دوقلو است و ارتفاعی در حدود ۹ متر دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.