تاریخچه شغل بنایی

در این بخش میخواهیم به تاریخچه شغل بنایی و استفاده ی کارگران از دستکش های ایمنی همچون دستکش بنایی ، کلاه های ایمنی ، کفش های ایمنی ، لباس و تجهیزات ایمنی بپردازیم.

میدانیم که برای ساخت یک خانه باید از افراد مختلفی بهره برد و به جز افرادی که جزو مهندسین هستند و وظیفه ی نقشه کشی و دستوراتی دارند ، افرادی نیز باید حضور داشته باشند که بیشتر وظایف کاری را بر عهده میگیرند که به مجموعه ی همه ی آنها بناء می گویند.

بنا در واقع شامل گچ کار ، کاشی کار ، سیمان کار ، سنگ کار و غیره شده و به همه ی آنها بنا و شغل بنایی می گویند.

تا جایی که خاطرمان است ساخت و ساز از یک خانه ی کوچک با هر وسیله ای گرفته تا برج های آسمان خراش امروزی ادامه دار بوده پس یعنی تاریخچه شغل بنایی از موقعی که انسان آفریده شده است ، وجود دارد.

معرفی شغل بنایی

تاریخچه شغل بنایی به طور دقیق تر به ۸ هزار سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد که در آن زمان مصالح ساختمانی آرجهای سفالی یا خشتی بود که تا امروز از سیمان ، آجر ، سنگ ، بلوک های بتنی و غیره استفاده می شود.

همانطور که در بالا هم گفتیم امروزه یک بنای ساختمان باید حتما از تجهیزات ایمنی همچون لباس ، کفش ، دستکش و مخصوصا تجهیزات ایمنی در ارتفاع استفاده کند تا مبادا باعث آسیب به خود و اطرافیانش شود.

در زمان های قبل مثلا تمدن های مصر بناها از سنگ های بزرگ و یا سنگ های گلی بزرگ خشک شده استفاده می کردند و از ملات که همان گل بود برای چسباندن آنها به هم دیگر و افزایش مقاومت استفاده می شود.

وظایف شغل بنایی

حال که با کار و تاریخچه ی شغل بنایی آشنا شدید می خواهیم در این بخش بگوییم که یک بنا چه وظایفی دارد و چه کار هایی باید انجام دهد.

  • در ابتدای امر باید بگوییم که بنا باید تمامی نکات ایمنی را رعایت کند و از تجهیزات ایمنی مناسب کار خود استفاده کند تا سلامت خود و یا دیگران را به خطر نیاندازد.
  • هر بنا بعد از اتمام کار موظف است که محل کارش را تمیز و مرتب کند و تمامی مصالح یا خاک و ملات و.. را از سر راه خود و دیگران بردارد.
  • بنا باید شهامت و شجاعت کافی برای کار با وسایل خطرناک و قرار گرفتن در ارتفاعات و.. را داشته باشد.
  • یک بنا باید سرعت عمل قابل قبولی داشته باشد تا بتواند در عین تمیزی و درست انجام دادن کار، پروژه را سریع تر به اتمام برساند.
  • بنا باید سازگاری و انعطاف پذیری قابل قبولی داشته باشد تا بتواند در شرایط آب و هوایی گوناگون مانند: سرما یا گرما به فعالیت خود ادامه دهد.
  • بنا باید بتواند کار خود را به صورت درست و با رعایت استاندارد ها انجام دهد تا در دراز مدت افراد دچار مشکل نشوند.

وسایل مورد نیاز شغل بنایی

در بخش قبلی ما وظایفی که یک بنا بر عهده دارد را بررسی کردیم اما در این بخش میخواهیم به صورت مختصر وسایلی که یک بنا با آن سر کار دارد را توضیح دهیم که عبارت است از:

  1. چکش
  2. گونیای بنایی
  3. بیل
  4. تراز
  5. دریل
  6. کمچه
  7. فرغون
  8. شاقول
  9. استانبولی
  10. شمشه
  11. اره دستی
  12. الک

مهارت هایی که یک بنا باید داشته باشد؟

در اختیاز داشتن وسایل گفته شده در بالا برای یک بنای حرفه ای کافی نمی باشد بلکه یک بنای خوب باید مهارت های مختلفی از جمله موارد زیر را نیز داشته باشد.

-دیوار چینی: با استفاده از ملات های مختلف مانند سیمان آجر ها را روی هم دیگر قرار می دهد و یک دیوار را می سازد.

-گچ کاری: در این کار بعد از تمیز کردن دیوار ها و صاف کردن آن ها توسط ملات آماده ی شده ی گچ و به وسیله ی ماله دیوار ها را با گچ می پوشاند.

-کاشی کاری: بعد از تمیز کردن دیوار ها کاشی ها را با ابعاد دلخواه توسط سیمان یا چسب به دیوار ها می زند.

سیمان کاری: بعد از آماده کردن ملات سیمان آن را توسط ماله به دیوار ها می کشد و سعی می کند سطحی صاف ایجاد کند.

سنگ کاری: سنگ کاری که یک شغل مجزا نیز به حساب می آید برای نماهای ساختمان اکثرا مورد استفاده قرار می گیرد که بنا دیوار ها را توسط سنگ با استفاده از ملات می پوشاند.

عضویت
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد درون خطی
دیدن تمامی دیدگاه ها