تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

عرقیات گیاهی در استان آذربایجان شرقی کدامند؟

اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید

بومادران: یا ساریگل از گیاهان مورد استفاده ی طب سنتی است. این گیاه به جهت دارا بودن مقادیر زیادی از اسید های چرب، قند، پروتئین و فنول اسید برای بسیاری از بیماری ها موثر است. برخی خواص گیاه بومادران شامل موارد زیر می باشد: ضد التهاب، بر طرف نمودن بی اشتهایی، ضد تب، ضد ویروس، ضدکرم، التیام دهنده ی زخم و جراحات، تنظیم قاعدگی در زنان، کاهش فشار خون، آسم، درمان اختلالات خواب و…. . همچنین استفاده از این گیاه جهت بر طرف نمودن عفونت زنان و نیز سرما خوردگی سفارش می شود.
پونه ی کوهی : پونه ی کوهی که به زبان ترکی یارپیز خوانده می شود، گیاهی خوشبو است که عطری شبیه نعناع، پونه و خالواش دارد. این گیاه در مکان های خشک و زمین های شنزار و نیز در دامنه های کوه ها رشد می نماید. در این گیاه قند تانن، فنول و مواد چربی موجود است. عطر خوشایند پونه ی کوهی به جهت وجود اسانسی به نام سیمن می باشد. این اسانس از آویشن، اوکالیپتوش و نیز زیره هم به دست می آید. پونه ی خشک شده در تهیه ی سالاد شیرازی، ماست و دوغ کاربرد دارد. دم نوش پونه در تنظیم هورمون زنانه موثر بوده و نیز در روز های ناراحتی عصبی شستشو با آب این دمنوش توصیه می شود.
کاکوتی کوهی: کاکوتی گیاهی است که دارای چند گونه ی مختلف می باشد. این گیاه به زبان ترکی کهلیک اوتی (علف کبک) خوانده می شود. کاکوتی را از تیره ی نعنائیان معرفی نموده اند و دارای کاربرد های غذایی و دارویی است. عطر این گیاه به آویشن نزدیک بوده و به نوعی با آن هم خانواده است. گیاه کاکوتی طعم دهنده ی اصلی غذای شامی رودباری می باشد. این گیاه به عنوان ادویه در غذاها به کار می رود. همچنین از برگ های خشک شده و خرد شده ی آن به عنوان طعم دهنده در دوغ و ماست استفاده می شود. چوپانان و کوه نوردان کاکوتیِ تازه را چیده و از آن چای تهیه می کنند. خواص درمانی این گیاه شامل این موارد می باشد: ضد باکتری، ضد سرما خوردگی، ضد عفونی کننده ی روده، بر طرف نمودن اختلالات گوارشی همچون اسهال و دلپیچه.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.